۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
بازیافت آسفالت با صرفه جویی ۹۵درصدی| اکنون حتی یک کلوخه آسفالت در تبریز دور ریخته نمی‌شود
مدیرعامل شرکت آراز ماشین پژوهش بنیان در گفتگو با بازار:

بازیافت آسفالت با صرفه جویی ۹۵درصدی| اکنون حتی یک کلوخه آسفالت در تبریز دور ریخته نمی‌شود

مردانی مدیر عامل شرکت آراز ماشین پژوهش بنیان گفت: هر تن آسفالت کارخانه ای نزدیک به یک میلیون و سیصد هزار تومان است در حالی که دستگاه تولید ما با هزینه زیر ۵۰ هزار تومان آن را بازیافت می کند.

نیما مردانی مدیر عامل شرکت آراز ماشین پژوهش بنیان در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: شرکت ما یک شرکت دانش بنیان هست که از سال ۹۵ در زمینه تولید ماشین آلات بازیافت آسفالت، پلاسکای آسفالت و دستگاه های درز گیر فعالیت می کند.

مردانی با اشاره به محصول تولیدی شرکت آراز ماشین بیان داشت: محصولی که برای نمایشگاه غیر آسفالت آوردیم دستگاه بازیافت کلوخه و تراژه آسفالت هست. این دستگاه تراشه و کلوخه های آسفالت که در اثر تخریب خیابان بدست می‌آید را با هزینه بسیار کم بازیافت می کند و آنها را به چرخه بازمی‌گرداند.

مدیر عامل شرکت آراز ماشین در رابطه با صرفه اقتصادی این محصول اظهار کرد: در حال حاضر هر تن آسفالت کارخانه ای که کارخانه آسفالت تولید میکند و اکثر شهرداری ها از آن استفاده می کنند نزدیک به یک میلیون و سیصد هزار تومان است در حالی که این دستگاه با هزینه زیر ۵۰ هزار تومان هر تن آسفالت را در عرض ۱۰ دقیقه بازیافت می کند؛ می‌توان گفت که ۹۵ درصد صرفه جویی اقتصادی دارد.

وی افزود: اکثر شهرداری های کشور با ما قرارداد دارند، حدودا ۳۰ شهرداری از دستگاه بازیافت آسفالت ما استفاده میکنند و با ۳۰ شهرداری دیگر هم در مرحله عقد قرارداد هستیم که به زودی دستگاه هایشان را تحویل می‌دهیم.
صفر تا صد دستگاه در داخل تولید می‌شود

مردانی در ادامه با تشریح کارکرد دستگاه تولیدی این شرکت، بیان داشت: دستگاهی که ما تولید می کنیم مدل مهندسی معکوس شده نمونه آمریکایی هست؛ ما بومی سازی کردیم به طوری که صفر تا صد دستگاه اینجا تولید می‌شود و مزیت های آن نسبت به مدل خارجی این است که ما دستگاه را اتوماتیک کردیم و ظرفیت آن را افزایش دادیم.
وی افزود: ظرفیتی که شرکت خارجی دارد الان یک تن هست ما ظرفیت دو تن را تولید می کنیم و نحوه گرمایش سیستم به گونه ای است که سوختن آسفالت نداریم. طبق آزمایشات آزمایشگاه مکانیک خاک فقط ۰/۲ یا ۰/۳ درصد کمبود قیر پیدا می کند که دستگاه در مرحله بازیافت به آن اضافه می کند و آسفالتی در حد کیفیت کارخانه آسفالت تولید می‌شود.
در بدو تأسیس شرکت سرمایه ای نداشتیم اما به لطف الهی و با کمک پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی ما پذیرش مان را از آنجا گرفتیم و با وام بلا عوضی که داده شد توانستیم محصول اولیه مان را تولید و به بازار عرضه کنیم

مدیرعامل شرکت آراز ماشین در خصوص سرمایه اولیه این شرکت عنوان کرد: ما از سال ۹۵ اولین نمونه دستگاه هایی که ساختیم در تراس خانه هایمان بود یعنی در بدو تأسیس شرکت سرمایه ای نداشتیم اما به لطف الهی و با کمک پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی ما پذیرش مان را از آنجا گرفتیم و با وام بلا عوضی که داده شد توانستیم محصول اولیه مان را تولید کنیم و به بازار عرضه کنیم.خوشبختانه با توجه به بازخوردی که در شهرداری داشت و با توجه به کیفیت محصول در حال حاضر ۷۰ درصد استان های ایران شناخت کامل را از ما دارند و از محصول ما استفاده می‌کنند.

مردانی در ادامه تصریح کرد: کاربرد دستگاه بستگی به نسبت شرایط آب و هوایی هر استان بستگی دارد. به عنوان مثال قیری که در بندرعباس استفاده می شود با قیر مصرفی در تبریز بسیار متفاوت است اما کلوخه ها و تراشه های آسفالتی که از خیابان کَنده می‌شوند به جای دیگری منتقل نمی‌شوند و در نهایت به نخاله گاه همان شهرستان ریخته می‌شوند.
وی ادامه داد: در تبریز این دستگاه جا افتاده و تمامی مناطق تبریز طبق نامه ای که از سمت شهرداری مرکز زده شده از دستگاه استفاده می‌کنند. الان یک کلوخه آسفالت در تبریز دور ریخته نمی‌شود بلکه همه را دپو می‌کنند تا در فصل زمستان آنها را بازیافت کرده و برای لکه زدایی استفاده کنند. در شهر هایی مانند مشهد و چند استان دیگر هم این اتفاق افتاده است.

 
دستگاه بازیافت آسفالت در هر جایی که آسفالت استفاده شده کاربرد دارد
نیما مردانی ضمن اشاره به صادرات به تشریح چگونگی تولید انبوه نیز پرداخت و گفت: فعلا محصول، یک محصول سفارشی هست به عنوان مثال شهرداری می‌خواهد روزانه ۱۲ ساعت از دستگاه استفاده کند یا شهرداری دیگر دارای برق سه فاز یا تک فاز است ما نسبت به این شرایط دستگاه هارا طراحی می‌کنیم. ما در ابتدا بازاریابی کرده و پس از سفارش مشتری محصول را تولید می‌کنیم.
مدیرعامل شرکت آراز ماشین همچنین گفت: اگر بخواهیم این دستگاه به صورت انبوه تولید شود باید از طریق وزارت راه و شهرسازی اقدام کنیم تا این دستگاه در تعاونی ها به فروش برسد و ما هم با سرمایه درگردشی که داریم بتوانیم به صورت انبوه دستگاه را تولید و به بازار عرضه کنیم.

وی در پایان با تاکید بر قیمت این دستگاه، گفت: هر جایی که آسفالت وجود داشته باشد این دستگاه کاربرد دارد به عنوان مثال پتروشیمی تبریز که مانند یک شهرک است از دستگاه تولیدی ما استفاده می‌کند. این دستگاه هم در جاده و هم در روستا کاربرد دارد، در حال حاضر اکثر دهیاری ها هم از ما دستگاه میخرند.

مدیرعامل شرکت آراز ماشین یادآور شد: اولین باری که دستگاه را طراحی کردیم مخصوص دهیاری ها بود چون کارخانه آسفالت شان دور بود دسترسی به آسفالت کمتر و بودجه کمتری داشتند حتما به کمک شان می آمد اما الان همه کلانشهر های ایران از این دستگاه بازدید به عمل آورده و استقبال کردند؛ قرار است قرارداد ببندند و از دستگاه استفاده کنند. لازم به ذکر است که قیمت دستگاه دو تنی فول اتوماتیک نزدیک به ۹۵۰ میلیون تومان است.
کد خبر: ۱۹۲٬۵۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha