۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۷
چک ها کم بودند، گونی های  پوشاک نوروزی هم برگشت خوردند
گزارش از کف بازار پوشاک - راسته آهنگرها

چک ها کم بودند، گونی های پوشاک نوروزی هم برگشت خوردند

این روزها حال و روز تولیدکنندگان و عرضه کنندگان پوشاک خوب نیست. خبرهای ناخوشی که ورشکستگی حدود ۴۰درصد از اعضای این صنعت را می دهد. هشدارهایی که حاصل فروش صفر درصدی پوشاک است؛ بیکاری چند صدهزار نفر را همراه خواهد داشت.

علی جواهری؛ خبرگزاری بازار: ویروس کرونا در تار و پود اقتصاد نفوذ کرده است. وخامت حال این پیکره را می توان در اصناف مختلف به وضوح مشاهده کرد. صنف لباس فروشان از اصنافی است که این روزها نفس هایشان به شماره افتاده. بازار تولیدکنندگان و فروشندگان کلان و جزئی صنف لباس فروشان اوضاع خوبی ندارد. بیش از چندصد هزار نفر در این صنف بیکار شده اند و فروش صفر درصد امان تولیدکنندگان و عرضه کنندگان عمده و جزئی را گرفته است. ۸۷درصد چک ها برگشت خورده و فروشگاه ها ۷۰ درصد اجناس فروش عید را به عمده فروشان عودت داده اند. اینکه صنف پوشاک در چه شرایطی به سر می برد، با وجود شرایط فعلی چقدر می تواند دوام بیاورد و چه زمانی می توان روزهای خوش را تجربه کند در گفت وگو با تولیدکنندگان و کسبه این صنف بررسی کرده ایم.

درخواست معافیت مالیاتی داریم

تنها با نگاهی گذرا به لباس فروشی های شهر می توان به وخامت اوضاع کسب و کارشان پی برد. کاسبانی که طعم شیرین فروش شب عیدشان با تعطیلی هایی که ویروس کرونا عاملش بود به تلخی منجر شده است. اکنون بعد از چند ماه تعطیلی اوضاع خوشی ندارند. این را می توان از گونی های پوشاک برگشت خورده جلو حجره های بازار در راسته آهنگران پی برد.

«تمامی ۲۰ هزار عضو اتحادیه پوشاک و اتحادیه‌های استان‌های دیگر امروز به دلیل کاهش شدید فروش متضرر شده‌اند.» اینها صحبت های «ابوالقاسم شیرازی» رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران درباره وضعیت صنفش است. او می گوید: «از دولت درخواست می‌کنیم که در بخش مالیات بر درآمد و عملکرد سال ۱۳۹۸ ، این تولیدکنندگان از دادن مالیات معاف شوند و مالیات بر ارزش افزوده ۳ماه پایانی سال ۱۳۹۸ و ۳ماه ابتدایی امسال دریافت نشود.»

سود صفر تولیدکنندگان پوشاک

شیرازی می گوید که نیمه بهمن سال گذشته فروش پوشاک در کشور کاهش پیدا کرد و به نوعی سود تولیدکنندگان پوشاک تا امروز به صفر رسیده است: «تولیدکنندگان پوشاک علاوه بر اینکه سود روزانه خود را از دست دادند حتی سرمایه آنها نیز دچار ضرر شد.پوشاک و تولید لباس اگر امروز عرضه نشود یک ماه دیگر نمی‌توان آن را به یک‌پنجم قیمت فروخت و خریدار ندارد. بسیاری از تولیدکنندگان هدفشان این بود که اشتغال را حفظ کنند و کارگرانشان بیکار نشوند.» به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک رونق گرفتن صنف پوشاک در کشور به نفع دولت و اقتصاد است: «سال گذشته فقط ۲۰ درصد تقاضای مردم از طریق پوشاک خارجی تأمین می‌شد که آن هم به صورت قاچاق بود و همه تولیدکنندگان بیش از ۸۰ درصد نیاز کشور را تأمین می‌کردند. حیف است که این روند سیر نزولی پیدا کند.»

۴۰ درصد صنف و تولیدکنندگان پوشاک متضرر شده اند

این روزها تعداد زیادی از اعضای اتحادیه پوشاک و تولیدکنندگان  پوشاک خط تولید خود را تغییر داده اند و امروز به جای پوشاک، ماسک، اقلام بهداشتی و گان تولید می‌کنند که هدف اصلی‌شان بیکار نماندن کارگران و پرداخت حقوق آنهاست. قریب به ۴۰ درصد از اعضای صنف و تولیدکنندگان پوشاک به شدت متضرر شده اند و چون تعداد دستگاه‌هایشان کم است توان تغییر خط تولید را ندارند و حتی به زیر خط فقر رسیده اند و بسیاری از فروشندگانی که مغازه‌های کوچک داشتند نیز از هستی ساقط شده‌اند. اینها شرایط را روز به روز برای صنف پوشاک دشوارتر می کند؛ تا جایی که به گفته «محمد توکلی» تولیدکننده و نماینده صنف پوشاک در بازار احتمالاً با ۲میلیون نفر بیکار در صنف پوشاک روبه رو خواهیم شد: «تصور کنید در یک راسته بازار محلی چند فروشگاه عرضه پوشاک وجود دارد. همه آنها برای نخستین بار در طول چند دهه اخیر فروش صفر را تجربه کرده اند. اکثر پوشاکی که برای فروش شب عید خریداری شده بود برگشت خورده است؛ چیزی بالغ بر ۷۰ درصد. این، برای صنف ما یعنی فاجعه. یک تولیدی پوشاک به طور میانگین ۱۰نفر را به طور مستقیم مشغول به کار می کند؛ این رقم در مراحل عرضه و توزیع ۳برابر می شود. اینها جمعیت قابل توجهی را شامل می شود که نشان از یک بحران دارد.»

نظارت میدانی نیازمند بحران اقتصادی

چک های برگشتی در کنار اجناس عودت داده شده حال بازار پوشاک را بدتر کرده است. ۸۷ درصد چک های بازار پوشاک برگشت خورده است. «احسان ربیعی» تحلیلگر اقتصادی درباره برگشت وضعیت بازار به حالت قبل می گوید: «بازار نیازمند یک همکاری چندجانبه است. از یک طرف سبک سازی پرداختی هایی مثل مالیات و پرداخت حقوق کارگران و حق بیمه آنها می تواند کمک کننده باشد. از طرف دیگر این کمک رسانی های اقتصادی باید همراه با بررسی های کارشناسانه باشد. کارشناسی میدانی و نظرسنجی از عوامل هر صنف می تواند در این جهت دهی مناسب یک صعود نقش آفرینی کند. تصمیم گیری بدون نظارتی که در زمینه چک و نحوه پرداخت وام ها صورت گرفت تبعات بسیار جبران ناپذیری داشت که همچنان تولیدکنندگان و بسیاری از صاحبان صنوف را درگیر کرده است.» این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه روند ناگواری های اقتصادی سالها همراه صنف های درگیر خواهد بود می گوید: «اکنون بازار در یک سراشیبی بی سابقه قرار دارد که شاید برگشت آن به روزهای عادی سالها زمان ببرد. مجهولات بسیاری سر راه وجود دارد که به نظر من حل آن نیازمند نظارت میدانی تر است. گاهی تصمیمات اتخاذ شده با کنترل از راه دور هدایت می شود. این اقدام مؤثری نیست و ضرباتش را بر پیکر اقتصاد وارد می کند. امروز ناظران در تمام موضوعاتی که اقتصاد درگیر آن است باید در میدان حضور داشته باشند و تصمیمات در میدان گرفته شود.»

کد خبر: ۱۹٬۱۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha