۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
تحریم بی اثر برای مسکو| تنها  ۱.۵ میلیون بشکه از صادرات نفت روسیه مشمول سقف قیمتی می شود
آیا تعیین سقف قیمتی نفت روسیه اجرا می شود؟

تحریم بی اثر برای مسکو| تنها ۱.۵ میلیون بشکه از صادرات نفت روسیه مشمول سقف قیمتی می شود

حسینی معاون سابق وزیر نفت می گوید: عملاً ۱.۵ میلیون بشکه صادرات نفت روسیه مشمول محدودیت سقف ۶۰ دلار می شود که رقم بالایی نیست. در واقع این قیمت طوری طراحی شده که آسیب زیادی را به مسکو وارد نکند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: تهدید پوتین کارساز نشد و قرار است که غرب سقف قیمتی برای خرید نفت از روسیه را به اجرا بگذارد. آنگونه که خبرگزاری تاس اعلام کرده، کشورهای عضو گروه هفت و استرالیا در بیانیه مشترکی از توافق خود درباره اعمال سقف قیمت نفت روسیه خبر دادند و اعلام کردند که سطح قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه تعیین شده است. البته کرملین هم این تحریم را بی پاسخ نگذاشته و در پاسخ به توافق قدرت‌های غربی برای محدود کردن اصلی‌ترین منبع درآمد آن جهت جنگ با اوکراین اعلام کرد روسیه سقف قیمت تعیین‌شده برای نفتش را نمی‌پذیرد و درحال بررسی پاسخ مناسب است.

به گزارش رویترز دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت مسکو مقدمات لازم را برای پاسخگویی به اطلاعیه گروه ۷، اتحادیه اروپا و استرالیا جهت تعیین سقف قیمت در روز جمعه، آماده کرده است. البته پیش از این نیز رییس‌جمهور روسیه تهدید کرده بود که در صورت اجرای این برنامه از عرضه منابع انرژی خودداری خواهد کرد. هم زمان با نهایی شدن سقف قیمتی امروز هم اوپک پلاس نشستی خواهند داشت.

اوپک یک جلسه‌ی مجازی در روز شنبه بدون متحدان خود مانند روسیه برگزار کرد. در این جلسه بیشتر مسائل اداری و اجرایی مطرح شد و حرفی از سقف قیمت روسیه به میان نیامد. طبق گفته برخی منابع اوپک پلاس، احتمالاً در اجلاس روز یکشنبه در مورد ادامه سیاست فعلی توافق می‌شود. البته برخی اعلام کرده‌اند گزینه کاهش بیشتر تولید با توجه به نگرانی درمورد رشد اقتصادی و تقاضای نفت در دنیا چندان دور از ذهن نیست.

محدودیت قیمت ۶۰ دلار به روی نفت حمل شده توسط کشتی عمل می کند و شامل خطوط لوله نمی شود. جالب است که بدانید روسیه حدود ۳ میلیون بشکه نفت از طریق دریا صادر می کند که ۵۰ درصد آن اورال است

اما و اگرهای تهدید روس ها از سوی اروپا

طبق طرح سقف قیمت تعیین‌شده توسط گروه ۷، کشورهای خارج از اتحادیه اروپا می‌توانند نفت خام دریایی روسیه را وارد کنند، اما مشمول خدمات کشتیرانی و بیمه در سراسر جهان نخواهند شد، مگر این‌که نفت این کشور را کمتر از ۶۰ دلار در هر بشکه خریداری کنند. این طرح انتقال نفت خام روسیه بالاتر از این سقف قیمت برای کشورهایی که عضو این قرارداد نیستند را هم پیچیده خواهد کرد.

مهدی حسینی معاون سابق وزیر نفت در اینباره می گوید: محدودیت قیمت ۶۰ دلار به روی نفت حمل شده توسط کشتی عمل می کند و شامل خطوط لوله نمی شود. جالب است که بدانید روسیه حدود ۳ میلیون بشکه نفت از طریق دریا صادر می کند که ۵۰ درصد آن اورال است.
او در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: رقم ۶۰ دلار حدود ۱۰ دلار بالاتر از قیمت روز جمعه شاخص نفت اورال است که از محل دریای بالتیک و دریای سیاه حمل می شود و لذا تاثیری بر درآمدهای نفتی روسیه نخواهد داشت.

این کارشناس حوزه نفت همچنین با بیان اینکه عمده ترکیب نفت ESPO روسیه به ناحیه پاسیفیک است، افزود: سقف اعلامی غرب، حدود ۱۵ دلار کمتر از قیمت ۷۵ دلار صادراتی روسیه است.

عملاً ۱.۵ میلیون بشکه صادرات نفت روسیه مشمول محدودیت سقف ۶۰ دلار می شود که رقم بالایی نبوده و بازار واکنش محدودی به آن نشان داده است. در واقع قیمت نفت ۶۰ دلار به طور دقیقی طراحی شده تا آسیب چندانی به صادرات روسیه نزند

به گفته حسینی، عملاً ۱.۵ میلیون بشکه صادرات نفت روسیه مشمول محدودیت سقف ۶۰ دلار می شود که رقم بالایی نبوده و بازار واکنش محدودی به آن نشان داده است. در واقع قیمت نفت ۶۰ دلار به طور دقیقی طراحی شده تا آسیب چندانی به صادرات روسیه نزند.

سهم روسیه از بازار جهانی نفت

روسیه بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی جهان و یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت خام است. بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده صادرات نفت روسیه در ماه سپتامبر ۲۳۰ هزار بشکه در روز معادل ۳.۲ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

این آژانس در گزارش ماه اکتبر خود از کاهش صادرات نفت روسیه به ۷.۵ میلیون بشکه در روز خبر داد که در مجموع ۵۶۰ هزار بشکه کمتر از میزان صادرات این کشور پیش از آغاز جنگ اوکراین است.

بر اساس این گزارش، درآمدهای نفتی روسیه نیز با کاهش ۳.۲ میلیارد دلاری به ۱۵.۳ میلیارد دلار رسیده است.

در چنین شرایطی غرب دست به اقدام تازه‌ای برای مهار منابع درآمدی پوتین زده و به جای اجرای تحریم نفتی، در صدد تعیین سقف قیمتی برآمده است. پوتین اما در واکنش به احتمال اتخاذ این تصمیم پیش از این گفته بود در صورتی که غرب بخواهد این طرح‌ها را به اجرا درآورد، از قراردادهای عرضه نفت‌وگازش به کشورهای غربی خارج خواهد شد.

در این میان اوکراین هم خیلی امیدی به کارساز بودن این سیاست تحریمی ندارد. بر اساس گزارش دفتر ریاست جمهوری، زلنسکی در این باره گفت: «تعیین این سقف برای قیمت های روسیه تصمیم جدی نیست، زیرا این موضوع برای بودجه دولت روسیه کاملاً مناسب است». قیمت هر بشکه نفت خام روسیه در حال حاضر حدود ۶۵ دلار است که کمی بالاتر از سقف اروپاست که به معنای تاثیر محدود در کوتاه مدت است.»

حالا باید منتظر ماند و دید که پوتین تا چه اندازه تهدیدهای خود را علیه غرب اجرایی می کند و این سیاست تحریمی از سوی گروه هفت تا چه اندازه می توانددرآمدهای نفتی مسکو را کاهش داده و اقتصاد این کشور را به چالش بکشد.

زیان ایران از اعمال سقف قیمتی!

باید در نظر داشت که کاخ کرملین اعلام کرد که روسیه به کشورهای حامی اعمال طرح سقف قیمتی برای محموله‌های نفت خام این کشور انرژی عرضه نخواهد کرد. همین نکته سبب شده است برخی کارشناسان بر این عقیده باشند که بحرن انرژی جهانی، در صورت اجرای این برنامه در پیش است اما از سوی دیگر برخی ناظران نیز بر این عقیده‌اند که اجرای این طرح می‌تواند زمینه را برای ارزان‌تر شدن بهای نفت خام کشورهای تحریمی مهیا کند.

پس از حمله روسیه به اوکراین، بخش مهمی از فروش نفت روسیه نیز بر بازارهای آسیایی که بازار تحت نفوذ ایران تلقی می‌شود، متمرکز بود و همین مساله نشان می‌دهد که این اتفاق می‌تواند بیش از پیش به مانور روسیه در بازار کشورهای چین و هند منجر شود

یکی از کشورهای تحریمی در حوزه نفت و گاز البته ایران است که از سال ۱۳۹۷، پس از خروج ترامپ از برجام با تحریم فروش نفت روبروست و نفت خود را به مشتریان خاص می‌فروشد.

پس از حمله روسیه به اوکراین، بخش مهمی از فروش نفت روسیه نیز بر بازارهای آسیایی که بازار تحت نفوذ ایران تلقی می‌شود، متمرکز بود و همین مساله نشان می‌دهد که این اتفاق می‌تواند بیش از پیش به مانور روسیه در بازار کشورهای چین و هند منجر شود. به این ترتیب این اتفاق عملا زیان ایران را دربرخواهد داشت. باید دید طرح جدید غرب برای اجرای نوع جدیدی از تحریم، قابلیت اجرا خواهد داشت یا زمستان سخت وعده داده شده بالاخره از راه خواهد رسید.

کد خبر: ۱۹۱٬۶۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha