۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۲
۳۰ همت؛ هزینه آب وبرق رسانی برای ساخت مسکن ملی! | ساخت مسکن با کمتر از ۸ میلیون تومان ممکن نیست!
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:

۳۰ همت؛ هزینه آب وبرق رسانی برای ساخت مسکن ملی! | ساخت مسکن با کمتر از ۸ میلیون تومان ممکن نیست!

رضایی کوچی گفت: همه دستگاه ها باید برای جبران کمبود ۵ میلیون مسکن بسیج شوند وگرنه به زودی جوانانی که پس انداز خود را در طرح ملی مسکن آورده اند به زودی مدعی می شوند!

مهران ابراهیمیان؛ بازار: محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در نشست خبری نخستین رویداد مسئله محور بسیج ایده‌ها و طرح‌ها که به منظور رفع چالش‌ها با رویکرد فناورانه و نوآورانه با محورهای شهرک‌سازی با الگوی اسلامی- ایرانی، عمران اجتماعی در حوادث غیرمترقبه و ساخت مسکن سریع، ارزان و کیفی برگزار شد؛ گفت: باید سالی یک ‌میلیون ‌مسکن بسازیم تا تعادلی‌ بین‌ عرضه و تقاضا صورت گیرد و این در حالیست که طی سال های گذشته سالی ۳۰۰ هزار واحد ساخته شده و این انباشت ۵ میلیون واحد مسکن باعث افزایش قیمت ها شده است.

رضایی‌کوچی ‌افزود: ظرفیت لازم در کشور برای ساخت سالی یک ‌میلیون مسکن وجود دارد ولی قانون ساخت این ‌تعداد واحد مسکونی در سال به درستی اعمال نمی شود؛ البته در این ‌طرح اولویت با بافت های فرسوده است اما چون مشکلات متعددی در احیای بافت های فرسوده وجود دارد دستگاه های اجرایی ترجیح می دهند زمین هایی خارج از شهرها برای این‌ موضوع اختصاص دهند.

۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه اب وبرق رسانی بر جانمایی های غلط!

وی همچنین با اشاره به جانمایی های غلط در طرح نهضت ملی مسکن، گفت: در ایران هم توانایی فنی و مهندسی و هم مصالح بیش از ظرفیت ساخت یک میلیون مسکن در سال است اما مشکل اصلی تامین بودجه است.

وی با بیان این که در قانون برنامه ششم توسعه دولت موظف به باز سازی سالانه ۱۰ درصد از بافت های فرسوده شهری بوده، ادامه داد: مشکل بعدی ان اگر چه زمین ها برای ساخت مهیا است اما برخی جانمایی ها نامناسب است در حالی که در قانون تاکید ما بر باز سازی بافت فرسوده بوده است.

رضایی با بیان این که دولت ها ترجیح می دهند که زمین هایی بایر خارج از طرح های شهر ی را در قالب ساخت به شهرها الحاق کنند، گفت: طبق گفته مسئولان وزارت نیرو برای برق رسانی و آب رسانی در طرح مسکن ملی با جانمایی ها صورت گرفته بید ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه تخصیص یابد که این شدنی نیست.

۲۰ هزار مسکن مهر بلاتکلیف داریم

وی سپس با بیان ‌اینکه بالای بیست هزار مسکن مهر بلا تکلیف است، گفت: سال های گذشته زمین های خوب را به افراد واگذار کردیم‌ ولی ساخت وسازی انجام ندادند و به امید افزایش قیمت آن ها رها کردند؛ در کشور بانک ها باید برای ساخت مسکن ۳۶۰ هزار میلیارد تومان باید تسهیلات ارائه دهند ولی این محقق نشده و فقط بانک ‌مسکن بیست هزار میلیارد تومان تسهیلات داده است با همین دلیل بانک هایی که تسهیلات ندادند را به قوه قضاییه معرفی کردیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید شورای ‌عالی مسکن با حضور رئیس جمهور تشکیل شود چون دستگاه های دیگر از وزارت راه برای ساخت سالی یک میلیون واحد مسکونی حرف شنوی ندارند، گفت: ساخت مسکن موتور محرک اقتصاد کشور است که حتی می تواند در زاد و ولد و اشتغال موثر باشد اما علی رغم اهمیت موضوع افرادی حتی در داخل دولت به این موضوع اهمیتی نمی دهند.

ساخت مسکن زیر ۸ میلیون تومان ممکن نیست!

وی همچنین با اشاره به کم کاری بانک ها در تخصیص منابع برای مسکن گفت: بانک ها باید سالانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای این موضوع تخصیص می داده اند که در این باره کوتاهی کرده اند و فقط بانک مسکن در این باره زیر ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده در حالی که حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از منابع طرح مسکن مهر به این بانک برگشته و جای دیگری هزینه شده است.

وی از رسانه ها خواست تا اجرای طرح ملی مسکن را به عنوان مطالبه ای جدی از دولت پیگیری کنند تا همه دستگاه های پای کار بیایند زیرا اگر این رویه ادامه پیدا کنند جوانان بسیاری که کل سرمایه خود را برای این طرح اختصاص داده اند به زودی از دولت باز خواست خواهند کرد.

رضایی خاطر نشان کرد: در طرح ملی وزارت مسکن وشهرسازی معلوم نیست چه جایگاهی داردو کجای کار است و معلوم نیست مجری است یا سیاستگذار و نقش بخش خصوصی در این پروژه چیست در حالی که ماه ها است از عمر این طرح می گذرد.

وی همچنین گفت: تقاضای ۵ میلیونی معوق باعث گرانی مسکن شده و به نحوی که اکنون مسکن برای اقشار متوسط به پایین قابل دسترس نیست و مسکنی که قرار بود با متری ۴.۵ میلیون ساخته شود اکنون ساخت ان با کمتر از متری ۸ میلیون امکان پذیر نیست.

کد خبر: ۱۹۲٬۱۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha