۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
تحقق ۱۴۳ درصدی اهداف نظام صنفی کشاورزی در سال ۹۸
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران خبر داد

تحقق ۱۴۳ درصدی اهداف نظام صنفی کشاورزی در سال ۹۸

شیرزاد، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از تحقق بیش از ۱۴۳ درصد اهداف برنامه ای نظام صنفی در سال ۹۸ خبر داد و گفت: این مهم به دلیل قوام ساختاری و توسعه کارکردی نظام صنفی کشاورزی رخ داده است.

به گزارش بازار به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، حسین شیرزاد عملکرد برنامه‌های عملیاتی سال ۹۸ دفتر ساماندهی صنوف و تشکل های مردم نهاد را در دو بخش استانی و برنامه‌های متمرکز تشریح کرد و افزود: تاکنون تعداد ۴۵۶ نظام صنفی کشاورزی تشکیل شده که ۴۲۳ نظام شهرستانی،  ۳۲ نظام استانی و یک نظام ملی با دارا بودن یک میلیون و یکصد هزار و ۵۹۸ نفر بهره بردار عضو در کشور مشغول فعالیت هستند که ۴/۲۵ درصد ازکل بهره ‌برداران بخش کشاورزی را شامل می شوند .

وی ادامه داد: از این تعداد ۱۰۱ هزار و ۸۲۵ نفردر سال ۹۸ به عضویت نظام صنفی کشاورزی درآمده اند. خوشبختانه ۵/۱۴۳درصد از اهداف برنامه ای در این بخش در سال ۹۸ محقق شد.

وی در ادامه افزود: عملکرد نظام صنفی کشاورزی درباره صدور و تمدید پروانه فعالیت به ترتیب ۹۸هزار و ۹۴ و ۱۱۰ هزار و ۸۹۴ فقره بوده که با توجه به تعهدات مربوطه به ترتیب شاهد تحقق ۱۳۸.۳ درصدی و ۱۷۰ درصدی صدور و تمدید پروانه فعالیت هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به سازماندهی و ساماندهی نظام صنفی و خبرگان کشاورزی، گفت: در سال ۹۸ تعداد ۳۹ مورد تشکل جدید(نظام صنفی دو مورد و خبرگان کشاورزی ۳۷ مورد) ایجاد و تعداد ۳۸۰ مورد (نظام صنفی ۲۸۴ ، خبرگان ۹۳ و انجمن‌های تخصصی ۳ مورد) ساماندهی شده‌اند که شامل برگزاری مجامع عمومی و انتخابات تشکل ها است.

به گفته شیرزاد، در حوزه آموزش و توانمندسازی تشکل‌ها و نظام‌های صنفی کشاورزی، با برگزاری ۴۹ هزار و ۷۰۳ نفر روز آموزش های تخصصی بهره برداران (نظام صنفی ۴۶هزارو ۹۳۷ و خبرگان کشاورزی ۲هزارو ۷۶۶ نفر روز) اهداف برنامه‌ای در این حوزه ۶/۱۳۳ درصد تحقق یافته است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، افزود: در زمینه حمایت و تجهیز نظام صنفی کشاورزی و خبرگان نیز با توجه به عملکرد ۳۳۸ موردی، تحقق ۲/۱۷۴ درصدی برنامه را در این بخش شاهد هستیم.

 شیرزاد درباره عملکرد برنامه‌های متمرکز در حوزه های مختلف نیز توضیح داد: در حوزه نظام صنفی کشاورزی تشکیل کمیته اجرایی استقرار اصلاحیه آیین نامه اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی، کارگروه تدوین و مستند سازی، تشکیل دبیرخانه و کمیسیون تخصصی دبیرخانه هیئت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی و برگزاری جلسات تخصصی، تهیه و تدوین اساسنامه اتحادیه صنفی کشاورزی شهرستان و پیگیری تصویب، تهیه و تدوین اساسنامه اتاق اصناف کشاورزی شهرستان و پیگیری تصویب می‌توان اشاره کرد.

وی درباره سایر برنامه ها در این حوزه، گفت: تهیه و تدوین اساسنامه اتاق اصناف کشاورزی ایران و پیگیری تصویب، تهیه و تدوین دستورالعمل تشکیل دبیرخانه هیئت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران و پیگیری تصویب، تهیه و تدوین دستورالعمل تشکیل کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان و پیگیری تصویب، تهیه و تدوین دستورالعمل تشکیل دبیرخانه کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان و پیگیری تصویب، تشکیل کمیته تحویل و تحول نظام صنفی کشاورزی در سطح استان با حضور نمایندگان دفاتر حراست، حسابرسی و حقوقی عنوان می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، درباره عملکرد حوزه تشکل ها نیز توضیح داد: سازماندهی و تشکیل و برگزاری مجمع هماهنگی و حمایتی تشکل‌های بخش کشاورزی، سازماندهی و تشکیل هیئت موسس فدراسیون بذر، سا زماندهی و تشکیل انجمن گلخانه سازان کشور، سازماندهی و تشکیل انجمن توزیع کنندگان نهاده‌های دامی، سازماندهی و تشکیل انجمن گل‌رز ایران، سازماندهی و تشکیل انجمن کاکتوس وگیاهان گوشتی، سازماندهی و تشکیل هیئت موسس انجمن گل نرگس، بیمه مسئولیت مدنی ارکان تشکل‌ها و تعاونی‌های تحت پوشش سازمان، تشکیل هسته محتوایی تعاونی‌ها و تشکل‌ها با مجوز شورای برنامه ریزی برنامه های تلویزیون سازمان تات نیز از دیگر موارد در این زمینه است.

به گفته وی، عملکرد برنامه های متمرکز در زمینه مستند سازی نیز شامل، طراحی و چاپ بروشور آشنایی با نظام صنفی کشاورزی، چاپ و انتشار آیین نامه نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی، تهیه و تدوین کتاب کدگذاری و استاندارد سازی مشاغل کشاورزی (زیر چاپ)، تهیه و تدوین کتاب شناسنامه نظام های صنفی کشاورزی جلد سوم(زیر چاپ) می شود.

شیرزاد در پایان افزود:با توجه به ابلاغ وزیر محترم جهاد کشاورزی در تاریخ ۶/ ۶/ ۹۴ مبنی بر پذیرش پروانه فعالیت به عنوان سند معتبر شغلی در ارائه خدمات بخش کشاورزی امکان عضویت بیشتری از کشاورزان و بهره بردارن محقق می شود.

همچنین وی در ادامه گفت:براساس اصل۴۴ قانون اساسی، وزارت جها د کشاورزی برای چابک سازی خود تلاش گسترده ای را طی سالهای گذشته انجام داده است که با توجه به ظرفیت نظام های صنفی امکان واگذاری بخشی از این وظایف به آنها امکان، مطالبه گری و دفاع از حق و حقوق کشاورزان را فراهم می نماید.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: تعامل و همکاری سایر دستگاهها و بانکها از جمله بانک کشاورزی با نظام های صنفی می تواند از عوامل موثر تاثیرگذاری و مسئولیت پذیری آنها در قبال تولید و جهش تولید را امکان پذیرکنند.

کد خبر: ۱۹٬۳۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha