۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۰
بازی برد-برد تولیدکننده و مصرف کننده خودرو در بورس کالا
معاملات تارا و ۲۰۷ مورد واکاوی قرار گرفت؛

بازی برد-برد تولیدکننده و مصرف کننده خودرو در بورس کالا

دیروز ۲۱۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ و تارا در بورس کالا عرضه شد که بررسی دقیق روند عرضه، تقاضا و کشف قیمت این خودروها بیانگر آن است که برندگان عرضه خودرو در بورس کالا، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان خودرو هستند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، نگاهی به معاملات و قیمت‌های کشف شده پژو ۲۰۷ و تارا در بورس کالا نشان می‌دهد که هر ۱۳ ردیف عرضه براساس مدل و رنگ خودروها، ارزان‌تر از بازار آزاد و قیمت‌های موجود در پلتفرم‌های فروش خودرو در شبکه‌های اجتماعی کشف شده است. به معنای ساده، خریدارانی که دیروز از بورس کالا خودرو خریدند بین ۶ میلیون تا ۱۱۱ میلیون تومان با احتساب همه هزینه ها و حتی خواب پول سه ماهه، ارزان تر از بازار موفق به خرید شدند و در طرف مقابل تولیدکنندگان نیز بالاتر از قیمت های دستوری گذشته محصول‌شان را فروختند؛ یک بازی برد-برد برای خریدار و فروشند و یک بازی سراسر باخت برای دلالان خودرو.

به گفته کارشناسان، استمرار عرضه خودروهای پرتیراژ و کم تیراژ در بورس کالا باعث می شود به مرور، شاهد درج قیمت های بی حساب و کتاب برای برخی از خودورها در فضای مجازی و بازار آزاد نباشیم و رفته رفته قیمت خودروها براساس کیفیت و استقبال خریداران با قیمت های واقعی تر از هر زمانی معامله شود.

جزییات معاملات تارا
در گروه نخست عرضه‌های دیروز، ۱۲۵دستگاه تارا اتوماتیک نقره ای تیتانیوم به قیمت پایه ۳۷۶ میلیون تومان عرضه شد که این محصول با ثبت تقاضای ۱۰۸۱ دستگاه با قیمت میانگین ۵۱۶.۱ میلیون تومان و رقابت ۳۷.۲ درصدی معامله شد.

نکته مهم اینجاست که قیمت تمام شده تارا اتوماتیک تیتانیوم نقره ای با احتساب ۱۲ درصد مالیات و عوارض قانونی و ۴.۳ میلیون تومان هزینه‌های بیمه و شماره‌گذاری، نزدیک ۵۸۲ میلیون تومان خواهد بود. این در حالی است که متوسط قیمت تارا اتوماتیک در بازار آزاد ۶۴۰ میلیون تومان است. با این اوصاف، خریداران تارا اتوماتیک را ۵۸ میلیون تومان ارزان تر از بازار خریدند که با احتساب خواب پول سه ماهه، این محصول کماکان ۲۷ میلیون تومان ارزان تر از بازار آزاد تمام می شود.

در عرضه بعدی تارا در بورس کالا، ۱۲۵ دستگاه تارا اتوماتیک مشکی آبنوس با قیمت پایه ۳۷۶ میلیون تومان روی تابلو رفت که این محصول با ثبت ۷۹۳ دستگاه تقاضا با قیمت میانگین ۵۱۸.۳ میلیون تومان با لحاظ رقابت ۳۷.۸۵ درصد فروخته شد. قیمت تمام شده تارا اتوماتیک مشکی آبنوس، ۵۸۵ میلیون تومان خواهد بود در حالیکه مردم برای خرید تارا اتوماتیک در بازار باید ۶۴۰ میلیون تومان پرداخت کنند.

دنده دستی‌ها

در عرضه سوم تالار خودرو نیز ۱۲۵ دستگاه تارادستی نقره‌ای تیتانیوم با قیمت پایه ۳۰۹.۵ میلیون تومان عرضه شد که برای این محصول نیز ۵۰۹ دستگاه تقاضا ثبت شد. این محصول در پایان با ۲۹.۸۶ درصد رقابت با قیمت میانگین ۴۰۱.۹۲ میلیون تومان فروخته شد که با احتساب ۱۳ درصد مالیات و عوارض قانونی و ۴.۳ میلیون تومان هزینه‌های بیمه و شماره‌گذاری، ۴۵۸ میلیون تومان برای خریدار تمام می شود اما متوسط قیمت تارادستی در بازار آزاد، ۵۲۵ میلیون تومان است.

در ادامه نیز ۱۲۵ دستگاه تارادستی مشکی آبنوس با قیمت پایه ۳۰۹.۵ میلیون تومان عرضه شد که با با رقابت ۳۰.۱۸ درصدی با قیمت میانگین ۴۰۲.۸ میلیون تومان فروخته شد. قیمت تمام شده تارا دستی مشکی آبنوس نزدیک ۴۵۹میلیون تومان خواهد بود. همچنین تحویل محصول تارا فروخته شده در بورس، سه ماهه و روز ۱۶ اسفند خواهد بود.

جزییات معاملات پژو ۲۰۷
گروه دوم عرضه دیروز تالار خودرو بورس کالا به پژو ۲۰۷ تولیدی ایران خودرو اختصاص داشت. در عرضه ابتدایی، ۱۵۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک مشکی آبنوس با قیمت پایه ۳۷۴.۵ میلیون تومان عرضه شد که این محصول با لحاظ ۱.۸۲ درصد رقابت با قیمت میانگین ۳۸۱.۳ میلیون تومان فروخته شد. قیمت تمام شده پژو ۲۰۷ اتوماتیک مشکی آبنوس با احتساب ۱۲درصد مالیات و عوارض قانونی و ۴.۳ میلیون تومان هزینه‌های بیمه و شماره‌گذاری، نزدیک ۴۳۱ میلیون تومان خواهد بود. این در حالی است که متوسط قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک در بازار آزاد طبق نرخ های درج شده در شبکه های اجتماعی رسمی، ۵۶۵ میلیون تومان است.

در عرضه بعد، ۱۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک سفید با قیمت پایه ۳۷۴.۵ میلیون تومان فروخته شد؛ در برابر عرضه مزبور، ۲۸۰ دستگاه تقاضا قرار گرفت که همان میزان عرضه با لحاظ ۲۵.۷۴ درصد رقابت با قیمت میانگین ۴۷۰.۸ میلیون تومان فروخته شد. قیمت تمام شده پژو ۲۰۷ اتوماتیک سفید ۵۳۱ میلیون تومان است و متوسط قیمت آن در بازار ۵۶۵ میلیون تومان از سوی پلتفرم های فروش خودرو گزارش می شود.

در ادامه عرضه این گروه، ۵۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک نقره ای تیتانیوم با قیمت پایه ۳۷۴.۵ میلیون تومان عرضه شد که با رقابت ۱۵ درصدی قیمت میانگین فروش این محصول به ۴۳۲.۳ میلیون تومان رسید. قیمت تمام شده پژو ۲۰۷ اتوماتیک نقره ای تیتانیوم با احتساب مالیات و عوارض قانونی و هزینه‌های بیمه و شماره‌گذاری، نزدیک ۴۸۸ میلیون تومان خواهد بود در حالی که متوسط قیمت این خودرو در بازار ۵۶۵ میلیون تومان است.

در عرضه بعدی، ۵۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه‌ای نقره‌ای تیتانیوم با قیمت پایه ۴۰۴ میلیون تومان عرضه شد که با رقابت ۱۸.۸۹ درصدی، قیمت میانگین این محصول ۴۸۰.۳ میلیون تومان ثبت شد. قیمت تمام شده این محصول نزدیک ۵۴۲ میلیون تومان است اما متوسط قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه‌ای در بازار ۶۶۰ میلیون تومان درج شده است.

سقف شیشه ای‌ها

پس از معاملات پژو ۲۰۷ اتوماتیک، نوبت به اتوماتیک های سقف شیشه ای رسید به طوریکه ۱۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک سفید سقف شیشه‌ای با قیمت پایه ۴۰۴ میلیون تومان عرضه شد و در برابر این عرضه، ۲۷۲ دستگاه تقاضا شکل گرفت که در پایان با قیمت میانگین ۵۲۱.۹ میلیون تومان فروخته شد. قیمت تمام شده این خودرو نزدیک ۵۸۹ میلیون تومان است اما در بازار قیمتی حدود ۶۶۰ میلیون تومان برای این خودرو پیشنهاد شده است.

۱۵۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه‌ای مشکی آبنوس نیز در ادامه عرضه های دیروز با قیمت پایه ۴۰۴ میلیون تومان روی تابلو رفت که پس از رقابت خریداران به قیمت میانگین ۴۹۵.۴ میلیون تومان فروخته شد. قیمت تمام شده این محصول نیز نزدیک ۵۵۹ میلیون تومان خواهد بود اما متوسط قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه‌ای مشکی در بازار حدود ۶۶۰ میلیون تومان است.

دنده دستی‌ها
در بخش آخر عرضه‌ها در گروه پژو ۲۰۷، عرضه محصولات دنده دستی قرار گرفت؛ به طوری‌که ۵۵۰ دستگاه پژو ۲۰۷ دستی مشکی آبنوس با قیمت پایه ۲۹۱.۵ میلیون تومان روی تابلو رفت که با صف تقاضای ۹۶۸دستگاهی و رقابت ۲۰.۶۵ درصدی خریداران، قیمت میانگین این خودرو به ۳۵۱.۷ میلیون تومان رسید. قیمت تمام شده پژو ۲۰۷ دستی مشکی آبنوس با احتساب ۱۳ درصد مالیات و عوارض قانونی و ۴.۳ میلیون تومان هزینه‌های بیمه و شماره گذاری نزدیک ۴۰۱ میلیون تومان خواهد بود. این در حالی است که متوسط قیمت پژو ۲۰۷ دستی مشکل آبنوس در بازار ۴۵۵ میلیون تومان است.

عرضه بعدی، ۳۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ دستی سفید با قیمت پایه ۲۹۱.۵ میلیون تومان بود که با تشکیل صف تقاضای ۸۱۶ دستگاهی، این محصول با قیمت میانگین ۳۷۰.۳ میلیون تومان فروخته شد. قیمت تمام شده پژو ۲۰۷ دستی سفید نزدیک ۴۲۲ میلیون تومان است و متوسط قیمت این خودرو در بازار ۴۵۵ میلیون تومان در شبکه های اجتماعی فروش خودرو گزارش می‌شود.

عرضه آخر نیز به ۱۵۰ دستگاه پژو ۲۰۷ دستی نقره‌ای تیتانیوم با قیمت پایه ۲۹۱.۵ میلیون تومان اختصاص داشت که در برابر این عرضه، ۲۳۵ دستگاه تقاضا شکل گرفت که همان میزان عرضه با لحاظ ۱۳.۴ درصد رقابت به قیمت میانگین ۳۳۰.۵ میلیون تومان فروخته شد. قیمت تمام شده پژو ۲۰۷ دستی نقره ای تیتانیوم با احتساب ۱۳ درصد مالیات و عوارض قانونی و ۴.۳ میلیون تومان هزینه‌های بیمه و شماره‌گذاری، نزدیک ۳۷۸ میلیون تومان است و متوسط قیمت پژو ۲۰۷ دستی در بازار ۴۵۵ میلیون تومان درج شده است. تحویل محصولات پژو ۲۰۷ نیز سه ماهه و روز ۱۶ اسفند خواهد بود.

بازی برد-برد تولیدکننده و مصرف کننده خودرو در بورس کالا

کد خبر: ۱۹۳٬۳۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha