۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷
دارو در محاصره تحریم های خارجی و سیاست های داخلی| افزایش ۷ برابری بهای مواد اولیه طی تنها ۲ سال!
گفتگوی بازار با مدیرعامل البرز دارو؛

دارو در محاصره تحریم های خارجی و سیاست های داخلی| افزایش ۷ برابری بهای مواد اولیه طی تنها ۲ سال!

کهزادی، مدیر عامل البرز دارو گفت: افزایش ۷ برابری هزینه های تولید نیاز به نقدینگی را افزایش داده است و داروسازانی که نتوانند نقدینگی لازم را تامین کنند به تدریج ناچار به کاهش تا توقف تولید می شوند.

بازار؛ گروه صنعت: داروسازان طی ماه های گذشته فشار اقتصادی سنگینی را تحمل کردند؛ از یک طرف فشار ناشی از تحریم ها، از طرفی دیگر موج دنباله دار تورم اقتصادی، از سویی دیگر هم حذف ارز ترجیحی و عدم همکاری بانک های عامل برای پرداخت تسهیلات وعده شده باعث شد صنعت دارو با چالش شدید نقدینگی مواجه شود. تمام این اتفاقات هم در شرایطی رخ داده که قیمت های دستوری و سیاست اداره دستوری این صنعت نه تنها منتفی نشده بلکه به قوت خود باقی مانده است.

بنابراین از یک طرف افزایش ناگهانی هزینه های تولید و حذف حمایت های دولتی اتفاق افتاد و از طرفی دیگر این قیمت های دستوری هستند که نمی گذارند پیکر نیمه جان داروسازی جان دوباره بگیرد. در این رابطه الیاس کهزادی، مدیر عامل شرکت داروسازی البرز دارو در خصوص موانع و چالش های فعلی صنعت دارو به بازار می گوید: زمان زیادی است که صنعت دارو گرفتار مجموعه ای از مشکلات شده؛ مشکلاتی که در نتیجه تحریم ها، تصمیمات گرفته شده در وزارت بهداشت و تا حدودی به نحوه تعامل دولت و بیمه ها بر می گردد.

حدود ۶ تا ۷ برابری قیمت مواد اولیه دارویی طی دو سال اخیر افزایش یافته است

وی اضافه می کند: تاثیر تحریم ها را بر روی افزایش نرخ نهاده های تولید همچون مواد اولیه شاهد هستیم؛ به طوری که طی دو سال اخیر قیمت مواد اولیه نزدیک به ۶ تا ۷ برابر افزایش یافته است. بنابراین این گران شدن نیز تاثیر مستقیمی بر روی درآمد شرکت ها دارد و آن را منفی می کند. همچنین با افزایش بهای نهاده های تولید نیاز به نقدینگی افزایش می یابد که اگر بتوانیم تامین کنیم هزینه مالی بیشتری به شرکت تحمیل می شود. البته مشکل فقط به همین جا محدود نمی شود و به طور کلی پولی نیست که بتوانیم نقدینگی را تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت داروسازی البرز دارو ادامه می دهد: وقتی منابع مالی در اختیار نباشد و نتوانیم نقدینگی مورد نیاز را تامین کنیم با مشکلات عدیده ای مواجه می شویم که شامل دشواری در تامین مواد اولیه، قطعات و تعمیر یا جایگزینی ماشین آلات و غیره می شود که نتیجه آن برای صنعت خیلی روشن است؛ یعنی ابتدا مجموعه ای از فعالیت های منتهی به تولید کاهش می یابد و بعد به مرحله تعطیلی بعضی از خطوط خواهیم رسید که در این بخش کمبود دارو رخ می دهد. همچنین طولانی شدن این شرایط در نهایت به خروج سرمایه گذاران و متضرر شدن شرکت منتهی می شود.

توقف تا تعطیلی کامل خطوط تولید

کهزادی با اشاره به حذف ارز دارو و تبدیل ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی بیان می کند: با توجه به اینکه نرخ ارز واردات مواد اولیه نیمایی در حدود ۸ برابر شده است، دو اتفاق باید رخ می داد که نداد؛ نخست با تغییر ارز به نیمایی نیاز به نقدینگی شرکت ها به شدت افزایش پیدا کرده که دولت باید برای این موضوع تمهیداتی می اندیشید و از صنعت دارو حمایت می کرد؛ برای مثال تسهیلات تکلیفی برای بانک ها مشخص می کرد و یا از طرق دیگری منابع مالی تامین می کرد تا شرکت بتوانند تولید را ادامه دهند، نه اینکه هزینه های تولید افزایش یابد و تولیدکنندگان نتوانند مواد اولیه مورد نیازشان را خریداری کنند و خطور تولید متوقف شود.

قیمت های به روز رسانی شده تولیدات دارویی نتوانست کفاف هزینه های تولید را بدهند

مدیرعامل شرکت داروسازی البرز دارو اضافه می کند: متاسفانه برخلاف اینکه انتظار می رفت در ابتدای اجرای برنامه حذف ارز، زیر ساخت هایی برای صنعت دارو در نظر گرفته شود اما در مقابل شاهد این بودیم که سیستم بانکی سیاست انقباضی در پیش گرفت و این شد که خیلی از شرکت ها نتوانستند منابع مالی کافی را تامین کنند. بنابراین نقدینگی لازم به واحدهای تولید تزریق نشد و همین موضوع منجر شد که مواد اولیه و قطعات مورد نیاز فعالیت خطوط تولید به موقع تامین نشود. از طرف دیگر با اجرای طرح دارویار، نرخ هایی که برای فروش اعلام شد نتوانست کفاف افزایش هزینه های تولید را بدهد.

وی ادامه می دهد: تاثیر این تغییرات اخیر باعث شده سود شرکت های دارویی نسبت به سال های قبل حداقل در حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد کاهش یابد. این نیز در شرایطی است که اکنون از تورم ۵۰ درصدی صحبت می شود و همه این ها دست به دست هم می دهند که منافع مالی شرکت ها به قدری کاهش یابد که نه تولید کننده و نه سهام دار راضی نشوند. از طرفی ادامه دار شدن این وضعیت باعث می شود تولیدکنندگان توان بازسازی و به روز رسانی خطوط تولید را از دست بدهند و در بلند مدت با فرسودگی بیش از حد تجهیزات ناچار به تعطیلی شوند.

تولید محصولاتی بدون نمونه داخلی

مدیرعامل شرکت داروسازی البرز دارو در پاسخ به این سوال که چطور در همین شرایط دشوار توانسته اند جایگاه خود را در بین چند شرکت برتر دارویی حفظ کنند می گوید: یکی از دلایل موفقیت شرکت البرز دارو حتی در همین شرایط دشوار این است که نگاهی فرایندی و سیستمی به تولید داریم و اگر هر تولیدکننده ای بتواند در زمینه فعالیت خود زیرساخت ها را فراهم کند می تواند گام مثبتی در مسیر تولیدات خود بردارد. البته نمی گویم خیلی روند استانداردی را طی می کنیم اما برای داشتن نگاه سیستمی و فرایندی گام هایی برداشته ایم و به اعتقاد بنده کمی جلوتر از همکاران در این مسیر حرکت کرده ایم.

کهزادی اضافه می کند: به جرات می توان گفت یکی از ویژگی های خوب شرکت داروسازی البرز دارو انعطاف پذیری بالا است؛ یعنی به موقع به شرایط پیرامونی صنعت واکنش نشان می دهیم و به سرعت شیوه های جایگزین را بر می گزینیم، همه این ها هم نتیجه نگاه بلند مدتی است که به تولید و بازار دارویی داریم. دانشی که با ارزیابی پیوسته بازار دارو به دست می آید و بر اساس آن حتی استراتژی های شرکت را هم بهبود می بخشیم.

سعی می کنیم در البرز دارو تولیداتی داشته باشیم که جزو اولین ها در بازار باشد و حرف اول را بزنیم

وی تاکید می کند: بر اساس تمام آنچه که قبل تر به آن اشاره کردم هر سال محصولات جدیدی را به بازار ارائه می دهیم؛ محصولاتی که بر اساس تحقیقات بازار و ارزیابی هایی که انجام می دهیم تولید می شوند؛ یعنی فقط محصولاتی را در سبد تولید قرار می دهیم که از توجیه اقتصادی برخوردار باشد و این رمز موفقیت شرکت است.

کهزادی تصریح می کند: بنابراین محصولاتی که رقبا با تولید انبوه بازار آن ها را اشباع کرده اند را تولید نمی کنیم و دست به رقابت نادرست نمی زنیم. از این رو اگر نیاز بازار به محصولاتی در تیراژ تولید پایین باشد به سراغ آن ها می رویم اما به سراغ محصولات تکراری نمی رویم. از این رو بیشتر سعی می کنیم در تولیداتی که انجام می دهیم جزو اولین ها در بازار باشیم و حرف اول را بزنیم.

وی می افزاید: در حقیقت کاری در همان چهارچوب های قبلی تولید دارو های قلبی عروقی، گوارش، مسکن ها، داروهای اعصاب و روان و غیره انجام می دهیم اما با این تغییر ساختار، بهره وری واحد توسعه کسب و کار خود را بهبود می دهیم.

کد خبر: ۱۹۲٬۰۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha