۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳
نمایشگاه‌های صنفی به نام سمنان به کام غیربومی‌ها | مشکل اصناف حل شود
بازار گزارش می دهد؛

نمایشگاه‌های صنفی به نام سمنان به کام غیربومی‌ها | مشکل اصناف حل شود

سمنان- صنعت معدن و تجارت استان سمنان اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا کرده است حال آنکه تحقیقات محلی نشان می‌دهد اغلب حضار در این رویداد، غیربومی هستند.

بازار، گروه استان‌ها: یکی از مصوبات ستاد تنظیم بازار استان سمنان امروز، برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا با دو هدف بود نخست حمایت از کسبه‌ای که دو سال سخت را در دوران کرونایی گذراندند و دوم مردم که بتوانند اقلام را دست کم با تخفیف تهیه کنند.

مشکل اما اینجا است که با چرخی در نخستین نمایشگاه از این دست که امروز در مکان نمایشگاه های بین المللی سمنان آغاز به کار کرده، می فهمیم اغلب حضار و برند های حاضر، غیربومی هستند در حالی که می توانست این نمایشگاه فرصت خوبی برای اصناف بومی استان سمنان باشد چرا که از اصل، ماهیت این نمایشگاه، بودند.

تصمیم برگزاری رویداد نمایشگاهی

علی تشنه دل رئیس صمت استان سمنان در گفتگو با بازار، با بیان اینکه بعد از دو سال سخت کرونایی، تصمیم بر برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا شد، گفت: نخستین نمایشگاه دکوراسیون و چوب بود که شاهد راه اندازی آن در مجموعه نمایشگاه های بین المللی سمنان هستیم.

یکی از مصوبات ستاد تنظیم بازار استان سمنان امروز، برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا بود

این نمایشگاه مدعی است که اقلام خود را با ۳۰ درصد تخفیف ارائه می کند اما این سوال مطرح می شود که قرار است مصوبه ستاد تنظیم بازار مبتنی بر برپایی نمایشگاه های اصناف در نهایت سود را نصیب چه کسی کند؟ کسبه و شرکت های بومی یا غیربومی که عمدتاً نیز از تولیدی های تهرانی هستند.

جالب اینجا است که در گزارش صدا و سیمای مرکز استان سمنان از نمایشگاه تمام کسبه و غرفه دارانی که مصاحبه می کنند، از تهران آمده اند و این نشان می دهد که حضور غرفه های غیربومی در این نمایشگاه کثیر بوده است.

نمایشگاه‌های صنفی به نام سمنان به کام غیربومی‌ها | مشکل اصناف حل شود

سلیقه و درایت بهتری باید مد نظر باشد

یک صاحب نظر مسائل اصناف و کسب و کار با بیان اینکه حمایت در صورتی جواب می دهد که هدفمند باشد، گفت: به نظر می رسد مسئولان بیشتر برای اینکه کاری کرده باشند، نسبت به برگزاری نمایشگاه ها اقدام می کنند کما اینکه می توان با سلیقه و درایت بهتری، فرصت را در اختیار کسبه بومی قرار داد.

حسن معتمدیان با بیان اینکه اگر قرار است اصناف درون استان سمنان تقویت شوند، راهش این نیست که در کنار برند های تهرانی غرفه ای بگیرند و رقابت کنند، گفت: امروز در درون استان سمنان واحد های تولیدی چوب و چرم و دکوراسیون بسیار خوبی داریم تا جایی که دهملای شاهرود و حتی تویه دروار دامغان قطب تولید مبل هستند اما شاهد هستیم که کمتر فرصت به این واحدها داده شده است.

اغلب حضار و برند های حاضر در نمایشگاه سمنان غیربومی هستند

وی با بیان اینکه بسیاری از واحد های تولیدی مبلمان و صنایع چوبی تهران، چوب ها و مبلمان و ... شان را از همین استان سمنان می خرند، در تهران آن را کلاف می کنند و دوباره به خودمان می فروشند، تاکید کرد: این نشان می دهد که نتوانسته ایم در زمینه حمایت از مکاسب و واحد های تولیدی درون استان به خوبی عمل کنیم.

قدرت خرید مردم

سراغ یک کارشناس اقتصادی رفتیم تا ببینیم از اصل نمایشگاه ها آیا مکان خوبی برای حمایت از اصناف هستند یا خیر؟ سید محسن میررضایی با بیان اینکه پاسخ این سوال هم بله و هم نه است اما نکته ای که در بین وجود دارد این است که نمایشگاه زمانی می تواند جواب بدهد که دست مردم خالی نباشد یعنی در واقع قدرت خرید بالا باشد وگرنه نمایشگاه بدون فروش که در واقع فایده ای ندارد.

میررضایی با بیان اینکه نمایشگاه و در کل عرضه به صورت مستقیم بسیار منوط به قدرت خرید است، افزود: اولاً باید گفت چیزی به نام عرضه مستقیم به آن معنایی که در ذهن ها است، وجود ندارد چرا که عرضه مستقیم یعنی تولید به مصرف بدون واسطه در حالی که همین شرکت هایی که حاضر در نمایشگاه ها هم هستند هزینه کرایه، نیروی انسانی، استهلاک و ... را دارند که دست آخر قیمت نه تنها با تهران تفاوت نمی کند بلکه شاید بیشتر هم شود در نتیجه تخفیفات صرفاً جو تبلیغاتی هستند.

وی افزود: پس در واقع این نمایشگاه ها چندان مکان های خوبی برای حمایت از مردم نیستند لذا اگر قصد حمایت از مکاسب است که به نظر می رسد در این موضوع هم توفیق نداشته ایم چرا که بسیاری از افراد غیربومی هستند و تنها کسی که سود می کند، بانی ماجرا است که غرفه ها را کرایه می دهد.

نمایشگاه‌های صنفی به نام سمنان به کام غیربومی‌ها | مشکل اصناف حل شود

مجموعه حمایت ها نیاز است

پس با وجود این موضوعات راهکار حمایت از اصناف چیست؟ یک کارشناس ارشد تجارت در گفتگو با بازار، می گوید: نمایشگاه خوب است اما به تنهایی خیر؛ در واقع مکاسب نیازمند یک بسته یا پکیج حمایتی هستند که نمایشگاه می تواند ۲۰ درصد آن باشد.

نمایشگاه زمانی می تواند جواب بدهد که دست مردم خالی نباشد یعنی در واقع قدرت خرید بالا باشد

راضیه اسماعیلی با بیان اینکه دولت باید بسته حمایتی مکاسب را ارائه کند که در آن استمهال، تسهیلات، مشوق ها، تخفیفات، نمایشگاه عرضه مستقیم به معنای واقعی برای کسبه بومی، ایجاد زیرساخت بازار الکترونیک و بازار حقیقی، گذاشتن دست تولیدگر در دست کسبه داخل استان و ... وجود داشته باشد، گفت: نمایشگاه به تنهایی شاید بتواند یکی دو چک بدهکاری یک کاسب را پاس کند اما در نهایت برای او نان و آب نمی شود.

وی نیز معتقد است نمایشگاه ها زمانی جواب می دهند که قدرت خرید مردم بالا باشد، افزود: امروز بازار فروش مشکل تمام کسبه استان سمنان است چه در درون نمایشگاه و رویدادهای مشابه و چه در بیرون آن چرا که بخش اعظمی از خریداران محصولات شان و همچنین خدمات آنها از دست رفته است.

اولویت مردم مد نظر باشد

این دانش آموخته تجارت با بیان اینکه از سوی دیگر باید گفت نمایشگاه ها باید در زمینه هایی برگزار شوند که مورد نیاز مردم است، تاکید کرد: دکوراسیون نیاز ۸۰ درصد از مردم استان سمنان است اما اولویت پنج درصد از مردم محسوب می شود لذا باید توجه به اولویت های مردم با این وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه را نیز مد نظر قرار داد و سپس نمایشگاه برگزار کرد.

در نهایت باید گفت برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم از جمله اقدامات و مصوبات ستاد تنظیم بازار در استان سمنان که امروز با دکوراسیون آغاز و به مرور در بخش های دیگر از جمله پوشاک، خواروبار و ... ادامه خواهد یافت حال باید دید که در ادامه آیا فرصت بهتری نصیب مکاسب استان سمنان خواهد شد یا خیر؟

کد خبر: ۱۹۲٬۶۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha