۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
فرآوری تخصصی بادام در بام ایران؛ دست دلالان هندی کوتاه می‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

فرآوری تخصصی بادام در بام ایران؛ دست دلالان هندی کوتاه می‌شود

شهرکرد- زمینه برای احداث نخستین شهرک صنعتی تخصصی فرآوری بادام در چهارمحال و بختیاری فراهم شده است تا از خام فروشی این محصول گران بهای بخش کشاورزی جلوگیری شود.

بازار؛ گروه استان ها- توسعه باغات بادام طی ۱۰ سال گذشته در چهارمحال و بختیاری موجب شده است که این استان به رتبه اول تولید بادام کشور دست یابد. سالانه بیش از ۲۴ هزار تن بادام در سطح استان تولید می‌شود که بخش قابل توجهی از آن صادراتی است.

۱۴ هزار هکتار باغ بادام در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که بیشترین باغات بادام چهارمحال و بختیاری در دو شهرستان سامان و بن قرار دارند.

به گفته معاون بهبود امور گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری  بادام تولیدی این استان از کیفیت بسیار بالا برخوردار است و هم اکنون مهمترین محصول صادراتی بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری را تشکیل می دهد.

حمید رضا دانش عنوان کرد: مهمترین ارقام بادام تولیدی استان چهارمحال و بختیاری سفید، مامایی، ربیع و شاهرودی است.

وی بیان کرد: بخش قابل توجهی از بادام تولیدی استان چهارمحال و بختیاری از باغداران خریداری و به هند صادر می شود.

 صادرات بادام چهارمحال و بختیاری توسط تجار هندی

نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی موجب شده است تا فروش بادام در چهارمحال و بختیاری به صورت خام فروشی انجام شود.

بادام چهارمحال و بختیاری توسط تجار هندی به صورت خام خریداری می شود و به هندوستان ارسال می شود  و در این کشور بسته بندی می شود و ارزش افزوده آن نیز برای هند ایجاد می شود.

راه اندازی شهرک تخصصی فرآوری بادام در شهرستان سامان در دستور کار قرار گرفته است تا زمینه برای جذب سرمایه گذاران در این بخش فراهم شود و از خام فروشی بادام جلوگیری شود.

شهرک تخصصی بادام ایران در چهارمحال و بختیاری احداث می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به انعقاد تفاهم نامه به منظور احداث نخستین شهرک تخصصی بادام ایران در استان، اظهار داشت: شهرستان سامان ظرفیت لازم برای احداث شهرک تخصصی بادام ایران را دارد که در این راستا شناسایی اراضی برای احداث این شهرک صنعتی مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت:سه دستگاه اجرایی شرکت شهرک های صنعتی، فرمانداری سامان و جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری برای اجرای شهرک تخصصی بادام هر کدام تعهداتی را پذیرفتند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: به دلیل اهمیت موضوع و سرانجام رساندن کار، شرکت شهرک های صنعتی در زمینه ایجاد زیرساخت‌ همکاری خواهد داشت.

وی بیان کرد: اعتبار این طرح از محل اعتبارات استان، ملی و شرکت شهرک های صنعتی و سرمایه‌گذاران تامین خواهد شد.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هم اکنون محصول بادام در خارج از استان فرآوری می شود، گفت: امید است بتوان در سال های آتی این طرح را به سرانجام رساند تا موجب فرآوری محصولات کشاورزی استان از جمله بادام شود.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر چهار هزار هکتار محصولات باغی در سامان وجود دارد که عمده آن، بادام است و بیشتر محصولات باغی این استان صادراتی هستند.

خام فروشی بادام در شهرستان سامان موجب شده است تا میلیارد ها تومان ثروت از شهرستان و استان خارج شود

فرماندار سامان نیز در این زمینه به خبرنگار بازار گفت: خام فروشی بادام در شهرستان سامان موجب شده است تا میلیاردها تومان ثروت از شهرستان و استان خارج شود.

کمال اکبریان عنوان کرد: با پیگیری های بسیار در تلاش هستیم تا شهرک تخصصی بادام در این منطقه احداث شود.

وی گفت: راه اندازی شهرک تخصصی فرآوری بادام در این منطقه موجب ایجاد اشتغال، شناساندن استان و برندسازی می شود.

فرماندار سامان عنوان کرد: یکی از میدان های شهر سامان به نام میدان بادام ایران نامگذاری خواهد شد که در روز کلنگ زنی پروژه شهرک صنعتی بادام رونمایی خواهد شد.

وی گفت: در این شهرک صنعتی فرآوری، بسته بندی و صادرات بادام و سایر محصولات باغی استان مورد توجه قرار می گیرد.

اکبریان ادامه داد: نخستین شهرک تخصصی بادام ایران در دو کیلومتری شهر سامان در دامنه کوه برمه احداث می شود.

شهرک تخصصی فرآوری بادام در زمینی به مساحت حدود ۴۰ هکتار در یک فاز کلنگ زنی و عملیاتی خواهد شد

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی چهارمحال و بختیاری نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه هم افزایی میان دستگاه ها موجب راندمان بالای کار می شود، ادامه داد: همکاری سه دستگاه فرمانداری سامان، شهرک های صنعتی و جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری برای احداث شهرک صنعتی تخصصی بادام موجب سرعت بخشی به این پروژه می شود.

حمیدرضا فلاح ادامه داد: مراحل مکان یابی نخستین شهرک تخصصی بادام ایران انجام شده و مراحل صدور مجوزات در حال انجام است و بعد از آن باید در شورای برنامه‌ریزی و توسعه  استان تصویب شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: این طرح از محل اعتبارات منابع داخلی انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: این شهرک تخصصی فرآوری بادام در زمینی به مساحت حدود ۴۰ هکتار در یک فاز کلنگ زنی و عملیاتی خواهد شد.

 راه اندازی شهرک تخصصی فرآوری بادام در چهارمحال و بختیاری موجب فرآوری محصولات باغی از جمله بادام می شود که نقش مهی در کاهش ضایعات میوه در این استان دارد و موجب اشتغال و ارزش افزوده برای محصولات باغی می شود.

جذب سرمایه گذار و جلوگیری از مهاجرت از دیگر دستاورد های راه اندازی این شهرک تخصصی فرآوری بادام به شمار می رود.

کد خبر: ۱۹٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha