۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
آیا ادغام اتریوم در ارزش NFT ها تاثیر می‌گذارد؟

آیا ادغام اتریوم در ارزش NFT ها تاثیر می‌گذارد؟

یکی از سوالاتی که دائماً در ذهن سرمایه‌گذاران و دارندگان ارزهای دیجیتال تکرار می‌شود به خصوص کسانی که به دنبال خرید و فروش اتریوم هستند.

به گزارش بازار، یکی از سوالاتی که دائماً در ذهن سرمایه‌گذاران و دارندگان ارزهای دیجیتال تکرار می‌شود به خصوص کسانی که به دنبال خرید و فروش اتریوم هستند؛ این است که ادغام اتریوم چگونه می‌تواند بر ارزش NFT ها تاثیرگذار باشد؟ در پاسخ باید گفت که اگرچه ادغام اتریوم تاثیری در کاهش هزینه‌های گاز یا همان کارمزد اتریوم ندارد و سرعت تراکنش اتریوم را بهبود نمی‌بخشد؛ اما در عوض پروژه‌های NFT ممکن است از صرفه جویی در مصرف انرژی و فشار ضد تورمی سود ببرند.

تحت تأثیر قرار گرفتن پروژه‌های اتریوم بعد از ادغام

شبکه اثبات کار (PoW) در سال ۲۰۱۵ راه اندازی شد، اما اتریوم در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۲ به شبکه اثبات سهام (PoS) منتقل شد. این ادغام، همه پروژه‌های اتریوم، از جمله توکن‌های غیر قابل تعویض یا همان NFT ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که پس از ادغام، NFT های اتریوم تغییرات قابل توجهی خواهند داشت:

  • در ابتدا به نظر می‌رسد که کاربران شاهد کاهش چشمگیر مصرف انرژی خواهند شد.

  • دوم این که ارزش اتریوم ممکن است با کاهش تورم توکن افزایش یابد.

بر اساس گزارشات به دست آمده، NFT Club تخمین زده است که انرژی مورد نیاز برای افزودن یک NFT به یک زنجیره بلوکی، تقریباً معادل افزودن حدود ۸۳ کیلوگرم کربن دی اکسید (CO۲) به جو است. خواه محاسبات در نظر گرفته شده درست باشد یا نه، مکانیزم PoS اتریوم، مصرف انرژی و انتشار دی اکسید کربن را بیش از ۹۹.۹ درصد کاهش می‌دهد. با پیشرفت این فرایند، استخراج و توسعه NFT و پروژه‌های اتریوم ساده خواهد شد.

گفته می‌شود؛ ارتقاء اتریوم همچنین می‌تواند هزینه‌های تعمیر و نگهداری پروژه‌های NFT و هزینه‌های گاز (کارمزد اتریوم) را به حداقل برساند و سبب مقبولیت عام و گسترده NFT ها شود. سهولت در استخراج این رمزارز و حفظ NFT ها می‌تواند پیشرفتی سریع و عظیم را برای اتریوم رقم بزند. صرافی OpenSea، بزرگترین بازار NFT جهان، بر این مسئله تاکید کرد که تنها پس از ادغام اتریوم، از شبکه اثبات سهام NFT ها پشتیبانی خواهد کرد.

تاثیر ادغام بر عرضه NFT

یکی از اهدافی که ادغام شبکه اتریوم دنبال می‌کند؛ تبدیل اتریوم از یک توکن تورمی به یک توکن ضد تورمی است و این مسئله به این معنا است که عرضه کلی اتریوم در طول زمان کاهش می‌یابد. پیش از این، اتریوم نسبت به بیت کوین مستعد تورم بود، زیرا بر خلاف بیت کوین، اتریوم هیچ محدودیتی در عرضه کل ندارد! کاهش تورم اتریوم می‌تواند بر بازار NFT تأثیر بگذارد. به طوری که افزایش ارزش اتریوم به افزایش قیمت NFT های ساخته شده بر روی اتریوم کمک می‌کند.

کریستین کیم (Christine Kim) محقق شرکت گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital)، در مصاحبه‌ای با بلومبرگ اظهار داشت که کاهش عرضه توکن اتریوم باعث افزایش سرمایه گذاری در این رمزارز می‌شود؛ زیرا می‌تواند ارزش آن را در برابر تورم حفظ کند. همچنین می‌توان گفت که در دراز مدت، این تغییرات احتمالاً تأثیر مثبتی بر قیمت و پایداری NFT ها خواهند داشت.

خطرات امنیتی NFT

آیا ادغام اتریوم در ارزش NFT ها تاثیر می‌گذارد؟

اگرچه اکثر فعالان در حوزه ارزهای دیجیتال با ادغام شبکه اتریوم و مزایای آن موافق اند اما مخالفانی نیز در این زمینه وجود دارد. از این رو تاثیر این فرایند بر NFT ها، نگرانی‌هایی را برای برخی از افراد به وجود آورده است. بسیاری مخالف این موضوع هستند که بلاک‌چین اتریوم از مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) به جای اثبات کار (Pow) استفاده کند. از این رو بعضی افراد تمایل به راه اندازی فورک این بلاک‌چین دارند.

آدام مک براید (Adam MacBride)، مجری برنامه‌های NFTnow و Rugradio، هشدار داد که ادغام اتریوم در کنار مزایای بسیار، ممکن است با فرض اینکه حداقل یک فورک PoW باقی بماند، برخی از مشکلات امنیتی را نیز برای دارندگان NFT ایجاد کند. با وجود دو فورک اتریوم، NFT های کاربران دو نسخه خواهند داشت؛ یکی در نسخه قدیمی PoW و دیگری در فورک جدید PoS.

لازم است بدانید که کاربرانی که سعی در کسب سود از فروش توکن‌های NFT مبتنی‌ بر PoW از فورک را دارند، ممکن است خود را در معرض یک «حمله مجدد» قرار دهند، چرا که تراکنش روی یک فورک (مثل PoW) می‌تواند بر روی فورک دیگری (مثل PoS) نیز دوباره تکرار شود.

در پی فرآیند ادغام اتریوم، BlockSec (که به ایجاد زیرساخت امنیتی بلاک چین اختصاص دارد) اولین سرویس تحلیلی بود که یک حمله مشکوک به حمله مجدد را که منجر به سوء استفاده از ۲۰۰ توکن ETHW در Omni Bridge شد، تشخیص داد. با این حال، تیم اتریوم اثبات کار (EthereumPoW) مدعی شد که این مسئله سوء استفاده از زنجیره PoW نیست!

تاثیر ادغام اتریوم بر "قاتلان اتریوم"

در نتیجه تغییر جدید، جالب است که ببینیم در آینده در نبرد سولانا، Polygon و اتریوم برای میزبانی NFT ها چه اتفاقی می‌افتد!؟ اگرچه هزینه‌های گاز اتریوم بلافاصله پس از ادغام این شبکه کاهش نمی‌یابد، اما زنجیره‌های دیگر این مزیت را حفظ خواهند داشت. در حال حاضر، به نظر می‌رسد با توجه به سرعت بالا و هزینه کم تراکنش های سولانا، این شبکه پتانسیل بیشتری نسبت به اتریوم برای NFT ها داشته باشد. علاوه بر این، زنجیره BNB همچنان عملکرد بالای خود را حفظ کرده و هزینه‌ها را در پایین‌ترین حد ممکن نگه داشته است، در حالی که اکوسیستم NFT هنوز نوپا است.

کلام آخر

ادغام اتریوم یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال می‌باشد که تاکنون در تاریخ به ثبت رسیده است. اگرچه برخی از تهدیدات امنیتی اولیه، مانند حمله مجدد، ممکن است در اوایل کار خود را نشان دهد، اما انتظار می‌رود که این مشکلات به زودی برطرف شوند. به گفته بسیاری از کارشناسان بازار، پیش‌بینی می‌شود که ادغام اتریوم بتواند تاثیر بسیار مثبتی بر بازار NFT ها داشته باشد.

اگر به دنبال خرید ETH (خرید اتریوم) یا قیمت ETH (قیمت اتریوم) به صورت لحظه‌ای هستید یا می‌خواهید از اخبار دنیای رمزارزها آگاه شوید؛ به شما توصیه می‌کنیم تا از اپلیکیشن صرافی والکس نهایت استفاده را ببرید.

منبع :

https://www.borna.news/fa/tiny/news-۱۴۰۷۱۱۹

کد خبر: ۱۹۳٬۲۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha