۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
پیشرفت ۱۰ درصدی مسکن ملی؛ «بذرپاش» در برابر بانکهای پول نپاش| ضرورت تدبیر جدید برای تامین مالی
«بازار» گزارش می دهد

پیشرفت ۱۰ درصدی مسکن ملی؛ «بذرپاش» در برابر بانکهای پول نپاش| ضرورت تدبیر جدید برای تامین مالی

آمارهای تخصیص وام به طرح نهضت ملی مسکن نشان می دهد این طرح از برنامه خود به شدت عقب مانده و این سوال مطرح است که آیا دولتی ها و یا بخش خصوصی در این عقب ماندگی مقصر هستند؟

بازار؛ گروه راه و مسکن: با رای اعتماد قاطع مجلس شورای اسلامی به بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به نظر می رسد این وزارتخانه وارد یک مرحله جدیدی از ماموریت های خود شد. این رای قاطع به نظر می رسد ماموریت و وظیفه وزیر جدید راه و شهرسازی را بیش از پیش افزایش داده است.

اولویت دولت و وزارت راه و شهرسازی طبق وعده های داده شده از سوی رئیس جمهور ساخت و بهره برداری سالانه یک میلیون واحد مسکونی است. اقدامی که تاکنون از برنامه خود بسیار عقب است.

هرچند در جلسه رای اعتماد، مخالفین جدی هم صحبتهای خاصی داشتند، اما برخی کارشناسان و نمایندگان عضو کمیسیون عمران مجلس بر این باور هستند که وزیر جدید راه و شهرسازی می تواند این ماموریت را به سرانجام خوبی برساند.

بذرپاش در مجلس عنوان کرده است راهی جز پیدا کردن روش‌های جدید تامین مالی برای کاهش قیمت مسکن نداریم معتقد است که در این چند سال که در دیوان محاسبات بوده راجع به بودجه کشور آگاهی دارد و به خوبی می داند که مدام ردیف های هزینه ای در حال افزایش است و باید با همکاری دولت و مجلس این ردیف های هزینه ای کاهش یابد.

این برنامه و این اظهارات نشان می دهد که وزیر راه و شهرسازی به خوبی با نقش تامین منابع مالی برای بخش مسکن و خروج از مشکلات این بخش واقف است و آنرا راهی برای پیدا کردن تامین منابع مالی می داند. مخالفین بذرپاش معتقد بودند او نمی تواند در برابر مقاومت بانکها در ارائه تسهیلات به مسکن ملی، ایده خاصی ارائه دهد.

کاهش تورم بازار مسکن، تامین مالی ساخت مسکن و توسعه خطوط ریلی از مهمترین برنامه های ارائه شده توسط بذرپاش است

برخی از نمایندگان موافق وزیر راه و شهرسازی نیز با انتقاد از مسیری که وزارت راه و شهرسازی در یک و نیم سال گذشته برای پیشبرد بخش مسکن و به خصوص طرح نهضت ملی مسکن پیمود اظهار نارضایتی کرده و می گویند: کاهش تورم بازار مسکن، تامین مالی ساخت مسکن و توسعه خطوط ریلی از مهمترین برنامه های ارائه شده توسط بذرپاش است.

پیشرفت ۱۰ درصدی طرح نهضت ملی مسکن| روش‌های جدید تامین مالی «بذرپاش» مسیر را هموار می کند

حسین حاتمی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم با بیان اینکه معادلات چند مجهولی حوزه راه و شهرسازی فقط با مدرک مهندسی عمران قابل حل نیست، تصریح کرد: این حوزه به مدیریتی توانمند نیاز دارد که بذرپاش دارای این شایستگی است؛ وی تامین مالی را می شناسد و تعامل با سایر قوا را می داند.

حاتمی اضافه کرد: ابهامات و اتهامات و دروغ پراکنی هایی که در حق ایشان شد، هر چند پیش از ورود به دیوان محاسبات منتفی شد و آن را وارد نمی دانیم، اما سکوت وی در برابر هجمه های ناجوانمردانه در بیرون و داخل مجلس نشان دهنده تعهد ایشان است.

پیشرفت ۱۰ درصدی طرح نهضت ملی مسکن| روش‌های جدید تامین مالی «بذرپاش» مسیر را هموار می کند

اما رامین گوران عضو کانون انبوه سازان مسکن در خصوص اینکه آیا وزیر راه و شهرسازی می تواند عقب ماندگی طرح نهضت ملی مسکن را جبران کند می گوید: اینکه گفته شود وزیر سابق راه و شهرسازی یک واحد مسکونی نساخت و رفت شاید هر کسی وزیر بود طبیعی بود که زمان می برد. اما باید در خصوص وضعیت پیش رو و تغییرات جدید منتظر ماند و دید چه اتفاقی رخ خواهد داد.

وی ادامه می دهد: در طرح نهضت ملی مسکن تا زمین تحویل و نقشه ها بارگذاری و پروانه ساخت اخذ شود زمان می برد. اما آنچه که باید حداقل تا الان در طرح نهضت ملی مسکن احداث می شد این بود که باید تاکنون دو میلیون واحد مسکونی بارگذاری می شد.

از دو میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن تقریبا زیر ۱۰ درصد پیشرفت هستیم و ۱۸۴ هزار به عقد قرارداد رسیده است. خروجی و آمارهای بانک مسکن در این خصوص قابل تکیه است

وی ادامه داد: از دو میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن تقریبا زیر ۱۰ درصد پیشرفت هستیم و ۱۸۴ هزار به عقد قرارداد رسیده است. خروجی و آمارهای بانک مسکن در این خصوص قابل تکیه است.

این در حالیست که طرح نهضت ملی مسکن به روزهای حساس خود به لحاظ عدم استقبال برخی متقاضیان رسیده و اگر دولت قصد دارد این متقاضیان همچنان به این طرح خوشبین باشند و انصراف خود را از این طرح که می تواند تبعات منفی زیادی برای بخش تقاضا داشته باشد ندهند باید هر چه سریعتر و با استقرار وزیر راه و شهرسازی مشکلات و گلوگاهها را شناسایی و برطرف کند.

کد خبر: ۱۹۲٬۵۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی غلامی IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
      4 0
      من دوساله ۸۰میلیون ریختم هیچ خبری نشده قرار بوده هجده ماهه تحویل بدن الآن وزیر رفته باید از کی بخواهیم ایشان هم دوساله دیگه رمان بخواهد دیگه کمر ما میشکنه زیر تورم تورو قرآن بداد مستاجر ها برسید
    • مهدی IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      1 0
      با سلام بنده سال98فاز یک بندرعباس ثبت نام کردم تا آبان امسال 280میلیون با زحمت با وام و فروش وسیله نقلیه واریزی داشتم الان باز پیام اومده تا پایان بهمن 120میلیون دیگه باید واریز کنید اینها راجب جامعه هدف چه فکری کردند. اگه ما از این پولها داشتیم که مستاجر نبودیم.
    • متقاضی مسکن IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      1 0
      به داد مسکن ملی برسید معلوم می خوان متری چند میلیون بفروشن به مردم از کجا بیاریم متری ۶.۵ اگر اینقدر پول داشتیم خوب خودمون خونه می خریدیم
    • ناشناس IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      0 0
      نزدیک به شش تا هفت میلیون کارمند وبازنشسته داریم که بالای پنجاه درصد اجاره نشین هستن جدا کردن این افراد از طرح مسکن ملی ودادن مسئولیت به وزارت خانه های مرتبط دادن زمین رایگان می دونه تو دو سال مشکل مسکن رو حل کنه دیر کنید ملت تو حاشیه شهرها اقدام به ساخت میکنند و مین‌های کشاورزی باغی رو هم اشغال می‌کنند باید هر ارگانی تعاونی مسکن داشته باشه اجاره شده قویترین مورد در ایجاد تورم که هشتاد درصد درآمد فرد رو میبلعد