۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۳
ادامه قطع گاز صنایع، نرخ ارز را بالاتر می‌برد
کارشناس مسائل اقتصادی:

ادامه قطع گاز صنایع، نرخ ارز را بالاتر می‌برد

کارشناس اقتصادی گفت گفت: شاید تاثیر قطعی گاز و توقف تولید، در کوتاه مدت اثر خود را بر روی بازار ارز نشان ندهد؛ اما در بلندمدت کاهش تولید و به تبع آن کاهش صادرات حتماً نرخ ارز را نیز متاثر خواهد کرد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، حسین درودیان، کارشناس اقتصادی در مورد قطعی گاز صنایع بیان کرد: قطعاً راهکار سیاست‌گذاران در مواجهه با کمبود گاز، تبعاتی در اقتصاد کشور به همراه داشته و نرخ ارز را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی افزود: مشکل بازار ارز ایران، در سمت عرضه است. هر عاملی که عرضه ارز را مختل کند، در نهایت سبب تحریک تقاضای سرمایه‌ای در بازار ارز و افزایش نرخ ارز خواهد شد. شاید تاثیر قطعی گاز و توقف تولید در شرکت‌های تولیدی، در کوتاه مدت اثر خود را بر روی بازار ارز نشان ندهد؛ اما در بلندمدت کاهش تولید و به تبع آن کاهش صادرات حتماً نرخ ارز را نیز متاثر خواهد کرد.

درودیان در رابطه با تجربه سایر کشورها در چنین شرایطی اظهار کرد: البته که اخیراً تجربه کمبود گاز در اروپا و قطعی گاز برخی صنایع را داشته‌ایم، اما نکته اینجاست که در کشور ما، فاصله قابل توجهی بین قیمت گاز مشترکین خانگی و نرخ گاز صنایع وجود دارد و همین اختلاف قیمت، باعث شده قطعی گاز صنایع با هدف تامین کامل گاز خانگی، عدم النفع قابل توجهی برای اقتصاد کشور به بار آورد. این موضوع برای سایر کشورها که نرخ گاز صنایع با نرخ گاز مشترکان خانگی اختلاف آنچنانی ندارد، به اندازه ما خسارت ایجاد نمی‌کند.

وی در خاتمه تصریح کرد: مصرف گاز در کشور ما نیازمند بهینه‌سازی است. هم نیروگاه‌های ما می توانند طرح‌هایی در راستای افزایش راندمان و کاهش مصرف گاز اجرا کنند و هم مصرف گاز خانگی نیازمند اصلاح اساسی است. ضمن اینکه می‌بایست سرمایه‌گذاری‌هایی در راستای افزایش عرضه گاز در کشور نیز صورت بگیرد. علاوه بر این با توجه به قیمت فعلی کامودیتی‌ها و شرایط اقتصادی کشور، شاید واردات گاز به منظور تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها و صنایع تولیدی، توجیه اقتصادی نیز داشته باشد.

کد خبر: ۱۹۳٬۴۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha