۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳
بیش از ۸۰ درصد اراضی گلستان کمبود روی دارند
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات گلستان:

بیش از ۸۰ درصد اراضی گلستان کمبود روی دارند

گرگان- پهلوان راد، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت:  نیمی از خاک های استان دچار کمبود فسفر قابل جذب است و بیش از ۸۰ درصد اراضی استان گلستان هم کمبود روی دارند.

محمدرضا پهلوان راد در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: از حدود ۱۶۵ میلیون هکتار مساحت کشور تنها ده درصد آن یعنی حدود ۱۶ میلیون هکتار تحت کشت محصولات زراعی و باغی است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: کمتر از نیم درصد کل خاک های کشور درجه یک و حاصل خیز است و به ازای هر یک صدم درصد کاهش ماده آلی خاک عملکرد تولیدات کشاورزی ۳۰۰ کیلو در هکتار کاهش پیدا می کند.

وی ادامه داد: حفظ مواد آلی خاک نیاز امروز زمین های کشاورزی و گامی برای تامین امنیت غذایی در کشور است.

پهلوان راد با بیان اینکه منطقه گمیشان یکی از کانون های ریزگرد محسوب می شود، افزود: فرسایش خاکی در دنیا کمتر از هفت تا هشت تن در هکتار است اما در کشور ایران بالای ۱۷ تن در هکتار است.

وی تصریح کرد: قطع درختان جنگلی، کشاورزی غیر اصولی، ساخت و سازهای بی رویه و نابودی آلی خاک باعث چالشی برای آیندگان می شود.

پهلوان راد در خصوص عناصر غذایی خاک ها گفت: نیمی از خاک های استان دچار کمبود فسفر قابل جذب است و بیش از ۸۰ درصد اراضی استان گلستان هم کمبود روی دارند.

وی با بیان اینکه استفاده از کودهای شیمیایی به تنهایی پاسخگو نیست، گفت: افزودن مواد شیمیایی به خاک باعث شده که جمعیت میکروارگانیسم ها در خاک کاهش پیدا کند و جمعیت زیستی و زنده بودن خاک با مشکل روبه رو می شود.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان افزود: میزان کربن آلی در خاک که تامین کننده خصوصیات فیزیکی و شیمیایی برای تولید مناسب کاهش پیدا کرده است.

پهلوان راد در خاتمه افزود: آزمایش بافت خاک، شخم کمتر، حفظ بقایای گیاهی و بی خاک ورزی باعث امنیت و حفظ خاک های استان برای آینده می شود.

کد خبر: ۱۹۳٬۴۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مونا IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
      0 0
      دقیقا من مشکل تیروئید دارم شمالی هم هستم. چون ژنتیکی هست این وضعیت باعث شده مشکلم حادتر بشه.