۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
حذف محدودیت پرداخت وام به نوزادان خوش یمن| بانک هایی که از قانونی تخطی کنند بازخواست می شوند
بازار از زوایای قانونمندی طرح جوانی جمعیت گزارش میدهد

حذف محدودیت پرداخت وام به نوزادان خوش یمن| بانک هایی که از قانونی تخطی کنند بازخواست می شوند

روند کند پرداخت تسهیلات فرزند آوری و همراهی نکردن بانک ها به دلیل وجود برخی موانع در این طرح موجب شدتا مجلس طرحی را تصویب کند که تمام موانع سد راه برداشته و همه مشمولان از مزایای آن بهره مند شوند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پیش بینی کارشناسان از بحران پیری جمعیت کشور و مصائب آن تا دو دهه آینده موجب شد تا طرح جوانی جمعیت پس از سالها بی توجهی بالاخره شکل اجرایی به خود گیرد. در این راستا دولت با همراهی مجلس برای ترغیب و تشویق مردم به فرزندآوری امتیازات و تسهیلات خاصی را در نظر گرفت آنگونه که صاحبان فرزند جدید (ازسال ۱۴۰۰) مشمول دریافت وام تا ۱۵۰ میلیون تومانی و یا از امتیاز خودرو ارزان بدون نوبت برخوردار شوند. هرچند این اقدام رویکردی درست در مسیر توجه به رشد موالید در کشور می تواند باشد اما خیلی از والدینی که طی این مدت صاحب فرزند جدید شده اند به دلیل مقاومت بانک ها در پرداخت تسهیلات به آنها نتوانسته اند به امتیازات تعریف شده طرح جوانی جمعیت دست یابند زیرا بانک ها از بخش نامه و دستورالعمل هایی پیروی می کنند که برای وام گیرندگان چنین طرحی توجیه پذیراست.

اگر فردی فاقد کارت پایان خدمت بوده و یا دارای چک برگشتی همچنین بدهی مالیاتی است مشمول دریافت تسهیلات فرزندآوری نمی شود این موضوع باعث شد تا خیلی از مشمولان از تسهیلات و امتیازات این طرح بی بهره شوند

مشمولانی که نتوانستند وام فرزندآوری بگیرند

به طور مثال اگر فردی فاقد کارت پایان خدمت سربازی بوده و یا دارای چک برگشتی همچنین بدهی مالیاتی است مشمول دریافت تسهیلات فرزندآوری نمی شود این موضوع باعث شد تا خیلی از مشمولان از تسهیلات و امتیازات این طرح بی بهره شوند و با گذشت یکسال از عملیاتی شدن طرح جوانی جمعیت به دلیل خلاء ها و موانع موجود در آن دستاورد قابل توجهی از حیث رشد موالید متناسب با سالهای گذشته به چشم نخورد.

اینکه چرا بانک ها در پرداخت تسهیلات فرزندآوری به بهانه های مختلف مردم را در این طرح و یا ارایه وام خرد بدون ضامن همراهی نمی کنند بیانگرآن است که پرداخت بدون سود وام فرزندآوری وخروج منابع از سیستم بانکی به زیان آنها تمام می شود چرا که بانک ها می توانند این روزها چنین وام هایی را با نرخ سود حدود ۲۰ درصد به متقاضیانی که برای وام سر و دست می شکنند بدهد و یا آن را در بازارهای سودآور بکارگیرند. در چنین شرایطی مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه هفته جاری به منظور رفع موانع سد راه دریافت تسهیلات و امتیازات طرح جوانی جمعیت با بازنگری و اصلاح آن طرحی را تصویب کردند که بر اساس آن موانع سر راه پرداخت وام ازدواج و تسهیلات فرزندآوری برداشته شود.

مجلس طرح جوانی جمعیت را دوباره مورد بازبینی و اصلاح کرد آنگونه که از این پس دیگر همه کسانی که صاحب فرزند می شوند بدون هیچ قید و شرطی می توانند از امتیازات چنین طرحی مطابق قانون بهره مند شود

بر طرف شدن موانع و مشکلات اجرای طرح جوانی جمعیت با تبدیل آن به قانون

امیرحسین بانکی پور، رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: طرح جوانی جمعیت کشور در اجرا دارای مشکلاتی بود و خیلی از افرادی که از سال ۱۴۰۰ صاحب فرزند شده بودند و مطابق این طرح باید از تسهیلات و امتیازات آن برخوردار می شدند، بعضا اتفاق نمی افتاد. در چنین شرایطی مجلس طرح را دوباره مورد بازبینی قرار داد و آن را اصلاح کرد آنگونه که از این پس دیگر همه کسانی که صاحب فرزند می شوند بدون هیچ قید و شرطی می توانند از امتیازات چنین طرحی مطابق قانون بهره مند شود.

وی در ادامه افزود: در اجرای مواد این قانون در خصوص استفاده از امتیازات و تسهیلات، ‌ با هدف تشویق فرزندآوری، ازدواج و ودیعه مسکن، چنانچه به موجب قوانین خاصی، پرداخت این تسهیلات یا ارائه امتیازات، موکول به رعایت شرایط معینی گردیده و یا مشمول ممنوعیت شده باشد، بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلفند اعطای تسهیلات و امتیازات لازم را فقط با رعایت این قانون انجام دهند و اگر بانکی از قانون تخطی کند مورد بازخواست قرارمی گیرد.

بانکی پور خاطرنشان کرد: طی مدت بیش از یکسال اخیر برخی مشمولان طرح جوانی جمعیت به دلیل عدم برخورداری از کارت پایان خدمت و یا بدهی های بانکی و مالیاتی نمی توانستد ازتسهیلات تعریف شده بهره مند شوند اما اکنون موانع سد راه برداشته شده است آنطور که بانک‌ها موظفند اقدام به پرداخت تسهیلات فرزندآوری کنند و این موضوع را نسبت به سایر تکالیف قانونی در اولویت قرار دهند. همچنین در خصوص مطالبه وثایق و تضامین، با اولویت توثیق حساب یارانه اشخاص یا سایر دارایی‌های مالی اشخاص از جمله سهام پذیرفته شده در بازار سرمایه با تنها یک سفته عمل نمایند تا مشمولان از امتیازات طرح به آسانی برخوردار شوند.

چون اصلاح طرح جوانی جمعیت در مجلس شکل قانونی به خود گرفته است، بنابراین دیگر چون گذشته این طور نیست که بانک ها در پرداخت تسهیلات به والدینی که صاحب فرزند شده اند بهانه تراشی کنند و چنانچه مطابق قانون عمل نکنند مورد بازخواست قرار می گیرند

کسانی که سربازی نکرده اند هم تسهیلات فرزندآوری می گیرند

وی در پاسخ به این سئوال که بانک ها در پرداخت وام تا ۱۵۰ میلیون تومانی به افرادی که صاحب فرزند شده اند و کارت پایان خدمت ندارند همراهی لازم را نداشته و می گویند؛ ما تابع قانون و مقررات هستیم، گفت: هماهنگی لازم هم با بانک ها و هم سازمان نظام وظیفه انجام شده است و چون اصلاح طرح در مجلس شکل قانونی به خود گرفته است، بنابراین دیگر چون گذشته این طور نیست که بانک ها در پرداخت تسهیلات به والدینی که صاحب فرزند شده اند بهانه تراشی کنند و چنانچه مطابق قانون عمل نکنند این امر تخلطی از قانون محسوب می شود. علاوه بر این در صورتی که متقاضیان وام و تسهیلات فرزندآوری و ... دارای بدهی قطعی مالیاتی یا بدهی غیرجاری به بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی و یا دارای چک برگشتی باشند، بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلفند با درخواست متقاضی، تسهیلات را پس از تسویه حداقل پنجاه درصد بدهی ها و تعهدات مذکور از محل این تسهیلات، پرداخت نمایند.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس، خاطرنشان کرد: مجلس جزییات طرح دو فوریتی الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را تصویب کرده است و ازآنجایی که این طرح بستر قانونی لازم را دارست، بنابراین در اجرای جدید این طرح مشکلی آنرا تهدید نمی کند. این طرح البته طی یک هفته مورد بررسی در شورای نگهبان قرار می گیرد و در صورت تصویب نهایی طی یک ماه آینده شکل اجرایی به خود خواهد گرفت.

بانک ها قبلا به بهانه اینکه قانون به آنها اجازه نمی دهد، مشمولان طرح جوانی جمعیت را در پرداخت وام فرزند آوری همراهی نمی کردند اما اکنون با رفع موانع و تبدیل شدن این طرح به قانون نمی توانند از اجرای قانون شانه خالی کنند

محدودیت های وام فرزندآوری برطرف و بانک ها طبق قانون باید به مشمولان تسهیلات بدهند

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با «بازار» نیز گفت: طرح جوانی جمعیت بیش از یک سال است که در حال اجراست اما به دلیل برخی نواقص محتوایی مجلس دوباره اشکالات آن را برطرف کرد به گونه ای که موانع موجود در این طرح برداشته می شود تا مشمولان چنین طرحی با قانونمند شدن آن به راحتی بتوانند از امتیازات آن بهره مند شوند.

وی در پاسخ به اینکه خیلی از مشمولان این طرح برای دریافت وام و تسهیلات فرزندآوری با مراجعه به بانک ها با در بسته مواجه می شدند، آیا با تصویب نهایی طرح جدید که مورد بازبینی و اصلاح قرارگرفته است دیگر چنین مشکلی اتفاق نمی افتد، گفت: قطعا همین طوراست، چرا که بانک ها قبلا به بهانه اینکه قانون به آنها اجازه نمی دهد، مشمولان طرح جوانی جمعیت بخصوص افرادی که صاحب فرزند شده و خواهان امتیازاتی در قالب وام تسهیلات از سیستم بانکی بودند را همراهی نمی کردند اما اکنون با رفع موانع و تبدیل شدن این طرح به قانون بانک ها نیز از این پس به قانون تمکین کرده و به خود اجازه نخواهند داد که از اجرای قانون شانه خالی کنند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهارداشت: با تائید طرح جوانی جمعیت از سوی شورای نگهبان، بانک ها موظف به پرداخت بی قید و شرط وام فرزندآوری خواهند شد و جایی برای بهانه آنها به جای نمی ماند.

بنا به این گزارش، طرح جوانی جمعیت که بیش از یکسال است در کشور شکل اجرایی به خود گرفته است اما در عمل دارای نواقصی بود که خیلی از مشمولان این طرح نمی توانستند از مزایای آن بهره مند شود، حال با اصلاح این طرح و قانونی شدن آن بی تردید موانع و مشکلات طرح برطرف و جایی برای خرده گیری بانک ها در عدم پرداخت تسهیلات وجود ندارد.

کد خبر: ۱۹۲٬۵۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      15 0
      بانکهاهمجنان می‌گویند بدون پایان خدمت وام فرزندآوری نمی‌دهیم به کجابایدشکایت کنیم
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      3 0
      من ک هم ضامن بردم همه چیزمون اوکیه بانک بهونه در میاره الانم ک میگ وام نمیدن همه چی دروغه
    • ناشناس IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
      0 0
      مورخ 1401/4/9وام ثبت نام کردم همه چی هم اوکیه ضامن مدارک صدبار رفتم بانک یچیزی گفتن بهونه آوردن این چه قانونی هست
    • حسین IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
      0 0
      چرا شامل همه شهرها نمی شود مانند بشاگرد که رشد جمعیتی می نویسد بالای ۲.۷۵ درصد است آیا صاحب فرزند در نقاط محروم باید از این وام محروم بماند
    • مهران کهراریان IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
      0 0
      سلام من ۲ماه پیش ثبت نام وام فرزند آوری کردم خدا شاهده خیلی گرفتارم فرزند اولمم هست ولی رفتم بانک میگه سایتش بسته س پس چرا به مردم میگید بچه بیارین تا کی دروغ