۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
سال سخت عربستانی ها با نفت  ارزان  و بدون مناسک حج
چهار اهرم فشار بر اقتصاد عربستان در گفتگو با کارشناس مسائل جهان عرب

سال سخت عربستانی ها با نفت ارزان و بدون مناسک حج

با اعلام مقامات سعودی از افزایش سه برابری مالیات بر ارزش افزوده، کارشناسان متخصص علم اقتصاد بر این باورند که فقدان درآمدهای جانبی ناشی از عدم برگزاری مناسک حج در سال جاری برای شهروندان عربستانی فشار بیشتری نسبت به افزایش این مالیاتها دارد.

تهمینه غمخوار؛ خبرگزاری بازار - اقتصاد عربستان به دلیل فروپاشی قیمت جهانی نفت، اقدامات انجام شده جهت مهار ویروس کرونا،  توقف درآمدهای ناشی از مناسک حج و هزینه‌های سنگین جنگ یمن تحت تاثیر قرار گرفته به طوریکه هزینه های معیشتی شهروندان را با مشکلاتی عمده ای مواجه کرده است.

بنابراین در حالی که عربستان تلاش می کرد تا اقتصاد بیمار خود را نجات داده و از وابستگی به نفت فرار کند، بحران کنونی کرونا جاه طلبی های آینده ولیعهد بن سلمان را شکننده تر ساخت.

همچنین این بیماری همه گیر موجب رکود بی سابقه ای در تقاضای نفت، کاهش فعالیت اقتصادی و افزایش هزینه های مورد نیاز برای جلوگیری از گسترش ویروس شد.

از طرفی سقوط قیمت نفت نیز به شدت بر درآمد عمومی تاثیر گذاشت و منجر به افزایش کسری بودجه شد.

به همین منظور، بر اساس اظهارات تحلیلگران اقتصادی،  مقامات سعودی ممکن است هزینه های آتی برگزاری مناسک حج و عمره را در جهت کاهش شدت این کسری بودجه در سال جاری افزایش دهند.

طبق گزارشات منابع آگاه عربستانی، زیارت ها سالانه ۱۲ میلیارد دلار درآمد برای پادشاهی عربستان سعودی داشت که آئین های مذهبی به ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی غیر نفتی کشور و حدود ۷ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کمک می کرده است.

طبق گزارشات منابع آگاه عربستانی، زیارت ها سالانه ۱۲ میلیارد دلار درآمد برای پادشاهی عربستان سعودی داشت که آئین های مذهبی به ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی غیر نفتی کشور و حدود ۷ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کمک می کرده است

حسین رویوران کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در رابطه با سیاست گذاریهای اقتصادی عربستان سعودی در مواجهه با بحران کنونی کرونا اظهار کرد که این ویروس قطعا اقتصاد این کشور را که هم اکنون درگیر نبرد با یمن بوده و از طرفی این جنگ هزینه های بسیار سنگینی را بر اقتصاد تحمیل میکند، تحت تاثیر قرار داده است.

وی در ادامه گفت: عربستان اگر درآمدهایش را صرف این جنگها نمیکرد، هم اکنون می‌توانست از ثروت خود در جهت مقابله با بحران‌ کنونی کرونا و کاهش قیمت‌ نفت استفاده کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: سقوط قیمت نفت از ۷۰ دلار به ۳۰ تا ۳۱ دلار و کاهش تولید نفت از ۱۲ میلیون بشکه به هفت و نیم میلیون بشکه در روز، عربستان  را با کسری بودجه نزدیک به ۷۰ تا ۱۱۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ مواجه خواهد کرد.

رویوران گفت: از دو هفته گذشته دولت تلاشهای وافری را برای ایجاد انطباق با وضعیت جدید انجام داده به طوریکه در روز گذشته نرخ مالیات ارزش افزوده کالاها را از پنج درصد به ۱۵ درصد افزایش داد.

وی افزود: صندوق سرمایه گذاری عربستان نیز ماه ها در حال مذاکره با چندین بانک بین المللی برای دریافت وام به ارزش دهها میلیارد دلار بوده است و درخواست وام برای عربستان در سال جاری در حالی مطرح است که دو سال گذشته وام سنگینی برای نجات اقتصاد خود گرفته و هم اکنون وام دیگری به ارزش ۱۱ میلیارد دلار به مدت ۵ سال درخواست کرده که بر اساس پیش بینی ها با بدهی سنگین ۳۱.۵ میلیارد دلار مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد:  از نظر وزارت دارایی این کشور، حذف کمک هزینه معیشتی مردم و افزایش سه برابری نرخ مالیات موجب تامین صد میلیارد ریال سعودی برای خزانه دولت خواهد شد در حالیکه تصمیمات غیرمنتظره دولت موج نارضایتی مردم و نگرانی از افزایش قیمت کالاهای اساسی را به همراه داشته است.بنابراین کارشناسان اقتصادی معتقدند که دولت باید به گزینه‌های دیگری برای کاهش کسری بودجه روی آورد تا تاثیر منفی کمتری بر معیشت مردم داشته باشد.

این کارشناس همچنین تصریح کرد که در روز گذشته کابینه عربستان تصمیماتی را در رابطه با حذف بسیاری از امتیازاتی که در حقوق کارمندان داده می‌شد، از جمله کارانه، اضافه‌کاری و مهارت های مختلف اتخاذ کرده است.

 این کارشناس برجسته خاطرنشان کرد که این کشور در تلاش است تا با کاهش هزینه‌ها، استقراض و درخواست وام به همراه افزایش درآمدهای مالیاتی، خود را با شرایط جدید ناشی از کرونا خود وفق داده و به مقابله با آن بپردازد.

وضعیت فعلی کرونا و کاهش قیمت نفت موج جدیدی از وام‌ها و قرض ها را برای این کشور مطرح کرده تا بتواند تنها از این مرحله گذر کند زیرا نمی تواند بر روی درآمدهای نفتی در جهت به حرکت درآوردن اقتصاد خود در مرحله بعدی تکیه کند

حسین رویوران در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر دوران پس از کرونا و سیاستهای دولت گفت: عربستان هم اکنون آنقدر به لحاظ اقتصادی دچار مشکل شده که تنها در رابطه با شرایط کنونی برنامه‌ریزی میکند و تصمیم می‌گیرد. بنابراین در رابطه با دوران پسا کرونا هنوز هیچ گونه تدابیری از سوی دولت اتخاذ نشده است.

 علاوه بر آن وی تصریح کرد که وضعیت فعلی کرونا و کاهش قیمت نفت موج جدیدی از وام‌ها و قرض ها را برای این کشور مطرح کرده تا بتواند تنها از این مرحله گذر کند، زیرا قیمت نفت در عربستان هم اکنون پایین است و این کشور نمی تواند بر روی درآمدهای نفتی در جهت به حرکت درآوردن اقتصاد در مرحله بعدی تکیه کند.

 کشور نمیتواند بر درآمدهای نفتی در جهت به حرکت درآوردن اقتصاد در مرحله پس از کرونا تکیه کند

کارشناس مسائل منطقه در پایان گفتگوی خود گفت که عربستان با بسته بودن کامل مساجد مهم شهر مکه و مدینه، عدم انجام مراسم های مذهبی و برگزاری حج عمره در ماه رمضان با شمار زیاد زائران خارجی، از درآمد زیادی محروم میشود در حالیکه مقامات تمایل چندانی به این وضعیت ندارند و از زائران خواسته اند که سفر خود را به تعویق بیاندازند.

کد خبر: ۱۹٬۲۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha