۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
بازار در دست چشم بادامی‌ها؛ چاقوی زنجان دیگر بُرش ندارد!
گزارش بازار از تداوم غفلت در ارزآوری استانها

بازار در دست چشم بادامی‌ها؛ چاقوی زنجان دیگر بُرش ندارد!

زنجان ـ تولید چاقو، ملیله و مس به عنوان صنایع‌دستی اصیل و کهن در زنجان باعث شده این استان در تولید صنایع‌دستی فلزی رتبه نخست کشوری را کسب کند، ظرفیت هایی که هنوز در مسیر صادرات قرار نگرفته است.

خبرگزاری بازار: چاقوی زنجان به عنوان یکی از صنایع‌دستی شاخص این استان از شهرت جهانی برخوردار است و با توجه به سلیقه، ذوق و نیز هنرنمایی استادکاران و به منظور بازاریابی و جلب رضایت متقاضیان، چاقوهای متنوع در ابعاد متفاوت تهیه و به بازار عرضه می‌شود.

در استان زنجان بیش از ۱۴۵۰ نفر در این صنعت فعالیت می‌کنند و باید زیرساخت‌های لازم برای توسعه این صنعت در استان مهیا شود. چاقوهای زینتی به کشورهای عراق، عمان و اردن صادر می‌شود ولی بخشی از بی‌تدبیری‌ها موجب شد در لیست کالاهای ممنوعه قرار گیرد.

فعالیت ۱۴۰۰ نفر در صنف چاقوی استان زنجان

سرپرست معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه بیش از ۱۴۰۰ نفر در صنف چاقوی استان زنجان فعالیت می‌کنند، می‌گوید: تولیدات این صنعت جزو باکیفیت‌ترین و بهترین ها است ولی ناتوانی در صادرات این محصول باعث جولان چشم‌بادامی‌ها در این عرصه شده است.

سیدذکریا هاشمی‌امیری می‌افزاید: سالانه ۳۵ میلیون قبضه چاقو در زنجان تولید می‌شود که درآمد سالانه در حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان بوده است. در حال حاضر ۱۲۰۰ کارگاه چاقوسازی در استان زنجان فعال است که برای بیش از ۱۴۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال‌زایی شده است.

هاشمی‌امیری، هنرمندان فعال در عرصه صنایع‌دستی را سفیران فرهنگی و هنری هر قوم و کشوری دانسته و تصریح می‌کند: به جرات می‌توان گفت که حوزه صنایع‌دستی از جمله چاقوسازی، قلم‌زنی، ملیله، انگشترسازی بیشترین آمار اشتغالزایی را به خود اختصاص داده است. همچنین فعال بودن ۴۵۰ فروشگاه صنایع‌دستی در مرکز شهر نشان‌دهنده رونق تولید در این صنعت است.

سهم ناچیز چاقوی زنجان در صادرات

این مسئول در ادامه گریزی به آمار صادرات چاقوهای تولیدی زنجان زده و ادامه می‌دهد: با وجود اینکه استان زنجان حدود ۸۰ درصد چاقوهای باکیفیت را تولید می‌کند اما متاسفانه سهم صادرات این صنعت تنها ۳ درصد است. در حال حاضر آمار رسمی از صادرات نداریم و پست نیز از ارسال چاقو ممانعت می‌کند.

وی اظهار می‌کند: اگر مسئولان برای رفع مشکل صادرات این حوزه پا پیش بگذارند، علاوه بر افزایش ارزآوری سهم استان در صادرات نیز افزایش می‌یابد و تولیدکنندگان نیز به تولیدات بیشتر راغب می‌شوند.

ممنوعیت قانونی ارسال چاقو با پست

مدیرکل پست استان زنجان با بیان اینکه بر اساس قانون، تولید و توزیع برخی از انواع چاقو ممنوع است، می‌گوید: چاقوهای متنوعی در این استان تولید و به فروش می‌رود، در حالی که ارسال آن با پست ممنوع است.

رضا حمیدپور با بیان اینکه چاقو، سلاح سرد نامتعارف محسوب می‌شود، ادامه می‌دهد: انواع کارد میوه‌خوری متعارف است و ارسال هر چاقویی که لبه آن از هشت سانت بیشتر باشد، با پست امکان‌پذیر نیست.

اجرای دستورالعمل‌های نانوشته

نایب‌رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان زنجان، یکی دیگر از کسانی بود که به اظهارنظر پرداخته و می‌گوید: تبصره ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی در سال ۹۶ توسط فرمانده نیروی انتظامی استان در دست اجرا بود که از اجرای آن جلوگیری شد. این در حالی است که اجرای این قانون، صنعت همه چاقوها را تعطیل و صدمه جدی به بدنه چاقوسازی در زنجان وارد می‌کرد.

محمدرضا جرجیسی با تاکید بر اینکه از سال ۹۶ تاکنون که مقرر بود دستورالعمل آن توسط وزارت کشور و دادگستری نوشته شود، هنوز نوشته نشده است، یادآور می‌شود: در حال حاضر پیگیر رفع شدن مشکل ارسال چاقو از طریق پست و وزارت کشور هستیم؛ چرا که ارسال نشدن چاقو با پست می‌تواند فروش چاقو را تحت تاثیر قرار داده و تولید آن را در مراکز مختلف استان کاهش دهد.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر ارسال چاقوهای تولیدی زنجان به دیگر مناطق کشور از طریق باربری‌ها و برخی از شرکت‌ها انجام می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان نیز در اظهارنظری می‌گوید: از برنامه‌های عملی که برای خوشه صنعتی چاقو در استان در نظر گرفته شده، این است که پس از مطالعه و حساس‌سازی ذی‌نفعان و اعتمادسازی، ترغیب نهادهای پشتیبانی به حمایت از خوشه‌های صنعتی چاقو است.

ایرج احمدی با اشاره به اینکه در بسته‌بندی صنایع‌دستی استان ضعف داریم و ساماندهی این موضوع به‌ خصوص چاقوی زنجان بیش از پیش احساس می‌شود، تصریح می‌کند: اقدامات مناسبی در این زمینه صورت نگرفته و تا زمانی که بسته‌بندی در صنایع دستی به‌ویژه صنعت چاقوسازی ساماندهی نشود، شاهد رشد و توسعه آن نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه نقاط فشار مختلفی در صنعت چاقوی زنجان وجود داشته و هم‌اکنون تامین مواد اولیه و افزایش قیمت تمام‌شده، مهم‌ترین مشکل فعالان این صنعت است، یادآور می‌شود: فعالان صنعت چاقوی زنجان برای افزایش بهره‌وری و کیفیت این صنعت، ضروری است نسبت به به‌روزسازی ماشین‌آلات و استفاده از تکنولوژی جدید اقدام کنند.

این مسئول با اشاره به دیرینگی صنعت چاقوسازی در زنجان و با یادآور اینکه با توجه به مشکلات به وجود آمده در کشور در زمینه تولید و فروش چاقو، احساس کردیم که این صنعت نیاز به حمایت دارد، اظهار می‌کند: بر این اساس، تشکیل خوشه چاقوی زنجان را در اولویت قرار داده و عامل توسعه خوشه این صنعت در پایان سال گذشته از طریق برگزاری مناقصه و مراحل قانونی انتخاب شد.

احمدی ادامه می‌دهد: طبق برنامه‌های پیش‌بینی شده در چهار ماهه اول سال‌جاری، مطالعات شناختی توسعه خوشه چاقوی زنجان توسط عامل توسعه، صورت گرفته و نقاط ضعف و قوت این صنعت با تحقیقات میدانی شناسایی شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان در ادامه با اشاره به اینکه توسعه فعالیت‌های خوشه‌ای در جوامع امروزی، امری مرسوم و مطلوب بوده و استقبال از این موضوع توسط کشورهای مختلف بیانگر اهمیت آن است، تصریح می‌کند: توسعه خوشه‌های صنعتی در ایران طی چند سال اخیر آغاز شده و طبق نقشه فراگیر تهیه شده در سال ۹۰ از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، صنایع روی، فرش، کفش هیدج، چاقو، مس، ملیله ، کشمش و گردشگری به عنوان پتانسیل‌های خوشه‌ای استان زنجان معرفی شده است.

احمدی با یادآوری اینکه افزایش میزان تولید و افزایش اشتغال و افزایش میزان صادرات مدنظر شهرک‌های صنعتی در خوشه‌های صنعتی چاقو است، اظهار می‌کند: محصولات صنعتی استان زنجان علاوه بر چاقو، مس و ملیله و سایر صنعتی استان، بهره‌وری مناسبی در حوزه صادرات ندارند.

صنایع دستی به عنوان کم هزینه ترین بستر در توسعه اشتغال و اقتصاد جوامع است و این روند برای توسعه و پویایی نیازمند تعامل و همکاری دستگاه دهای مرتبط است.

کد خبر: ۱٬۹۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha