۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
صدور سند مالکیت تک‌برگ برای ۲ میلیون هکتار اراضی کشاورزی
رئیس سازمان امور اراضی کشور خبر داد

صدور سند مالکیت تک‌برگ برای ۲ میلیون هکتار اراضی کشاورزی

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: سنددار کردن اراضی کشاورزی را با رویکرد جهادی دنبال می‌کنیم.

به گزارش بازار، صفدر نیازی رئیس سازمان امور اراضی کشور در حاشیه جلسه بررسی مشکلات تداخلات اراضی کشاورزی کاشان افزود: تاکنون برای دو میلیون هکتار اراضی کشاورزی در کشور سند مالکیت تک‌برگ صادر شده که با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک برای همه اراضی کشاورزی در دولت سیزدهم سند مالکیت صادر می‌شود.

نیازی ادامه داد: نقشه کاداستری برای چهار میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی تهیه شده و بخش اعظم آن برای صدور سند مالکیت تک برگی، تحویل سازمان ثبت اسناد و املاک شده است.

رئیس سازمان امور اراضی در بخش دیگری از سخنانش به اجرای آیین‌نامه مربوط به رفع تداخلات ناشی از اجرای قوانین و مقررات موازی در اراضی ملی، دولتی و مستثنیات اشخاص اشاره کرد و افزود: این آیین‌نامه از سال ۱۳۹۴ اجرا شده و تا پایان سال آینده مشکل همه پلاک‌های دارای تداخل رفع می‌شود.

به گفته وی، در حال حاضر در کل کشور ۱۰۰ هزار پلاک ثبتی اصلاحات ارضی داریم که ۵۵ هزار پلاک ثبتی تداخل در اراضی ملی تشخیص داده شده و تا کنون هفت هزار و ۳۰۰ پلاک ثبتی رفع تداخل شده است.

نیازی تصریح کرد: ۱۸ میلیون مترمربع اراضی کشاورزی مستثنیات در کل کشور داریم که چهار میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از این مقدار رفع تداخل شده و ۴۰ درصد این آمار مربوط به یک سال دولت سیزدهم است.

وی خاطرنشان کرد: در کاشان برنامه‌ریزی می‌کنیم با تأمین منابع مورد نیاز و بکارگیری مهندسین مشاور مشکل تداخلات اراضی کشاورزی در شهرستان رفع شود.

رئیس سازمان امور اراضی با بیان این که بحث تغییر کاربری اراضی را هم در این سازمان پیگیری می‌کنیم، گفت: تغییر کاربری مجاز به ساخت‌وسازهایی گفته می‌شود که برای توسعه شهرها ضرورت دارد و یک میلیون هکتار از اراضی به توسعه شهرها اختصاص یافته، اما بخشی از ساخت‌وسازها غیرمجاز است که بخشی از باغ‌های اقتصادی ما امروز به باغ‌های معیشتی و تفننی تبدیل شده و این آفت باغ‌ها در کشور است.

وی ادامه داد: دو میلیون ساخت و ساز غیرمجاز در بحث تغییر کاربری اراضی کشاورزی در کشور داریم.

نیازی گفت: مجوز تغییر کاربری تقاضامحور است و برای تغییر کاربری زمین‌های مستثنی از اراضی ملی براساس قانون حفظ کاربری کشاورزی زمین، باید از کمیسیون تبصره یک ماده یک مجوز دریافت شود و به هر میزان تقاضا از طرف سرمایه‌گذاران ارائه شود به همان میزان در کمیسیون‌های مربوطه بررسی و مجوز صادر می‌شود.

کد خبر: ۱۹۲٬۶۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha