۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
انواع روکش دندان و مقایسه آنها با دیگر روش‌های درمانی

انواع روکش دندان و مقایسه آنها با دیگر روش‌های درمانی

روکش‌های دندان در واقع پوسته‌هایی نازک شبیه به دندان هستند که به منظور بهبود ظاهر به بخش جلویی دندان متصل می شوند.

به گزارش بازار، روکش‌های دندان در واقع پوسته‌هایی نازک شبیه به دندان هستند که به منظور بهبود ظاهر به بخش جلویی دندان متصل می شوند. این روکش‌ها در اکثر مواقع از جنس پرسلن(چینی) و یا مواد کامپوزیتی شبیه به رزین هستند و به صورت دائمی به دندان‌های شما متصل می‌شوند. روکش‌ها و یا ونیرها را می‌توان به منظور درمان و رفع برخی نواقص از جمله شکستگی دندان، تغییر رنگ و یا دندان‌هایی که بیش از حد معمول کوچک هستند، مورد استفاده قرار داد. برخی از افراد تنها نیازمند یک لایه روکش برای دندان شکسته خود هستند، اما این نوع روکش‌ها را می‌توان بر روی هفت و یا هشت عدد دندان قرار داد تا لبخندی زیبا و متقارن ایجاد شود. به خصوص روکش کردن هشت دندان جلویی در میان افراد رایج تر است. در این مقاله به انواع روکش‌های دندانی و مقایسه آنها با دیگر روش‌های زیبایی نظیر لمینت، کامپوزیت و... میپردازیم.

انواع مختلف روکش

در اکثر مواقع روکش‌های دندان از جنس پرسلن یا رزین کامپوزیت هستند و نیاز است که مخصوص هر فرد ساخته شوند. اما روکش های آماده نیز وجود دارند و می‌توان آنها را به روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار داد.

در روش‌های سنتی برای گذاشتن روکش نیاز به سابیدن، برداشتن برخی از دندان‌ها و حتی از بین بردن مینای دندان نیز هست. این روش‌ها امکان قرار دادن روکش به طور مناسب را فراهم می‌کند اما متاسفانه روشی غیرقابل برگشت است و همچنین می‌تواند برای فرد دردناک باشد و اغلب به بی حسی موضعی نیاز دارد. کوچک کردن دندان وابسته به تعداد دندان و همچنین تمایل شما برای انجام این کار می‌باشد.

در صورتی که نیاز به روکش کردن چندین دندان باشد، ممکن است که دندانپزشک مدلی مومی برای شما سفارش دهد و نشان دهد که روکش‌ها بر روی دندان چگونه به نظر می‌رسند. البته روکش‌های آماده ممکن است نیاز به یک سری تغییرات برای فیکس شدن روی دندان داشته باشند، اما این تغییرات حداقل است.

روکش‌های چینی

انواع روکش دندان و مقایسه آنها با دیگر روش‌های درمانی

برخی از دندانپزشکان در ابتدا شروع به سابیدن دندان‌های شما کرده و سپس برای آن قالب می‌سازند. در نهایت قالب را برای ساخت روکش چینی به آزمایشگاه ارسال می‌کنند. زمانی که روکش آماده شد، دندانپزشک آن را به راحتی بر روی دندان آماده شده شما قرار داده و آن را با سیمان محکم می‌کند. شما می‌توانید تا زمانی که روکش‌های دائمی شما از آزمایشگاه ارسال می‌شوند، از روکش‌های موقت استفاده کنید.

در روش دیگر دندانپزشک دیگر ممکن است از فناوری کدکم استفاده کرده و در واقع کامپیوتر روکش شما را طراحی کند. به عبارتی دندانپزشک شما می‌تواند روکش واقعی را همانجا در مطب بسازد.

روکش‌های رزین کامپوزیت

در صورتی که شما کامپوزیت دندان ازنوع ونیر رزین را انتخاب کرده‌ باشید، این نکته را باید بدانید که ابتدا دندانپزشک قبل از شروع کار،  لایه‌ای نازک از مواد کامپوزیت که برای دندان شما آماده شده است را برروی سطح دندان می‌کشد.

در مرحله بعد لایه‌های اضافی کامپوزیت برای شکل دادن ظاهر مناسب به دندان شما مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نهایت دندانپزشک کامپوزیت ونیر را به وسیله نوردهی مخصوص سفت و محکم خواهد کرد.

روکش‌های بدون نیاز به آماده سازی

در این مدل از روکش‌هایی مانند لومینیر و ویوانیر استفاده می‌شود و این دو مارک مخصوصی از روکش‌های چینی یا پرسلن هستند. این نوع روکش‌ها سریعتر نصب شده و همچنین آسیب رسانی کمتری دارند.

در این روش، نیازی به برداشتن بخشی از مینای دندان نیست و روکش‌های آماده تنها به مینای دندان متصل می‌شوند. در اغلب اوقات، نصب این روکش‌ها نیازی به بی حس کننده موضعی و یا روکش موقت ندارد.

مزایای روکش دندان

روکش دندان دارای مزایای زیر است:

  • ظاهر طبیعی به دندان می‌بخشد.
  • به خوبی برخی مواد غذایی را نظیر آدامس تحمل می‌کند.
  • در برابر لکه مقاوم است
  • می‌توان رنگ آن را انتخاب کرد

 این روکش‌ها معمولا به تاج نیاز ندارند، اما قویتر بوده و همچنین ظاهر بهتری نیز دارند.

روکش‌ها جزو ۲۶ درصد از مجموعه کارهایی قرار می‌گیرند که دندانپزشکان بر روی دندان انجام می‌دهند. به طور کلی روکش دندان به چند دلیل جزو انتخاب اکثر افراد قرار می‌گیرد که شامل:

  • به منظور تغییر طول، رنگ، شکل و اندازه دندان
  • برای بهبود دندان‌های ترک خورده یا شکسته که به دلیل جراحت و سایر دلایل دیگر به وجود آمده است.
  • برای برطرف کردن رگه‌های روی دندان که به دلیل مصرف بالای فلوراید ایجاد شده است
  • به منظور پوشاندن لکه و تغییر رنگ دندان‌ها که در اثر مصرف غذاهای تیره رنگ، برخی داروها، پیری و غیره ایجاد شده است.

به منظور روکش کردن کانال ریشه، برای جلوگیری از شکستگی، تاج و یا سه چهارم تاج دندان نیاز به روکش خواهد داشت. به طور کلی روکش برای درمان کانال‌های ریشه زیرین دندان انجام نمی‌شود. همچنین به ندرت روی دندان‌های آسیاب کوچک قرار می‌گیرد و برای دندان‌های آسیاب بزرگ به هیچ عنوان استفاده نمی‌شود.

در هنگام قرار دادن روکش چه اتفاقی می‌افتد؟

در دومین جلسه ویزیت پزشک، دندانپزشک شکل، رنگ و تناسب روکش‌های شما را مورد بررسی قرار می‌دهد، سپس با استفاده از سیمان دندان‌پزشکی، آن‌ها را به طور دائم در محل خود فیکس می‌کند. در نهایت، نحوه گاز گرفتن توسط دندان‌های شما را بررسی کرده و تنظیمات نهایی را انجام می‌دهد.

در صورتی که بخواهید موردی را نظیر شکل یا رنگ آن برای روکش‌های خود تغییر دهید، باید دندانپزشک خود را در جریان این مورد قرار دهید. دندان‌پزشک با آزمایشگاه دندانپزشکی هماهنگ می‌کند تا نتیجه نهایی مورد رضایت شما باشد.

روکش گذاشتن هیچ دوره نقاهتی ندارد و افراد پس از انجام روکش دندان می‌توانند در همان روز به فعالیت عادی خود بازگردند. همچنین شما می‌توانید بلافاصله بعد از نصب روکش، بخورید یا بنوشید

هزینه روکش دندان

معمولا هزینه روکش دندان به این بستگی دارد که در کدام بخش از کشور زندگی کرده و یا بر روی دندان‌های شما چقدر کار باید انجام شود. معمولا روکش‌های دندانی مرغوب، دارای قیمت‌های بسیار بالایی هستند که شما میتوانید با مشورت دندانپزشک خود از از کامپوزیت‌های دندانی بجای آنها استفاده نمایید زیرا قیمت کامپوزیت‌های دندانی بسیار کمتر از روکش‌ها است اما دوام آنها خیلی کمتر از روکش‌ها است.

روکش‌ها در مقابل سایر روش‌های درمانی دندانپزشکی

چگونه می‌توان روکش دندان را با سایر درمان‌های دندانپزشکی مقایسه کرد؟

روکش در مقابل تاج دندان

به طور کلی روکش به بخش جلویی دندان وصل می‌شود، نسبت به تاج کمتر تهاجمی بوده و همچنین نازک‌تر و شکننده‌تر است، به این معنی که خطر شکستگی یا جابجایی آن نیز بیشتر است. به طور کلی کار روکش این است که با تغییر شکل و رنگ، ظاهر لبخند و دندان بیمار را بهبود بخشد.

همچنین تاج، کل دندان را می‌پوشاند، ضخیم تر از روکش بوده و قبل از قرار دادن نیاز به برداشت بخش بیشتری از ساختار دندان است. برخلاف روکش‌ها، تاج برای اهداف ترمیمی نظیر ثابت کردن دندان‌های به شدت پوسیده یا شکسته استفاده می‌شوند.

روکش در مقابل لمینت دندان

عده‌ای از افراد تفاوت روکش‌ها و لمینت ها را نمیدانند و معمولا فکرمیکنند آنها یکی هستند. روکش‌ها روی دندان تراشیده شما نصب میشوند و دندان را به صورت کامل احاطه میکنند و جنبه درمانی و زیبایی را به صورت یکجا برای شما فراهم میکنند. اما لمینت‌های سرامیکی فقط روی سطح دندان شما قرار میگیرند و بیشتر جنبه زیبایی دارند. معمولا قیمت لمینت‌های سرامیکی بیشتر از روکش‌های دندانی است ولی کارایی کمتری نسبت به روکش‌ها دارند و ماندگاری آنها همانند روکش‎‌ها بین ۱۰  تا ۱۵ سال  است.

روکش در مقابل روش ارتودنسی

انواع روکش دندان و مقایسه آنها با دیگر روش‌های درمانی

زمانی که بیماران دارای شکاف بزرگ بین دندان های خود هستند و یا دندان‌هایشان دچار ازدحام بیش از حد است، روکش می‌تواند این مشکلات را طی چند جلسه برطرف کند.

اما روش درمانی ارتودنسی نظیر بریس ممکن است ۱۸ ماه طول بکشد تا کامل شود، البته انجام روش الاینر (ارتودنسی نامرئی) حدود ۲۰ هفته طول می‌کشد. به طور کلی برای درمان به روش ارتودنسی باید بیشتر به مطب مراجعه کنید.

با وجود اینکه روش درمانی ارتودنسی بیشتر طول می‌کشد، گاهی اوقات بهترین گزینه برای برخی بیماران، به ویژه کودکان است. همچنین بریس، دندان‌ها را تغییر داده و به صورت غیرقابل برگشت مینای دندان اصلاح می‌کند و روکش معمولاً به دلایل زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین هزینه درمان ارتودنسی معمولاً کمتر از روکش است زیرا قیمت روکش‌ها به صورت تعداد واحدهای دندان محاسبه میشود اما برای انجام ارتودنسی یک مبلغ ثابت را پرداخت میکنید.

منبع: مقالات سایت کلینیک دندانپزشکی حکیم

کد خبر: ۱۹۳٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha