۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
مرکز سنجش صلاحیت حرفه‌ای قزوین ۳۰ درصد رشد داشت
رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای:

مرکز سنجش صلاحیت حرفه‌ای قزوین ۳۰ درصد رشد داشت

قزوین - رئیس سازمان فنی وحرفه‌ای گفت: فرآیند ساخت و تاسیس مرکز سنجش صلاحیت حرفه‌ای در قزوین به عنوان چهارمین شهر کشور در این حوزه پس از سال‌های طولانی تنها ۳۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار بازار، علی اوسط هاشمی سه شنبه شب در جلسه شورای مهارت قزوین که با حضور هدایت‌الله جمالی‌پور استاندار قزوین برگزار شد، اظهار داشت: مسئله جدی در حوزه اشتغال کشور مسئله مهارت و مهارت آموزی است.

وی بیان کرد: بسیاری از سیستم‌های آموزشی ما  در طی سالیان طولانی با نادیده گرفتن مسئله مهارت از یک سو و عدم تمایل به مهارت آموزی در جامعه از سوی دیگر موجب شد تا مسئله حرف و مهارت به یک مسئله پیش پا افتاده تبدیل شود.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور عنوان کرد: این در حالی است که در جهان امروز مهارت به یکی از اصلی‌ترین نیازها برای فعالیت حرفه‌ای در بازارهای جهانی تبدیل شده است.

غفلت از نیروی انسانی

هاشمی گفت: سرعت پیشرفت تکنولوژی از سرعت توسعه مهارت و مهارت آموزی ما در ایران بیشتر بوده است و از قافله مهارت عقب مانده‌ایم، این در حالی است که دنیا با سرعت زیادی در حال تمایل به سمت مهارت ورزی است.

وی تاکید کرد: علت این بی توجهی به حوزه مهارت غفلت ما از توجه به بخش نیروی انسانی بوده است، چرا که اگر بدانیم نیروی انسانی از چه اهمیتی در دنیای امروز برخوردار است قطعا می‌توانیم  یک برنامه جدی برای توسعه و رونق حوزه اشتغال در کشور تدوین کنیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خاطرنشان کرد: توسعه متوزان، حرکت در مسیر رشد و درمان اقتصاد کشور در گروه توجه به نیروی انسانی و مسئله بسیار مهم  مهارت آموزی است و قطعا برای توسعه کشور، رونق تولید و جهش در این حوزه نیازمند دقت ویژه به مسئله نیروی انسانی هستیم.

هاشمی افزود: تشکیل شورای مهارت در استان‌های کشور نیز به همین منظور صورت گرفته است و با تشکیل این شورا در کشور خواهیم توانست به حوزه های کار، رفاه و اشتغال و مهارت سامان بخشیم.

رشد ۳۰ درصدی مرکز سنجش صلاحیت حرفه‌ای قزوین

وی گفت: در حال حاضر تنها سه استان در کشور دارای مرکز صلاحیت حرفه‌ای فعالیت هستند که قزوین نیز سالیان گذشته برای تاسیس این مرکز اقدام کرد.

معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: ساخت این مرکز در مینودر قزوین پس از سال‌های طولانی تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و با تکمیل این مرکز قطعا می‌توانیم شاهد اتفاقات خوبی در این بخش در قزوین باشیم.

هاشمی عنوان کرد: قزوین می‌تواند به شهر مهارت تبدیل شود، چرا که ظرفیت‌ها و استعداد مورد نیاز را هم در حوزه زیرساختی و هم در حوزه منابع انسانی دارد اما این که در این بخش موفق باشد منوط به همراهی مدیران استانی است.

تسهیل‌گری در ایجاد اشتغال وظیفه دولت است

وی ادامه داد: فرهنگی که به غلط در کشور رواج یافته است مسئله اشتغال و اشتغالزایی را برعهده دولت می‌داند در حالی که بر اساس بزرگترین پژوهش‌های علمی دنیا دولت تنها باید تسهیلگر در این حوزه باشد و با ایجاد زیرساخت‌ها زمینه اشتغال موثر و کارآفرینی پویا را در جامعه مهیا کند.

معاون وزیر کار،تعاون و رفاه اجتماعی گفت: باید بیاموزیم که اشتغالزایی در کشور باید توسط خود مردم انجام شود و جز با توسعه مهارت و ارائه آموزش‌های مهارت محور نمی‌توان به این امر دست یافت.

هاشمی در پایان تصریح کرد: امروز قزوین جایگاه خوبی در این حوزه در کشور کسب کرده است و حضور پر رنگ بانوان در عرصه‌های مهارتی و مهارت‌آموزی نیز نوید دهنده روزهای روشن در این خصوص در کشور است.

مشاغل جدید در کشور تعریف می‌شود

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: امروز نگاه ویژه‌ای در کشور در حوزه  مهارت و مشاغل ایجاد شده است و تلاش کردیم تا با برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال بتوانیم تعداد مشاغل استاندارد و تعریف شده را از ۵ هزار به ۱۰ هزار شغل جدید در کشور برسانیم.

هاشمی عنوان کرد: توسعه تکنولوژی و تغییر سبک زندگی مردم موجب شده است تا بسیاری از مهارت‌ها و مشاغل متناسب با نیاز جامعه رشد و پیدایش داشته باشد که با استانداردهای جدید این مشاغل شناسایی و استاندارد سازی می‌شوند.

وی گفت: بر همین اساس ضرورت دارد تا در ارائه آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها مسئله مهارت و مشاغل جدید نیز پیگیری شود چرا که این مشاغل جدید تامین کنده نیاز جامعه و مردم هستند.

سند توسعه مهارت در قزوین تدوین می‌شود

هدایت‌الله جمالی‌پور استاندار قزوین نیز در بخش دیگر از این جلسه با اشاره به این که امروز با تغییر رویکرد صنایع در جهان به سمت حرفه‌ای و تخصصی شدن بسیاری از واحدهای فعال در داخل کشور حتی با داشتن سابقه و قدمت طولانی دچار مشکل‌ شده‌اند بیان کرد: این که واحدهای صنعتی و موفق ما در چند سال گذشته برای تامین بازار تولیدات خود از یک سو و افزایش کیفیت و کمیت تولید خود با مشکل مواجه هستند از سوی دیگر نشان دهنده ضعف ما در مدیریت مهارت در کشور است.

وی بیان کرد: ما نیاموخته‌ایم که نقش مهارت در توسعه پایدار تا چه انداز مهم و تاثیرگذار است و از سوی دیگر این مشکل  توانسته خسارات زیادر را به ما وارد کند.

استاندار قزوین گفت: دانش آموز و دانشجوی ما در کشور پس از پایان دوره تحصیل خود بدون مهارت در آستانه ورود به بازار کار قرار می‌گیرد که خود این مسئله آفت بزرگی برای اقتصاد است چرا که آموزش این افراد در حین کار هزینه‌های زیادی را به همراه دارد به علاوه این که شرایط آموزش برای همه مهیا نیست.

سیستم‌های آموزشی در ایران  « مهارت محور » نیست

جمالی‌پور بیان کرد: مهارت آموزی در مقاطع پایین تر قطعا از هدر رفت سرمایه های کشور در مقاطع بالاتر جلوگیری می‌کند و افرادی با تجربه و تخصص کافی را وارد بازارهای حرفه‌ای کار خواهد کرد که قطعا نتیجه این حوزه و به کار گیری افراد حرفه‌ای تاثیر مستقیم در تولید و مدیریت اقتصاد در کشور خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به این که نظام آموزشی کشور « مهارت محور» نیست گفت: بارها در این خصوص در مجامع عمومی و خصوصی سخن گفته شده است اما گویا به نظر می‌رود تلاشی برای این حوزه در کشور آغاز شده است و با شیبی ملایم برای ارائه مهارت در محیط های آموزشی شاهد تغییراتی در این سیستم خواهیم بود.

استاندار قزوین تصریح کرد: کشورهایی که قدم زدن در مسیر توسعه را با ما آغاز کرده اند امروز بیش از نیم قرن از ما جلوهستیم و اینک زمان آن رسیده است که تفکرات غلط و راهکاراهی نادرست را اصلاح کنیم و برای توسعه و پیشرفت کشور به حوزه منابع انسانی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

« طرح کاد» در کشور موفق بود

جمالی‌پور گفت: البته اجرای طرح هایی نظیر« طرح کاد» که سال گذشته در کشور موفقیت آمیز اجرا شد می‌تواند ما را در این مسیر یاری دهد.

وی بیان کرد: اما باید قبول کرد تا زمانی که نوع نگاه ما به مهارت از یک مسئله  حاشیه‌ای به نیاز و ضرورت در بازار هدف تغییر نکند نمی‌توانیم انتظار رشد و شکوفایی در این حوزه را داشته باشیم.

استاندار قزوین تصریح کرد: از این رو در تلاشیم تا در استان قزوین بتوانیم سند توسعه مهارت را تدوین کنیم تا به عنوان نقشه راه و چراغ هدایت بتواند به برنامه‌های این بخش جهت دهی داشته باشد.

جمالی‌پور گفت: امیدواریم با این عزم جدی ایجاد شده در کشور در آینده نزدیک شاهد اتفاقات خوبی در حوزه مهارت و مهارت آموزی در استان قزوین باشیم.

کد خبر: ۱۹٬۲۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha