۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
شوری و تغییر کاربری عامل اصلی تهدید خاک است
سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی:

شوری و تغییر کاربری عامل اصلی تهدید خاک است

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در ارزیابی از خاک کشور نیاز به بررسی‌های دقیق و کارشناسی داریم تا بتوانیم مواد آلی مورد نیاز برای خاک‌ها را تهیه کنیم.

به گزارش بازار، فریبرز عباسی در همایش بزرگداشت روز جهانی خاک در همدان گفت: شوری خاک، تغییر کاربری، کاهش مواد آلی و تخریب اراضی کشاورزی چالش‌هایی هستند که زیست و حیات خاک را تهدید می‌کنند.

عباسی افزود: خاکی که کمتر از سه درصد مواد آلی داشته باشد، تخریب شده محسوب می‌شود که شامل ۵۰ درصد از اراضی کل زمین می‌شود.

عباسی با اشاره به این که ۹۰ درصد تامین غذای انسان از خاک است، تصریح کرد: سیل، مهاجرت از روستا، تغییرات اقلیمی و انقراض گونه‌های جانوری ناشی از تخریب خاک کشاورزی است.

به گفته عباسی قانون حفاظت از خاک در سال ۱۳۶۸ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، اما مشکل اصلی اجرای قانون است و خوب اجرا نشدن آن تهدید امنیت غذایی کشور را به دنبال دارد.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در مواردی مانند جابجایی و قاچاق خاک هم نیازمند تدوین قوانین متناسب هستیم.

عباسی تاکید کرد: در ارزیابی از خاک کشور نیاز به بررسی‌های دقیق و کارشناسی داریم تا بتوانیم مواد آلی مورد نیاز برای خاک‌ها را تهیه کنیم.

در این همایش رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در سخنانی گفت: تا یک ماه آینده نقشه راه تولید کشاورزی همدان تدوین می‌شود.

رضا بهراملو با اشاره به اینکه هم اینک در یک جنگ ترکیبی قرار داریم که بخشی از آن اقتصادی و غذایی است، افزود: آب، انرژی، اشتغال و امنیت غذایی باید در همه موارد در دسترس همه آحاد جامعه در هر زمان و مکان و به صورت پایدار قرار گیرد.

بهراملو یادآور شد: اولین قدم برای امنیت غذایی حفظ زمین از جهت کمی و کیفی است و در این راه فرهنگ سازی و آموزش از طریق رسانه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و ائمه جمعه و جماعات باید انجام شود.

کد خبر: ۱۹۲٬۸۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha