۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
ضرورت انجام سالانه ۱۰میلیون هکتار آبخیزداری برای کاهش رسوب در مخازن سدها| نقش مدیریت آب در حفظ خاک
در مراسم روز جهانی خاک مطرح شد

ضرورت انجام سالانه ۱۰میلیون هکتار آبخیزداری برای کاهش رسوب در مخازن سدها| نقش مدیریت آب در حفظ خاک

مراسم روز جهانی خاک درحالی برگزار شد که ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی بر انجام ۱۰میلیون هکتار کار آبخیزداری در سال تاکید کرد تا ضمن کاهش فرسایش خاک، طی ۱۰سال به پایداری در حوزه های آبخیزداری برسیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: مراسم روز جهانی خاک با شعار «خاک سرآغاز غذا» امروز در محل وزارتخانه جهاد کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی، سفرای برخی کشورها، نماینده فائو و معاونین و مدیران ستادی وزارت برگزار شد.

نهال کاری با وسعت یک میلیارد هکتار؛ اقدامی جدی در راستای حفظ و پایداری خاک

در این مراسم سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی ضمن تاکید بر صیانت از خاک گفت: با توجه به اینک برنامه هفتم را در دست تصویب داریم نگاه ویژه به خاک یکی از صلی ترین ماموریت های ما است تا بتوانیم صیانت بهتری را در طول برنامه داشته باشیم.

ساداتی نژاد افزود: برای اینکه حوزه های آبخیز را پایدارتر کنیم و فرسایش خاک را هم کاهش دهیم تا بتوانیم از رسوب در مخازن سدها نیز کاسته شود سالانه نیاز به ۱۰ میلیون هکتار کار آبخیزداری انجام دهیم تا ظرف ۱۰سال به یک پایداری در حوزه های آبخیزداری کشور برسیم که این خود زمینه ساز امنیت پایدار غذایی در کشور است.

وی همچنین گفت: در بحث مربوط به صیانت از خاک هم با یک میلیارد نهال کاری در کشور تلاش خواهیم کرد حرکت جدیدی را در حفظ و پایداری خاک به کار ببریم.

فرسایش خاک و تغییر کاربری اراضی؛ اصلی ترین چالشهای حوزه خاک کشور

در ادامه مراسم فریبرز عباسی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی یکی از چالش‌ های اصلی در حوزه خاک را بحث حکمرانی واحد و یکپارچه برای مدیریت و توسعه حوزه خاک عنوان کرد و گفت: فرسایش خاک، خرد شدن و تغییر کاربری اراضی از دیگر چالش‌ های اصلی در حوزه خاک است که تمام بحران‌ های محیط زیست و تخریب خاک را ایجاد می‌کند.

عباسی افزود: کاهش کیفیت در محصول و عملکرد در واحد سطح، کاهش نفوذ خاک، سیل، مهاجرت، تغییر اقلیم و گرمایش زمین به تخریب خاک وابسته است و با احیا و حفاظت خاک بسیاری از مسایل قابل حل و فصل است.

این مقام مسئول با بیان این که بستر خاک ۹۵ درصد از غذای بشر و امنیت غذایی را تامین می‌کند، تصریح کرد: خاک نقش ۲۰ درصدی در افزایش منابع پایدار و تنوع زیستی در کره زمین دارد و برای ایجاد دو سانتیمتر خاک به یک هزار سال زمان نیاز داریم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: قانون حفاظت از خاک در خرداد سال ۹۸ توسط مجلس تصویب و ابلاغ شده که شامل پنج بخش مهم است و سه بخش مدیریت بهره‌ برداری از خاک، پیشگیری از تخریب خاک و اصلاح خاک‌ های تخریب شده از وظایف وزارت جهاد کشاورزی و پیشگیری از آلودگی خاک و اصلاح خاک‌ های آلوده شده وظیفه سازمان محیط زیست است.

معاون وزیر در امور آب و خاک همچنین اظهار داشت: نبود شورای عالی خاک برای سیاستگذاری کلان یکی از خلاهایی است که در این حوزه احساس می‌ شود و باید در این زمینه اقدام کنیم.

وی با اشاره به رتبه ایران در ارزیابی فائو برای اجرای برنامه‌ های صیانت از خاک عنوان کرد: فائو هر سال کشورهایی که روز جهانی خاک را برگزار می‌ کنند و برنامه‌ های مستند در زمینه صیانت از خاک دارند را ارزیابی می‌ کند که سال گذشته ایران در بین ۱۳۹ کشور برگزار کننده این روز رتبه دوم را کسب کرده است.

حفظ جنگلها حفظ خاک زراعی است

در ادامه مراسم، علیرضا مهاجر معاون وزیر در امور زراعت وزارت جهاد در خصوص اهمیت مدیریت آب در بحث صیانت از خاک صحبت کرد و گفت: زایشگاه تولید خاک زراعی جنگل‌ ها هستند و به همین دلیل حفظ جنگل‌ ها، در حقیقت حفظ خاک زراعی است.

مهاجر با اشاره به این که مدیریت آب در بخش زراعت یکی از کلیدهای اصلی این بخش برای موضوع خاک بوده و باید به آن توجه کنیم، افزود: حفاظت خاک با کشاورزی حفاظتی در حال انجام است که صرفه‌ جویی در انرژی، وقت و حفاظت از خاک را در پی دارد.

معاون وزیر در امور زراعت با تاکید بر این که در کودهای شیمیایی باید به سمت کودهای دوستدار محیط زیست پیش برویم، گفت: با استفاده از سموم دوستدار محیط زیست می‌ توانیم تولید آلودگی خاک را کاهش دهیم.

وی همچنین با بیان اینکه بیشترین سطح زراعی حاصلخیز کشور در اختیار زراعت است لذا توجه به محدودیت های موجود اهمیت دارد، گفت: از جمله این محدودیت های می توان به بالا بودن شوری خاک اشاره کرد.

مهاجر افزود: از سوی دیگر باید در حوزه زراعت به چند نکته اساسی توجه ویژه شود از جمله بحث حفاظت خاک و کشاورزی حفاظتی است لذا باید از وارد کردن متعدد و پیاپی ماشین الات و ابزار آلات به مزارع خودداری کنیم تا به اصطلاح کمتر خاک را خراش بدهیم و از سوی دیگر در بحث مصرف انرژی صرفه جویی کنیم ضمن اینکه از خاک نیز محافظت می شود.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات اساسی در حوزه زراعت بحث خارج کردن کاه و کلش از مزارع توسط کشاورزان است که مهمترین آن در بخش گندم و جو رخ می دهد و با خارج کردن یا آتش زدن آن هم محیط زیست را آلوده می سازد و هم خاک را تخریب می کند.

مهاجر در پایان گفت: اگر قرار است خاک را حفظ کنیم باید اصول کشاورزی حفاظتی را رعایت کرد.

کد خبر: ۱۹۲٬۰۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha