۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
موافقت مجلس با بررسی اولویت‌دار طرح خدمت پزشکان در مناطق محروم
در صحن علنی صورت گرفت؛

موافقت مجلس با بررسی اولویت‌دار طرح خدمت پزشکان در مناطق محروم

نمایندگان مجلس با بررسی اولویت‌دار طرح خدمت پزشکان در مناطق محروم موافقت کردند.

به گزارش بازار، نمایندگان در جلسه علنی امروز (یک‌شنبه، ۲۰ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی با بررسی اولویت‌دار طرح اصلاح تبصره (۴) بند (۳) ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلی تکمیلی و تخصصی با ۱۴۱ رأی موافق، ۳۹ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.

مهرداد ویس کرمی نماینده خرم‌آباد و چگنی در مجلس با بیان دلایل درخواست بررسی اولویت‌دار طرح مذکور به کمبود پزشک متخصص در مناطق محروم کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون حدود ۴۰ درصد از پزشکان در پایتخت متمرکز شده‌اند. از طرفی بر اساس قانون باید ۳۰ درصد پذیرش پزشکی عمومی به مناطق محروم اختصاص یابد که تاکنون به دلایل مختلف اجرایی نشده و برای این امر به ویژه در رشته‌های پزشکی پایه متقاضی نیز وجود ندارد، که با افزایش پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی نیز مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم حل نمی‌شود.

وی ادامه داد: دلایل مختلفی از جمله عدم امکان برای ادامه تحصیل پزشکان، بی‌توجهی به مشکلات خانوادگی و بیماری افراد و ... موجب شده پزشکان برای حضور در مناطق محروم انگیزه‌ای نداشته باشند و همواره سهمیه‌ ۳۰ درصدی قانون برای این مهم خالی بماند و بسیاری از دانشجویان حاضر هستند رشته‌های دیگری را برای تحصیل انتخاب کنند تا در مناطق محروم حضور نداشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فواید طرح مذکور تصریح کرد: این طرح تعهدات دانشجویان تسهیل کرده و برای پزشکان عمومی و پایه ضریب ۱.۵ و برای سایر پزشکان ضریب ۱.۷ سال برای حضور در مناطق محروم پیش‌بینی کرده است ضمن اینکه مشوقات کارانه و معافیت های مالیاتی جهت افزایش انگیزه پزشکان در نظر گرفته شده است ضمن اینکه پزشکان اجازه تأسیس مطب و یا فعالیت‌های انتفاعی در استان‌های مورد تعهد را برخلاف قانون قبلی خواهند داشت. این طرح بیش از ۴ پزشک را شامل شده که موجب افزایش حضور پزشکان در مناطق محروم که مشکل عمده نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه‌شان است را حل می‌کند.

سیدجلیل میرمحمدی میبدی نماینده مردم تفت و میبد در مجلس در مخالفت با طرح مذکور گفت: این طرح باید در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مورد بررسی قرار می‌گرفت که هم اکنون در کمیسیون آموزش مطرح شده است. از طرفی با اجرای این طرح احتمال کاهش ناگهانی تعداد پزشک متخصص در مناطق محروم را افزایش می‌دهد. همچنین مباحث غیرمرتبطی در طرح وجود دارد که باید اصلاح شود.

وی با تأکید بر اینکه طرح اصلاح تبصره (۴) بند (۳) ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلی تکمیلی و تخصصی مشکل تکمیل۳۰ درصد ظرفیت سهمیه مناطق محروم را حل نخواهد کرد، عنوان کرد: طرح مذکور باید در کمیسیون تخصصی بهداشت و درمان با حضور مسئولان وزارت بهداشت و اعمال نظر آنها مورد بررسی قرار گرفته تا مشکل کاهش حضور پزشکان در مناطق محروم حل شود.

سلمان اسحاقی نماینده قائنات و زیرکوه در مجلس نیز در بیان موافقت با بررسی اولویت‌دار طرح مذکور گفت: یکی از مشکلات نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه‌شان کمبود پزشک متخصص است و این طرح که قریب به یک سال با همکاری وزارت بهداشت در کمیسیون آموزش با حضور اعضای کمیسیون بهداشت مورد بررسی قرار گرفته مشکل کمبود پزشکان در مناطق کم برخوردار را حل خواهد کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: باید دلایل کاهش انگیزه پزشکان جهت فعالیت در کشور و همچنین مناطق محروم مورد بررسی قرار گیرد، طبق قانون گذشته پزشکانی که در مناطق محروم فعالیت می‌کردند از شرکت در آزمون‌های تخصصی و ادامه تحصیل محروم می‌شدند که این خود عامل مهمی برای کاهش انگیزه پزشکان برای حضور در این مناطق بوده است.

وی با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در خصوص نحوه تنقیح قوانین و تصویب آنها به نفع مردم افزود: در گذشته قوانینی تصویب شده که مانعی برای خدمت پزشکان در مناطق محروم بوده است. برای حل کاهش انگیزه پزشکان و نخبگان برای فعالیت در کشور و افزایش مهاجرت آنها چاره‌ای اندیشیده شود لذا برای اینکه نشان دهیم مردم مناطق محروم برای ما مهم هستند به بررسی اولویت‌دار طرحی که بیش از ۱۵۰ نفر از نمایندگان امضا کردند، رأی مثبت دهید و برای نخبگان و پزشکان ایجاد انگیزه کنید.

کد خبر: ۱۹۳٬۲۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha