۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۱
ارائه بسته حمایتی به کشاورزان برای کشت کاملینا

ارائه بسته حمایتی به کشاورزان برای کشت کاملینا

به منظور کاهش واردات دانه‌های روغنی؛ کشاورزانی که در زمین زراعی خود دانه کاملینا کشت کنند، ۵۰ درصد از هزینه بذر این دانه از سوی دولت به کشاورز پرداخت می‌شود.

به گزارش بازار، با توجه به واردات ۹۵ درصدی دانه‌های روغنی یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی، توسعه‌ کشت دانه‌های روغنی متناسب با اقلیم ایران و کم کردن این وابستگی است. یکی از این گیاه هان کاملیناست. از این رو بسته‌های حمایتی برای کشاورزان با هدف کشت گیاه کاملینا در نظر گرفته است.

مجری طرح دانه روغنی کاملینا با اشاره به اینکه: توانستیم اولین رقم این گیاه را به نام سهیل در سال ۱۳۹۶ ثبت ملی کنیم گفت: در سال زراعی گذشته ۳ هزار هکتار از اراضی کشور گیاه کاملینا بصورت آبی و دیم کشت شده است.

دانیال کهریزی درباره خصوصیات این بذر گفت: بهبود کیفیت محصول، مقاومت در برابر آفات و بیماری ها، مقاومت در برابر تنش‌های محیطی، وجود امگای ۳ بالا، ویتامین E و آنتی اکسیدان خیلی خوب از جمله ویژگی‌های این بذر است.

منصوری مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی نیز اظهار داشت: کاملینا مقاومت به سرمای بالایی دارد. در خاک‌های فقیر واکنش خوب نشان می‌دهد و گیاه کم توقع و سازگار با شرایط کم نهاده است.

کریمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه هم گفت: کشاورزانی که در زمین زراعی خود دانه کاملینا کشت کنند، ۵۰ درصد از هزینه بذر این دانه از سوی دولت به کشاورز پرداخت می‌شود.

بگفته کارشناسان کشاورزی: دوره رشد ارقام بهاره کاملینا بین ۸۵ تا ۱۰۰ روز است که قابلیت کشت دوم را در مناطق مستعد دارد و می‌تواند برای کشاورزان از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

میزان برداشت کاملینا در سال زاعی گذشته حدود ۲ و نیم تن در هکتار بوده است.

کد خبر: ۱۹۳٬۲۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha