۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
 هر آنچه باید درباره شارژ کپسول آتش ‌نشانی CO۲ بدانید

 هر آنچه باید درباره شارژ کپسول آتش ‌نشانی CO۲ بدانید

داشتن یک کپسول آتش‌نشانی برای مواقع ضروری و حیاتی بسیار اهمیت دارد.

به گزارش بازار، داشتن یک کپسول آتش‌نشانی برای مواقع ضروری و حیاتی بسیار اهمیت دارد، همچنین کپسولی که مورد تأیید سازمان آتش‌نشانی باشد اهمیت ویژه ای خواهد داشت، به همین دلیل بیشتر کارگاه‌های صنعتی، جایگاه‌های سوخت، مدارس و بیمارستان‌ها حداقل یک یا دو کپسول آتش‌نشانی را دارند. اما نحوه استفاده و نحوه شارژ کپسول آتش نشانی باید مدنظر قرار گیرد. برای شارژ کپسول‌های آتش ‌نشانی باید به کارگاه‌های معتبر مراجعه کنید. پیشنهاد ما در این زمینه استفاده از برند سد حریق ناجی است. در ادامه مطلب با کاربرد و نحوه شارژ کپسول آتش نشانی آشنا خواهید شد.

کاربرد کپسول آتش‌نشانی CO۲

به‌طورکلی قبل از خرید هر کپسول‌های آتش‌نشانی باید از کاربر آن اطلاعاتی داشته باشیم تا بتوانیم با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت، بهترین خرید را انجام دهیم. این امر در مورد کپسول آتش‌نشانی CO۲ نیز صدق می‌کند. در ادامه با ۲ مورد از مهم‌ترین این کاربردها آشنا می‌شویم:

کاربرد اول:

اولین کاربرد کپسول آتش‌نشانی CO۲ ناجی در انواع آتش‌سوزی‌هایی است که به دلیل وجود مایعات قابل اشتعال رخ می‌دهند؛ کارخانه‌های رنگ‌سازی، مخزن‌های نفتی، پمپ‌های بنزین و … شامل این نوع آتش‌سوزی‌ها می‌شوند.

کاربرد دوم:

دومین کاربرد آنها در انواع آتش‌سوزی تجهیزات الکتریکی و وسایل برقی است. تابلوهای برق، ایستگاه‌های مخابراتی، ایستگاه‌های انتقال برق و … شامل این دسته از آتش‌سوزی‌ها می‌شوند.

به‌طورکلی برای خاموش‌کردن یک آتش‌سوزی باید حداقل یکی از عوامل اصلی مثلث آتش (ماده سوختنی، حرارت و اکسیژن) از بین برود. مکانیسم عمل کپسول‌های آتش‌نشانی دی‌اکسیدکربن در سه مرحله انجام می‌شود. ابتدا گاز CO۲ یک‌لایه سنگین بر روی آتش ایجاد می‌کند که از نفوذ هوا به آتش جلوگیری می‌کند. همین امر موجب خفه شدن آتش می‌شود. در ادامه اکسیژن هوای اطراف محل آتش‌سوزی را کاهش می‌دهد و در نهایت آتش را سرد می‌کند.

 هر آنچه باید درباره شارژ کپسول آتش ‌نشانی CO۲ بدانید

نحوه نگهداری کپسول آتش‌نشانی CO۲

کپسول‌های آتش‌نشانی مانند هر وسیله مکانیکی باید به‌صورت منظم نگهداری شود و جهت شارژ کپسول آتش‌نشانی بررسی‌های لازم انجام گیرد. کپسول‌های آتش‌نشانی باید هر ۳۰ روز مورد بررسی قرار بگیرد، کپسول‌های آتش‌نشانی پودری و بر پایه آب، باید هر پنج سال یکبار تخلیه شوند و دوباره پر گردند و کپسول‌های آتش‌نشانی که بر پایه کربن‌دی‌اکسید هستند نیز باید بعد از ۱۰ سال شارژ شوند.

بیشتر شرکت‌های سازنده کپسول‌های آتش‌نشانی، خدمات بروز رسانی شامل پرکردن دوباره کف، آب یا پودر را هر پنج سال یکبار انجام توسط مهندسان خود انجام می‌دهند و یکی از بهترین این برندها، برند سدحریق ناجی است.

شارژ کپسول آتش‌نشانی CO۲ به چه صورت است؟ چرا شارژ کپسول آتش‌نشانی مهم است؟

شاید برای شما سؤال پیش بیاید که دلیل این تجدید شارژ (دِشارژ) چیست و اگر آن را شارژ نکنیم چه مشکلاتی برای کپسول پیش می آید؟ همچنین بهترین زمان شارژ کپسول آتش‌نشانی چه موقع است؟

در پاسخ جالب است بدانید که محلول اطفا حریق موجود در کپسول آتش‌نشانی به طور تقریبی بعد از یک سال کیفیت و کارایی خود را ازدست‌داده و در صورت بروز حوادث عملکرد لازم و مؤثر را نخواهد داشت. بعضاً ممکن است در مقابل خاموش‌کردن آتش عکس‌العملی نداشته و نتواند آتش را خاموش کند. دراین‌خصوص نیاز به تعویض محلول درون کپسول آتش‌نشانی و یا به‌اصطلاح شارژ مجدد است.

 هر آنچه باید درباره شارژ کپسول آتش ‌نشانی CO۲ بدانید

نحوه شارژ کپسول آتش‌نشانی co۲

کپسول‌های آتش نشانی اولین خط دفاعی در برابر آتش سوزی‌های کوچک هستند و باید کاملا شارژ یا تحت فشار باقی بمانند تا در مواقع اضطراری موثر باشند. اما بسیاری از صاحبان ساختمان‌ها که مسئول نگهداری از خاموش‌کننده‌ها هستند و مطابق با قوانین هستند، مطمئن نیستند که چه زمانی شارژ مجدد کپسول آتش‌نشانی ضروری است یا چگونه آن را انجام دهند. کپسول آتش نشانی باید به طور مرتب بررسی شود تا اطمینان حاصل شود که همیشه عامل اطفاء کننده کافی برای کنترل آتش در مواقع اضطراری وجود دارد.

دردر ادامه با نحوه شارژ کپسول آتش نشانی آشنا خواهید شد:

پرکردن کپسول دی‌اکسید به‌عنوان یکی از انواع کپسول‌های آتش‌نشانی شامل مراحل زیر است:

- کپسول آتش‌نشانی co۲ به‌صورت دستی به طور کامل خالی می‌شود.

- قطعات کپسول آتش‌نشانی از هم باز می‌شوند و استوانه کپسول جدا می‌شود.

- کپسول آتش‌نشانی co۲ برای دو دقیقه در تست زیر فشار ۳۰ کیلوگرم نیرو می‌رود تا از سلامتی ظرفیت آن اطمینان حاصل شود.

- کپسول برای رنگ‌آمیزی آماده می‌شود و بعد از رنگ‌آمیزی به مدت ۱۵ دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه قرار می‌گیرد که نتیجه آن یک رنگ‌آمیزی باکیفیت و بادوام است.

- باتوجه‌به ظرفیت کپسول آتش‌نشانی co۲، کپسول را با پودر مناسب به طور کامل پر می‌کنند.

- تمامی ابزار جدید برای استفاده و خالی‌کردن کپسول آتش‌نشانی co۲ اعم از لوله، حلقه و سایر لوازم روی آن نصب می‌شوند.

- کپسول آتش‌نشانی co۲ بعد از آن توسط نیتروژن خالص ۹۹٫۹ درصد مخلوط با هلیوم تحت‌فشار قرار می‌گیرد.

- در مرحله بعد کپسول آتش‌نشانی برای چند تست آماده می‌شود. اولین تست آزمایش لیوان معکوس در آب است و بعد از آن نوبت به تست طیف‌سنجی جرمی هلیوم می‌رسد تا کمبود یا کافی بودن آن مورد ارزیابی قرار گیرد که یکی از پیشرفته‌ترین تست‌های کپسول‌های آتش‌نشانی co۲ در سراسر جهان است.

- لازم است به‌صورت هر ۶ ماه یکبار کپسول‌های آتش‌نشانی co۲ مورد بازبینی و کنترل قرار گیرد

کد خبر: ۱۹۲٬۳۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha