۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۹
خطرات سمپاشی بی رویه در باغات پسته

خطرات سمپاشی بی رویه در باغات پسته

طبق بررسی های سازمان حفظ نباتات در سال‌های اخیر به دلیل استفاده بی رویه و غیراصولی آفت کش‌ها در باغات پسته و ضعف عمومی ناشی از تنش‌های خشکسالی در بسیاری از باغات، شرایط برای طغیان آفات فراهم شده است.

به گزارش بازاربه نقل از سازمان حفظ نباتات کشور، با توجه به اتمام بررسی گزارش‌های دریافت شده از عملیات اجرایی ایستگاه‌های پیش آگاهی آفت چوب خوار پسته در سال ۱۴۰۱ جلسه‌ای با شرکت اعضای کمیته برگزار شد.

اسدی، رئیس گروه پدافند غیر عامل و پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: دومین کمیته پیش آگاهی با موضوع تعیین اوج ظهور حشره بالغ آفت چوب خوار پسته و ارتباط آن با مجموع گرمای مؤثر برگزار شد.

او افزود: با توجه به نتایج به دست آمده از یازده ایستگاه پیش آگاهی چوب خوار پسته مناطق مختلف کشور، مدل پیش آگاهی آفت یاد شده در اقلیم‌های مختلف به دست آمد. بدین ترتیب در سال آینده قادر خواهیم بود، با داده‌های به دست آمده از دیتالاگرها و زمان بیوفیکس آفت، زمان دقیق مبارزه را تعیین و اقدام به اعلام هشدار کنیم.

رئیس گروه پدافند غیر عامل سازمان با اشاره به اهمیت استقرار ایستگاه‌های پیش آگاهی آفت چوب خوار پسته گفت: در سال‌های اخیر به دلیل حذف دشمنان طبیعی بر اثر کاربرد بی رویه و غیر اصولی آفت کش‌ها در باغات پسته، ضعف عمومی ناشی از تنش‌های آبی و خشکسالی در بسیاری از باغات، شرایط برای طغیان و خسارت شدید آفات فراهم شده و در حال حاضر پروانه چوب خوار پسته در زمره آفات درجه یک پسته در بسیاری از مناطق به حساب می‌آید.

او افزود: از آنجایی که پسته از جمله محصولاتی است که اهمیت راهبردی و صادراتی دارد، به دلیل سمپاشی‌های بی رویه علیه آفات و بیماری‌ها توسط برخی از کشاورزان، باقیمانده سموم در آن مساله ساز است؛ بنابراین کاهش تعداد دفعات سمپاشی با تعیین زمان دقیق سمپاشی ضروری است. با این هدف، دفتر پیش آگاهی معاونت کنترل آفات، سازمان حفظ نباتات کشور در سال ۱۴۰۱ به کمک مدیریت حفظ نباتات استان‌ها و همکاری کلینیک‌های گیاه پزشکی، اقدام به اجرای طرح های پیش آگاهی در یازده ایستگاه پیش آگاهی کشور کرده است.

اسدی در پایان تصریح کرد: در این طرح با تعیین زمان شروع فعالیت آفت، ثبت داده‌های دمایی به کمک دیتالاگرها و محاسبه گرمای مؤثر روزانه قادر خواهیم شد، اوج ظهور حشره بالغ پروانه چوب خوار پسته را تعیین و اقدام به کنترل مؤثر نمائیم. این امر می‌تواند مصرف سموم را کاهش داده و موجب حفظ محیط زیست شود. علاوه بر آن، این امر می‌تواند، در سیاست گذاری‌ها و برنامه ریزی از سوی مسئولان و مدیران اجرایی در سطح کلان کشور بسیار کارساز و راهگشا باشد.

کد خبر: ۱۹۲٬۴۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • لیلی IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      0 0
      اینقدر سم برا پسته میدن برای مصرف کننده خیلی بده