۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
دورکاری کلید بازگشت رونق به اقتصاد دنیا
توئیتر از دورکاری دائمی برخی کارکنانش خبر داد

دورکاری کلید بازگشت رونق به اقتصاد دنیا

در شرایطی که خطر همه گیری ویروس کرونا هنوز وجود دارد، شرکتهای فعال در دنیای تکنولوژی اعلام کردند سهم زیادی از کارکنانشان تا انتهای سال ۲۰۲۰ دورکار خواهند بود و توییتر از دورکاری دایمی شمار زیادی از نیروهای خود خبر داد.

خبرگزاری بازار، گروه بین الملل: در دنیای پسا کرونا دیگر دورکاری یک روش اصلی و مهم برای کار کردن است و حضو در دفاتر کاری محدود می شود. البته ایجاد توانمندی های لازم در نیروی کار برای مدیریت مسولیتهای خود هم اهمیت زیادی دارد. جالب این جاست در شرایط فعلی و در زمانی که هنوز ویروس کرونا در زندگی ما حضور دارد، شرکتهای فعال در دنیا تکنولوژی  اقدام به انعقاد قراردادهای دورکاری دایمی برای نیروهای خود کردندتا باز هم در این تغییر پیشگام باشند و از مزایای آن بیشترین منفعت را ببرند.

طبق گزارش منتشر شده توسط سی ان ان در روز گذشته شرکت توییتر اعلام کرد شماری از کارکنان این شرکت می توانند همیشه به صورت دورکاری فعالیت کنند ونیازی به حضور آنها در دفتر وجود ندارد. مدیر عامل این شرکت در مصاحبه ای با سی ان ان گفت:« هم اکنون نگرانی  از شیوع دوباره ویروس کرونا باعث شد تا تصمیم بگیریم شماری از کارکنان را به صورت دورکاراستخدام کنیم ولی با توجه به اینکه این ویروس مدت زیادی با ما خواهد بود و با توجه به اینکه حضور تمامی نیروها در دفتر کار باعث افزایش هزینه های ما شامل هزینه های ارزیابی سلامتی و نظافت منظم و اجرای اصول طراحی و پروتکل های بهداشتی جدید می شود، تصمیم گرفتیم تا از دور کاری استفاده کنیم و دفتر اصلی شرکت را به دفتر کوچکتر و با تعداد نفرات کمتر تبدیل کنیم. این سیاست می تواند هزینه های ما را کاهش دهد و احتمال شیوع ویروس در مجموعه را نیز کمتر کند. تصمیم بر این است که تنها افرادی در دفتر حاضر باشند که به صورت دورکاری امکان انجام وظایفشان وجود ندارد.»

فیسبوک، اپل و گوگل هم از این سیاست استفاده کردند

توییتر تنها شرکتی نیست که در این مسیر گام برداشته است. شرکتهای بزرگ فعال در تکنولوژی یعنی فیسبوک، اپل و گوگل هم اعلام کردند این طرح را به طور آزمایشی تا انتهای سال ۲۰۲۰ اجرا می کنند. قرار بر این است ۷۰ درصد از کارکنان این دو شرکت در خانه کار کنند و در دفتر حضور نداشته باشند. حضور در دفاتر این شرکتهای بزرگ تنها برای جلساتی  خاص خواهد بود.

مدیر عامل گوگل در مصاحبه ای با سی ان بی سی در مورد این طرح خود گفت:«اجرای این سیاست با هدف همراه با شدن با نیازهای تازه چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا است. در جریان این انقلاب صنعتی وضعیت بازار کار تغییر خواهد کرد و حضور در یک محل برای انجام کار ضروری نخواهد داشت. در واقع تکنولوژی به انسانها کمک می کند تا راحت تر کار کنند و از زندگی خود استفاده بهتری بکنند پس ما هم در این مسیر حرکت می کنیم.»

 او در مورد بهره وری  نیروی کار در وضعیت دورکاری گفت:« در شرایط فعلی برای صحبت در این مورد زود است ولی باید بدانیم که این تغییری است که در ساختار کار دنیا ایجاد می شود و افراد هم باید خود را با این تغییر همسو کنند. بدون شک بازار کار دنیا در اختیار افرادی خواهد بود که توانایی دورکاری، مدیریت زمان و انجام وظایف بدون نظارت مدیران ارشد را داشته باشند و افرادی که در این مسیر ضعیف عمل کنند از میدان خارج خواهند شد.»

تنها راه نجات اقتصاد دنیا، استفاده از تکنولوژی و دورکاری است

مجمع جهانی اقتصاد هم در گزارش خود به دور کاری و استفاده از تکنولوژی های تازه دنیا اشاره کرد و نوشت: «به نظر می رسد این تنها روشی است که باعث می شود تا دنیا با سرعت رشد کند و از رکود برهد. در واقع مردم هم می توانند در قرنطینه خانگی باشند و هم کارشان را انجام دهند. از طرف دیگر حضور تعداد کمتری از افراد در دفاتر کاری هم خطر انتقال ویروس را کمتر می کند و هزینه های شرکتها برای ارزیابی مداوم سلامتی و ضد عفونی سطوح را کمتر می کند. از طرف دیگر باید استفاده از تکنولوژی های روز دنیا و رباتها برای راه اندازی چرخ های کارخانه های تولیدی هم انجام شود تا افراد کمتری در مکان های بسته در کنار هم حضور پیدا کنند.»

در نتیجه تعطیلی فعالیتهای اقتصادی که ریشه در همه گیری ویروس دارد، اقتصاد کشورهای زیادی وارد رکود شده است. حال اگر با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا، فعالیت های اقتصادی از سر گرفته شود،  اقتصاد دوباره می تواند رونق را تجربه کند و از رکود برهد.

طبق این گزارش دورکاری می تواند بخش زیادی از مشکل زیست محیطی را هم حل کند زیرا حجم ترافیک درون شهری کم می شود و انتشار گازهای آلاینده هم تنزل پیدا می کند. ازطرف دیگرزمانی که برای سفرهای درون شهری و در فاصله محل کار و خانه صرف می شود، از بین می رود  و افراد دور کار می توانند زمان بیشتری برای کار و استراحت داشته باشند. جتی شمار معدودی که در دفاتر کاری حضور دارند هم در این وضعیت زمان کمتری را در ترافیک صرف می کنند و می توانند از کیفیت زندگی بالاتری برخوردار باشند. با کاهش سفرهای درون شهری سرعت انتشار ویروس کمتر می شود و احتمال  تجربه دنیایی عاری از ویروس کرونا هم بالا می رود که خبر خوبی برای جامعه جهانی است.

کد خبر: ۱۹٬۳۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha