۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۱
ساخت مسکن ۹۰ متری در یک هفته با پرینتر سه بعدی در ایران
در رویداد بسیج ایده‌ها و طرح‌ها رونمایی می شود

ساخت مسکن ۹۰ متری در یک هفته با پرینتر سه بعدی در ایران

۵ طرح ویژه جهت حل مشکلات اصلی در حوزه مسکن در رویداد مساله محور بسیج ایده ها و طرح ها رونمایی می شود.

بازار، گروه راه و مسکن: نخستین رویداد ملی صنعت مسکن از سری رویدادهای ملی تا ثریا به همت موسسه مسکن و عمران اجتماعی بسیجیان و هلدینگ پیشگامان در روز ۱۷ آذر ماه در سالن همایش‌های وزارت مسکن و شهرسازی برگزار می شود.

دکتر مجتبی حبیب زاده مقدم مدیر عامل موسسه مسکن و عمران اجتماعی در نشست خبری که در همین باره برگزار شد با اشاره به احصاء سه چالش در حوزه مسکن گفت: رویداد مساله محور بسیج ایده ها و طرح ها در چارچوب رفع چالش ها با رویکرد فناورانه و نوآورانه و با مجورهای شهرک سازی با الگوی اسلامی – ایرانی، عمران اجتماعی در حوادث غیر مترقبه و ساخت مسکن سریع، ارزان و کیفی در دستور کار قرار گرفت که در این میان ۵ طرح برگزیده جهت عملیاتی شدن و کمک به دولت در باره این مشکلات در روز ۱۷ آذر معرفی و ۵ طرح دیگر در برنامه های جنبی مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

وی افزود: موسسه مسکن و عمران اجتماعی بسیج با قدمتی ۳۰ ساله تاکنون بیش از ۲۱ هزار واحد مسکونی و ۱۱۶ شهرک مسکونی در کشور ساخته و تحویل دهد.

حبیب‌زاده‌مقدم افزود: در پی‌وقوع زلزله کرمانشاه سال ۹۶ و سیل سراسری ۹۸ این موسسه تکلیف پیدا کرد تا به دولت کمک کند و از فعالیت‌های جهادی پشتیبانی لازم را انجام دهد.

وی با بیان وجود تجهیزات و نیروی های متخصص و پای کار و تجربه لازم در کمک رسانی به حادثه دیدگان حوادث غیر مترقبه و تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر ورود عمران اجامتعی گفت: بسیج، چون جنبه مردمی دارد باید گفت در انجام ماموریت‌ها مردم عهده دار مسئولیت شدند به عبارت دیگر بسیج در قالب بسیج کنندگی به سایر بخش‌هایی که مسئولیت اصلی در ساخت مسکن دارند، کمک می‌کند.

وی افزود: در همین راستا یکی از عرصه‌های مورد نیاز برای کمک به دولت عرصه نهضت ملی مسکن است البته این موضوع حل نمی‌شود مگر اینکه مردم به کمک بیایند لذا یکی از حوزه‌هایی که فکر می کنیم بسیج می‌تواند به دستگاه متولی از جمله وزارت کشور، راه شهرسازی و... در ساماندهی حاشیه شهرها، بافت فرسوده شهرها و حضور در حوادث غیرمترقبه کمک کند.

حبیب زاده مقدم گفت: یکی دیگر از حوزه‌هایی که مغفول واقع شده بحث شهرسازی و شهرک سازی بر اساس الگوی اسلامی - ایرانی است لذا چنانچه هم افزایی صورت گیرد شاهد شهرک سازی و شهرسازی‌هایی با همین الگو خواهیم بود.

مهندس سعید نجاتیان دبیر رویداد نیز در این مراسم در پاسخ به سئوال بازار مبنی بر این که طرح های برگزیده در چه حوزه هایی است، گفت: ۴۵ طرح نوآورانه در قالب سه چالش مذکور بررسی شد که از میان اینها قرار است ۵ طرح در روز برگزاری رویداد معرفی شوند که ۲ طرح از جمله ساخت مسکن با پرینتر سه بعدی که ۹۰ متر بنا را در ۱۰۰ ساعت تا مرحله سقف پرینت می کند و یا ساخت ساختمانهایی با ساز فولادی و سریع در بخش چالش «ساخت مسکن سریع، ارزان و کیفی» هستند.

وی ادامه داد: همچنین در بخش عمران اجتماعی در حوادث غیر مترقبه نیز ۲ طرح ارائه خواهد شد که یکی از انها با استفاده از دانش بومی وبه کار گیری پهباد در این حوزه است و یک طرح نیز در ساخت شهرک سازی با الگوی اسلامی – ایرانی خود را معرفی خواهد کرد.

همچنین در این مراسم مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با بیان اینکه ایده‌های خلاقانه و نوآورانه و اجرای آن‌ها در فعالیت‌های عمرانی باید مدنظر قرار گیرد، و وزارت کشور آماده حمایت از این نوع طرح ها است؛ عنوان کرد: یکی از ضعف ما در حوزه عمرانی کمبود خلاقیت در انعکاس دستاوردها و ضعف اطلاع رسانی ابر پروژه هایی است که در حوزه عمرانی انجام شده اما مردم از انها نا آگاه هستند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال تنها دهه فجر ۱۴۰۰ ۱۳۲۰۹ طرح با ۹۰.۲ هزار میلیارد تومان افتاح و ۱۸۶۰ طرح و با بودجه ای معادل ۳۵.۴ هزار میلیارد تومان کلنگ زنی شد و یا در هفته دولت امسال ۱۵۸۳۰ طرح به ارزش ۱۲۴.۷ هزار میلیارد تومان افتتاح شد که متاسفانه این حجم از افتتاح‌ها مورد توجه قرار نگرفته و البته این‌ها غیر از پروژه‌هایی است که در طول سال توسط دستگاه‌های مختلف مانند شهرداری‌ها مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

وی افزود: در نهضت ملی مسکن راهبردهایی پیش گرفتیم که یکی از اهداف آن در روستاها ساخت مسکن معیشت محور است یعنی هم مسکن و هم معیشت در آن لحاظ شده و دیگری مسکن های مولد انرژی است که می تواند برای خانوارها درآمد ایجاد کند.

ساخت۹۰ بنا در یک هفته

محمد مهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن وزارت راه نیز در ادامه این برنامه، با اشاره به اینکه آنچه در ضوابط قوانین و آیین نامه در حوزه ساخت مسکن مورد استفاده قرار می‌گیرد توسط این مرکز پیشنهاد می‌شود، عنوان کرد: در وزارت راه و شهرسازی توسعه افقی شهرها مورد توجه قرار دارد مانند ساخت واحدهای مسکونی در نواحی شرق کشور، اما مناطقی که امکان آن نیست مانند نواحی غرب کشور در سه چهار طبقه واحدها ساخته می‌شوند.

وی افزود: هرچند قانون تکلیفی را برای وزارت راه جهت رسیدگی به ساختمان‌های ناایمن معین نکرده، اما همکاران من به این مسئله ورود کردند و در این رابطه فقط در تهران ۲۲ تیم ساماندهی شدند تا بعد از تحلیل گزارش‌هایی که ارائه می‌دهند آن‌ها را به دستگاه‌های مربوطه ارائه کنیم بلکه حادثه ساختمان‌هایی مانند متروپل مجدد روی ندهد.

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن وزارتهمچنین در توضیح ویژگی های طرح پرینتر سه بعدی در بخش مسکن ادامه داد: چنانچه می‌خواهیم ساختمان ارزان احداث کنیم باید از ساخت و ساز سنتی عبور کرده و از فناوری‌های روز در ساخت و سازها استفاده کنیم که درهمین راستا در حوزه فناوری‌ها استفاده از پرینت سه بعدی برای ساخت و سازها را توسط بخش خصوصی اجرایی کردیم و علاوه بر این در صنعتی سازی شرکت‌های دانش بنیان را هم به کمک می‌طلبیم تا در مرکز حضور یابند و طرح و ایده‌های خود را برای حمایت ارائه دهند.

وی افزود: پرینتر سه بعدی آزموده شده قادر است در ۱۰۰ ساعت، حدود ۹۰ متر بنا را تا سقف اجرا کند و این امکان را فراهم کی ند که خانه ای با متراژ ۹۰ زیر بنا را در یک هفته تکمیل کنیم.

حیدری در ادامه گفت: یکی از دغدغه‌های ما کیفیت تاسیسات در ساختمان‌ها است؛ این محور را راهکاری برایش پیش بینی کردیم از جمله اینکه به محصولات ساختمانی گواهینامه کیفیت داده می‌شود مانند آنچه در ساخت لوله و اتصالات ساختمانی لحاظ می‌شود به همین جهت برای زنجیره تامین مصالح برنامه‌هایی را با وزارت صمت اجرایی‌خواهیم کرد.

رونمایی از ویرایش ششم فناوری های نوین هفته آینده

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن وزارت همچنین از رونمایی ویرایش ششم فناوری های نوین در هفته آینده خبر داد و گفت: در این ویرایش به منظور اجرای سریعتر طرح نهضت ملی مسکن تکنولژی های جدید را معرفی کرده ایم که یکی از انها سیسیتم لانچ پنل است که هم اکنون در پروژه مسکن مهرگان قزوین در حال اجرا است و کار نظارت بر کیفیت ان بر عهده کارشناسان مرکز تحقیقات است در حالی که در این باره تعهدی نداریم.

گفتنی است در پایان این ‌نشست تفاهم نامه ای بین معاون عمرانی وزارت کشور و موسسه عمران و مسکن اجتماعی بسیج با محوریت پروژه های اجتماع محور امضا شد.

کد خبر: ۱۹۲٬۰۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha