۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
جلوگیری از رشد ۴میلیونی حباب سکه با انتشار اوراق آن| سکه ۱۷میلیون ۴۰۰ و دلار توافقی ۳۴۶۰۰تومان شد
« بازار» گزارش می دهد؛

جلوگیری از رشد ۴میلیونی حباب سکه با انتشار اوراق آن| سکه ۱۷میلیون ۴۰۰ و دلار توافقی ۳۴۶۰۰تومان شد

انتشار اوراق سکه و فروش حدود ۳۰ هزار قطعه ای آن در قالب معامله اوراق آن، مانع از رشد ۳ تا چهار میلیونی قیمت این کالا در بازار شده چرا که با توجه به افزایش ۴۳ دلاری انس جهانی، سکه خیلی گران نشده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: درپی افزایش قیمت سکه و ارز در ماه گذشته و رسیدن بهای دلار به حدود ۳۷ هزار تومان همچنین رشد قیمت سکه تا ۱۷ میلیون، بانک مرکزی اقدامات باز دارنده خود را برای ممانعت از افزایش بی منطق قیمت این کالاها در بازار بکار گرفت. اقدامی که موجب شد با انتشار اوراق سکه و ارز سرمایه گذاران مسیر خرید خود برای تهیه این کالاها از بازار فیزیکی را تغییر و به خرید اوراق آن با پشتیبانی بانک مرکزی روی آورند. این رویکرد تاثیر بسزایی بر رشد غیر واقعی سکه و ارز بجای گذاشت و تا حدودی باعث ثبات قیمتی آن در بازار شد چرا که سطح میزان تقاضا برای خرید از واحدهای فروش سکه و صرافی ها کاهش و التهابی که در بازار بوجود آمده بود فروکش کرد.

طبق گزارش های موجود از ۱۷ آبان ماه گذشته یعنی زمان انتشار اوراق سکه تا کنون حدود ۳۰ هزار سکه طلا در بورس کالا به تعداد حدود سه میلیون اوراق معامله شده است تا سرمایه گذاران طی این مدت سودی متعارف و بی دغدغه را ازچنین بازار جدیدی کسب کنند، آنطور که قیمت خرید هر قطعه سکه ۱۵ میلیون و حدود ۹۰۰ هزارتومانی اکنون نرخ این سکه ها به حدود هر قطعه ۱۶ میلیون ۸۰۰ هزارتومان رسیده یعنی در این مدت کمتر از ۲۰ روز، قیمت سکه بیش از ۵ درصد رشد کرده است. معامله ای که می توان در زمان سررسید اوراق، سرمایه گذاران سکه را تحویل بگیرند یا در صورت تمایل معادل قیمت روز سکه پول خود را دریافت کنند. همانطور که قبلا نیز اعلام شده است؛ سررسید اوراق سکه بانک مرکزی، ۶ ماه پس از عرضه اولیه، با تسویه نقدی در سررسید است و قیمت تسویه نقدی اوراق نیز معادل میانگین موزون قیمت‌های پایانی تمامی گواهی‌های سپرده سکه بانک‌ها و اوراق سکه بانک مرکزی در بورس کالای ایران در آخرین جلسه معاملاتی خواهد بود.

انتشار اوراق سکه موجب شده است تا بخشی از خریداران سکه به جای اینکه برای خرید آن به بازار رجوع کنند، اوراق آن را می خرند، این موضوع نه تنها باعث کاهش میزان تقاضا برای خرید فیزیکی سکه شده بلکه مانع از رشد قیمت ها در بازار شده است

تقاضای اضافی برای خرید سکه در بازار وجود ندارد

محمد کشتی آرای، کارشناس بازار طلا و نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران، در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره چگونگی وضعیت بازار سکه همچنین تاثیرگذاری انتشاراوراق این کالا در این بازار، گفت: بازارخرید سکه و طلا به دلیل کمبود نقدینگی رونق چندانی ندارد همچنین وضعیت تقاضا برای تهیه این کالاها با رکود همراه است، از طرفی نیز تقاضای اضافی چون ماه گذشته در بازار برای خرید سکه و طلا وجود ندارد.

وی با بیان اینکه با وجودی که این روزها تقاضای آنچنانی برای خرید سکه و طلا در بازاربه چشم نمی خورد اما قیمت ها متاثر از رشد انس جهانی تا حدودی افزایشی شده اند، این افزایش قیمت فقط ناشی از رشد نرخ انس جهانی است که بهای چنین کالاهایی را تا حدی تحت تاثیر قرار داده چرا که مدتی است افزایش قیمت آنچنانی در بازار ارز آنطور که از این محل بر رشد قیمت طلا و سکه تاثیربگذارد رخ نداده است. از طرفی نیز انتشار اوراق سکه از سوی بانک مرکزی و معامله آن در بورس کالا موجب شده است تا بخشی از خریداران سکه به جای اینکه برای خرید سکه به بازار رجوع کنند، اوراق آن را می خرند، این موضوع نه تنها باعث کاهش میزان تقاضا برای خرید فیزیکی سکه شده است بلکه کمک شایانی نیز به جلوگیری از رشد قیمت ها در بازار کرده است.

اگر بانک مرکزی اقدام به انتشار اوراق سکه در بازار نمی کرد با توجه به رشد میزان تقاضا و جو روانی که در این بازار ایجاد می شد بی تردید قیمت سکه بشدت بالا می رفت تا جایی که حباب قیمت آن به ۳ و حدود ۴ میلیون تومان می رسید

کاهش حباب قیمت سکه با انتشار اوراق آن

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران، خاطرنشان کرد: فروش اوراق سکه به تعداد ۳ میلیون با معامله بیش از ۲۸ هزارقطعه از زمان فروش اوراق این کالا با توجه به محدودیت خرید آن بیانگر انجام سطح معاملات مطلوب دراین بازار جدید است. نکته مثبت و اثر گذاری انجام چنین معاملاتی ممانعت از رشد حباب قیمتی سکه است، چرا که اگر بانک مرکزی با سیاست گذاری های کارشناسانه خود اقدام به انتشار اوراق سکه در بازار نمی کرد با توجه به رشد میزان تقاضا و جو روانی که در بازار ایجاد می شد بی تردید قیمت سکه بشدت بالا می رفت تا جایی که حباب قیمت آن تا ۳ و حدود ۴ میلیون تومان می رسید.

وی حباب قیمت سکه را هم اکنون حدود ۲ میلیون تومان عنوان کرد و اظهارداشت: انتشار اوراق سکه به عنوان مانعی برای رشد قیمت این کالا موجب شده است تا بازار تعادل خود را حفظ کند و در محدوده ۱۷ میلیون ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان قرار گیرد، این در حالی است که قیمت انس جهانی طی یک هفته اخیر ۴۳ دلار افزایش یافته است. افزایش قیمتی که می بایست قیمت طلا و سکه را بیش از آنچیزی که متصور می شود رشد می کرد اما برخلاف افزایش قیمت انس جهانی به دلیل ثبات قیمتی ارز در کانال ۳۶ هزار تومان قیمت سکه در بازار خیلی افزایش نیافته است.

انتظار قیمت افزایش قیمت دلار و نابسامانی بازارهای سرمایه گذاری موجب شده است تا مردم سرمایه های خود را به کالایی ارزشی تبدیل کنند چرا که به دلیل رشد نرخ تورم و آشفتگی اقتصاد در کشور روز به روز پول ارزش خود را از دست می دهد

تقاضا برای خرید سکه به دلیل انتظار افزایش قیمت دلار

اسفندیار شاه منصوری، کارشناس بازار نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علل رشد قیمت ها در بازار سکه و ارز همچنین رشد میزان تقاضا برای خرید این کالاها گفت: انتظار قیمت افزایش قیمت دلار و نابسامانی بازارهای سرمایه گذاری موجب شده است تا مردم سرمایه های خود را به کالایی ارزشی برای حفظ ارزش آن تبدیل کنند چرا که به دلیل رشد نرخ تورم و آشفتگی اقتصاد در کشور روز به روز پول ارزش خود را از دست می دهد.

وی با بیان اینکه آنطور که معلوم است قیمت ارز تا پایان سال با رشدی خرنده افزایش می یابد، افزود: اکنون افرادی که در خانه سرمایه ای دارند تنها راه علاج جلوگیری از کاهش آن را تبدیل پول به دلار و سکه می دانند به همین دلیل است که قیمت سکه باید به بیش از ۱۷ میلیون تومان برسد در حالی که ۲ میلیون تومان حباب دارد. از طرفی نیز با وجود انتشار اوراق سکه و ارز و عرضه سنگین ارز از سوی بانک مرکزی به بازار همچنان اشتها برای خرید این کالاها در بازار بالاست. این کارشناس بازار اظهار داشت: عدم امنیت سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول در پی بی درایتی مسئولان اقتصادی، تحریم، وجود کسری بودجه، تورم بسیار بالا همچنین آینده نامشخص اقتصادی موجب می شود که نه فقط در ایران بلکه در تمام دنیا در مواجهه با چنین شرایطی سرمایه ها به طلا و ارز تبدیل شود آنگونه که بانک مرکزی نیز با انجام سیاست گذاری های ارزی و ...نمی تواند بیش از آن مانع از رشد قیمت ها شود چرا که تورم در کشور بسیار بالاست.

قیمت سکه تمام‌بهار طرح جدید هم اکنون در بازار به ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده و هرگرم طلای ۱۸عیار نیز یک میلیون و ۶۰۰ هزارتومان شده است. همچنین قیمت فروش دلار توافقی ۳۴ هزار و ۶۸۹ تومان شده است

افزایش قیمت سکه به ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و دلار توافقی به ۳۴ هزار و ۶۰۰ تومان

بنا به این گزارش، قیمت ها در بازار طلا و ارز دو سه روزی است که باز هم روندی افزایشی به خود گرفته اند، آنطور که انتشار اوراق سکه و ارز نیز هر چند مانع از رشد جهشی قیمت ها در این بازار شده است اما نرخ ها در مسیر افزایش در حرکت اند، طوری که امروز یکشنبه قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید هم اکنون در بازار به ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده و هرگرم طلای ۱۸عیار نیز یک میلیون و ۶۰۰ هزارتومان شده است.

همچنین قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان، نیم‌سکه بهار آزادی ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا در بازار داخلی نیز، ۶ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۹۸ دلار است. علاوه بر این، در بازار متشکل ارزی نیز در لحظه انتشار این گزارش، قیمت فروش دلار توافقی ۳۴ هزار و ۶۸۹ تومان و قیمت خرید دلار توافقی ۳۴ هزار و ۶۷۱ تومان اعلام شده است. قیمت فروش یوروی توافقی نیز معادل ۳۶ هزار و ۱۳۵ تومان اعلام شده است.

کد خبر: ۱۹۱٬۷۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امین IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
      2 0
      17/400کجا میدن؟ ما 17/650 نتونستیم بخریم ظهر واسه مهریه