۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۰
 کنترل سوداگری و سفته‌بازی نتیجه عرضه اوراق سکه بانک مرکزی
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

 کنترل سوداگری و سفته‌بازی نتیجه عرضه اوراق سکه بانک مرکزی

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: سفته‌بازی و سوداگری در بازار طلا و سکه منجر به افزایش دلالی و تقاضای بیشتر و در نهایت گران‌تر شدن سکه و طلا می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، مرتضی افقه اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز درخصوص عرضه و انتشار اوراق سکه بانک مرکزی و تاثیرات آتی این طرح بر بازار و قیمت سکه گفت: طرح و اقدام صورت گرفته از سوی بانک مرکزی در راستای عرضه سکه به بازار را می‌توان اقدامی در خور تحسین برای کاهش سوداگری در بازار سکه و طلا ارزیابی کرد.

وی در این باره افزود: قطع به یقین سفته‌بازی و سوداگری در بازار طلا و سکه منجر به افزایش دلالی و تقاضای بیشتر و در نهایت گران‌تر شدن سکه و طلا می‌شود به همین خاطر اقدام بانک مرکزی در عرضه اوراق سکه را می‌توان راهبردی در جهت تعدیل تقاضا عنوان کرد.

این استاد اقتصاد معتقد است: به نظر می‌رسد بانک مرکزی این طرح را برای سوق دادن نقدینگی خرد مردم به سمت بازار شفاف تصویب و به مرحله اجرا رسانده است. قطع به یقین آثار این طرح و اینکه تا چه میزان در کاهش سفته‌بازی و سوداگری نقش مثبتی ایفا می‌کند به مرور زمان مشخص می‌شود، ضمن اینکه کاهش سفته‌بازی در بازار سکه نیز وابسته به استقبال مردم از عرضه اوراق سکه بانک مرکزی است.

افقه در خصوص اهداف مورد نظر بانک مرکزی از عرضه اوراق سکه توضیح داد و گفت: هدف کلی این طرح کنترل قیمت ارز و طلا است و باید دید مردم به این طرح تا چه حدی اعتماد می‌کنند. سیاست‌گذاری‌های درست منجر به اعتماد مردم می‌شود، لذا برای عملیاتی کردن و موفقیت آمیز بودن طرح‌هایی چون عرضه اوراق سکه باید سیاست‌گذاری‌ها درست باشد تا منجر به جلب اعتماد و استقبال مردم در خرید اوراق سکه شود.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه این طرح قیمت طلا و سکه را در محدوده مشخصی تعیین می‌کند لذا در آینده‌ای نه چندان دور می‌تواند به کاهش و کنترل سوداگری در بازار سکه و طلا کمک کند.

کد خبر: ۱۹۲٬۴۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha