۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۱
پایش منابع طبیعی کشور با تصاویر ماهواره‌ای

پایش منابع طبیعی کشور با تصاویر ماهواره‌ای

با ایجاد پنجره واحد مدیریت زمین امکان استفاده از فناوری‌های نوین نظیر تصاویر ماهواره‌ای جهت کمک به جنگلبانان ایجاد شده، به‌ویژه در مناطقی که آسیب‌پذیری بیشتری وجود دارد پایش مداوم اراضی اتفاق می‌افتد.

به گزارش بازار، عباسعلی نوبخت رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: یکی از مهم‌ترین آسیب‌های موجود در کشور پدیده زمین‌خواری است که معمولا در قالب سوءاستفاده سودجویان و در اشکال مختلفی نظیر تخریب جنگل‌ها، تصرف غیرقانونی اراضی ملی و ساخت و سازهای غیرمجاز نمود پیدا می‌کند.

وی افزود: در گذشته سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در کنار برخی دیگر از دستگاه‌های اجرایی با استفاده از ظرفیت جنگلبانان و بازدید دوره‌ای اراضی از این منابع ملی حفاظت می‌کردند، البته مساحت وسیع اراضی منابع طبیعی و کمبود نفرات و تجهیزات باعث شده امکان پوشش حداکثری این اراضی وجود نداشته باشد.

نوبخت افزود: با ایجاد پنجره واحد مدیریت زمین، امکان استفاده از فناوری‌های نوین و ظرفیت‌هایی نظیر تصاویر ماهواره‌ای برای کمک به جنگلبانان ایجاد شده و به‌ویژه در مناطقی که آسیب‌پذیری بیشتری وجود دارد پایش مداوم اراضی اتفاق می‌افتد. طبیعتاً جنگلبانان هم از این موضوع استقبال می‌کنند که با دریافت گزارش‌های مستمر به صورت هدفمند بازدید اراضی را انجام داده و با تخلفات برخورد قانونی صورت می‌پذیرد.

رییس سازمان منابع طبیعی همچنین خاطرنشان کرد: این سامانه ظرفیت‌های مناسبی ایجاد کرده تا مردم و سرمایه‌گذاران برای اراضی مستعد بهره‌برداری در قالب طرح‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، گردشگری و منابع طبیعی بدون نیاز به مراجعه حضوری به دستگاه‌های متعدد در زمان کوتاه‌تری مجوزهای مورد نیاز را دریافت کنند که این موضوع هم قطعا کمک بزرگی به افزایش بهره‌وری تولید کشور با ملاحظه حفظ منابع ملی برای نسل‌های آینده خواهد بود.

به گفته وی، پایش اراضی با تصاویر ماهواره‌ای یکی از مهم‌ترین استفاده‌های سازمان است که از این سامانه صورت می‌پذیرد. در همین یک‌سال گذشته که سامانه اجرای محدودی داشته، حدود ۸۴ پرونده تخلف با مساحت بیش از یک میلیون مترمربع داشته‌ایم که منبع شناسایی آن‌ها همین سامانه پایش و تصاویر ماهواره‌ای بوده است و توسط یگان حفاظت ما هم مورد بازدید و تأیید تخلف قرار گرفته است.

نوبخت تصریح کرد: بخشی از این پرونده‌ها به توقف تصرف اراضی ملی و بخش دیگر به پیگیری‌های قضایی منجر شده است، از طرف دیگر پاسخگویی این سازمان به استعلامات الکترونیکی که تفکیک‌کننده مالکیت اشخاص از اراضی ملی است به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به حضور متقاضی انجام می‌شود که این مهم به واسطه برقراری ارتباط با سامانه پنجره واحد فراهم شده و به‌دنبال تسری آن به کلیه مراجع استعلام‌کننده در کل کشور هستیم.

به گفته وی امکان تخصیص اراضی مستعد برای اجرای طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی از طریق سامانه فراهم است.

کد خبر: ۱۹۲٬۱۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha