۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۲
راه کاهش قیمت تمام شده مسکن از زمین بورس می‌گذرد
کارشناس بازار سرمایه:

راه کاهش قیمت تمام شده مسکن از زمین بورس می‌گذرد

کارشناس بازار سرمایه گفت: با عرضه محصولات و کالاهای مختلف در بورس کالا (از جمله مصالح ساختمانی) می‌توان هزینه های توزیع را کاهش داد.

به گزارش بازا به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، علی اصغر ضیاچی، کارشناس بازار سهام با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا بیان کرد: فرآیند بورس کالا به حذف قیمت‌گذاری دستوری و کشف قیمت بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا کمک می‌کند. با عرضه خودرو در بورس کالا، خودروسازان امکان فروش محصول با قیمت بالاتر را دارند و صد البته که این اقدام به نفع شرکت‌ها است و فروش خودرو خارج از بورس کالا هیچ منطقی ندارد؛ شاهد آن هستیم که مثلاً شرکت سایپا در حال فروش محصولات خود از طریق سایت و مشکلاتی مثل هنگی سایت و... است.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: قطعا عرضه خودرو در بورس کالا اتفاق مثبتی برای بازار سرمایه است، اما شاید به این دلیل که فعالان بازار سرمایه هنوز تلاش و رغبت کافی از سوی مدیران دو شرکت بزرگ خودروسازی(ایران خودرو و سایپا) برای عرضه محصولات در بورس کالا نمی‌بینند، واکنش آنچنانی هم به این اتفاق مثبت نداشته اند.

وی تصریح کرد: عرضه خودرو در بورس کالا نه فقط به منفعت خودروسازان و سهامداران آنهاست، بلکه می‌تواند شرایطی فراهم آورد که عرضه و تقاضای خودرو در کشور منطقی‌تر شده و خودرو از کالای سرمایه‌ای خارج شود. اگر مدیران شرکت‌های خودروسازی به دنبال فساد، رانت و عدم شفافیت نباشند، حتماً که باید از عرضه محصولات در بورس کالا استقبال کنند و کلیه محصولات خود را از این طریق عرضه کنند. البته در مورد عرضه خودرو معتقدم باید محدودیت هایی مثل عدم امکان فروش خودرو خریداری شده در بورس کالا به مدت یک الی دو سال برای خریداران در نظر گرفت تا به تدریج دلالی در بازار خودرو هم کاهش یابد

ضیاچی در ادامه ضمن تاکید بر ظرفیت‌های بورس کالا اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات اقتصاد ما، هزینه بالای نظام توزیع در مورد محصولات و کالاهای مختلف است که خود سبب تورم کالاها شده است. با عرضه محصولات و کالاهای مختلف در بورس کالا (از جمله مصالح ساختمانی) می‌توان هزینه های توزیع را کاهش داد. همچنین سازوکار خرید از بورس کالا می بایست تسهیل و تسریع گردد تا مصرف‌کنندگان نهایی در بخش های مختلف مانند سازندگان مسکن، امکان تامین محصولات مورد نیاز خود از بورس کالا را داشته باشند. در این صورت، قیمت تمام شده محصولاتی همچون مسکن هم کاهش خواهد داشت.

کد خبر: ۱۹۲٬۸۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha