۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۴
پوشش نوسان قیمت در بیمه بدنه چیست؟

پوشش نوسان قیمت در بیمه بدنه چیست؟

آیا می‌دانید منظور از پوشش نوسان قیمت در بیمه بدنه چیست؟

به گزارش بازار، آیا می‌دانید منظور از پوشش نوسان قیمت در بیمه بدنه چیست؟ در سال‌های اخیر به دلایل مختلفی همچون کاهش یا افزایش عرضه‌وتقاضا و نوسان نرخ ارز، قیمت اتومبیل نوسانات بسیاری داشته است. در نتیجه در صورت بروز حوادث رانندگی، بسیاری از افراد با وجود داشتن بیمه بدنه، هزینه‌های سنگینی برای تعمیر ماشین پرداخت کرده‌اند. آیا راهی وجود دارد که بتوان این نوسان قیمت را کنترل کرد؟ اگرچه تغییر این عوامل کار بسیار راحتی نیست، اما با استفاده از پوشش نوسان قیمت، می‌توانید تا حدی این نوسان را کنترل کنید. در ادامه شما را با پوشش نوسان قیمت در بیمه بدنه و امکانات این طرح آشنا خواهیم کرد. همچنین اگر می‌خواهید درباره اینکه سقف پرداخت افت قیمت در بیمه بدنه چقدر است، بیشتر بدانید، اطلاعات این مطلب برای شما بسیار کاربردی خواهد بود.

درباره پوشش نوسان قیمت در بیمه بدنه بیشتر بدانیم

پوش نوسان قیمت بیمه بدنه، از پوشش‌های تکمیلی بیمه بدنه محسوب می‌شود. از پوشش این بیمه برای هر وسیله نقلیه‌ای به استثنای موتور سیکلت می‌توانید استفاده کنید. کارکرد پوشش نوسان قیمت به این صورت است که نوسانات قیمت بازار را در زمان جبران خسارت در نظر می‌گیرد. یعنی اگر شما ۶ ماه پیش، شما ماشینی به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان خریداری کردید و امروز ارزش آن به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است، در صورت بروز حادثه، شرکت بیمه خسارت را براساس قیمت روز پرداخت می‌کند. توجه داشته باشید که زمان صدور بیمه‌نامه، حتما خودرو به قیمت واقعی روز بیمه شود تا برای دریافت خسارت دچار مشکل نشوید.

اهمیت استفاده از پوشش نوسان قیمت در بیمه بدنه 

با بالا رفتن قیمت خودرو، بسیاری از هزینه‌های مرتبط با آن مثل قیمت قطعات خودرو، هزینه صاف‌کاری و رنگ‌کاری هم افزایش یافته است. باتوجه‌به این موارد اگر ارزش خودروی شما در بیمه‌نامه به انداز قیمت زمان خرید ثبت شده باشد، هیچ یک از این نوسانات قیمت برای شما محاسبه نمی‌شود. 

مهم‌ترین مزیت پوشش نوسان قیمت این است که در صورت بروز تصادف، میزان دریافت خسارت به‌صورت حداکثری خواهد بود. در انواع بیمه، پرداخت خسارت به‌گونه‌ای محاسبه می‌شود که مساوی با سرمایه بیمه شده است. برای مثال در انواع بیمه‌های ماشین مثل بیمه بدنه، سرمایه بیمه‌شده برابر با ارزش ماشین است. از آنجایی‌که در این بیمه‌ها، ارزش ماشین در زمان صدور بیمه ملاک است، در صورت وقوع حادثه، بیمه‌گذار براساس همان قیمت پایه، برآورد خسارت می‌کند. 

اما اگر در زمان تهیه بیمه بدنه، پوشش نوسان قیمت را تهیه کرده باشید، برآورد خسارت براساس ارزش فعلی ماشین برآورد می‌شود. در نتیجه مبلغ بیشتری دریافت خواهید کرد. این پوشش به‌ویژه برای افرادی که ماشین‌ لوکس دارند، بسیار مفید خواهد بود.

آیا پوشش نوسان قیمت خودرو سقف پرداخت دارد؟ 

سقف پوشش نوسانات و پوشش افت قیمت در بیمه بدنه، از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت خواهد بود. به‌عنوان مثال پوشش های بیمه بدنه ایران تا سقف ۵۰ درصد، پوشش بیمه آسیا تا سقف ۲۵ درصد و بیمه ایران ۲۰ درصد است. به‌طورکلی حداقل سقف پرداخت ۲۰ درصد خواهد بود و تا سقف ۵۰ درصد افزایش می‌باید. یک علت تفاوت قیمت بیمه بدنه در شرکت‌های مختلف، سقف پرداخت و گستره خدمات آن‌ها است. یعنی برخی شرکت‌ها نوسان قیمت را فقط برای حوادثی مثل تصادفات رانندگی پوشش می‌دهند. یعنی در صورت سرقت یا آتش‌سوزی، معادل‌سازی ارزش ماشین محاسبه نمی‌شود و پوشش نوسان قیمت کاربرد ندارد. اگر می‌خواهید همه این موارد در پوشش نوسان قیمت بیمه بدنه جبران شود، حتما قوانین شرکت‌ها را به‌دقت مطالعه کنید. همچنین برای پوشش هزینه‌های مالی اشخاص ثالث در سوانح رانندگی، باید قیمت بیمه شخص ثالث را بررسی کنید.

پوشش نوسان قیمت در بیمه بدنه چیست؟

پوشش نوسان قیمت در بیمه بدنه کدام خسارت‌ها را جبران می‌کند؟ 

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه خودرو برای جبران خسارت در صورت بروز حوادث مرتبط با ماشین است. این بیمه خسارت‌های ناشی از تصادف و برخورد با اجسام متحرک و ثابت، آتش‌سوزی، انفجار یا برخورد صاعقه با خودرو، واژگونی و سقوط و سرقت را پوشش می‌دهد. اگر می‌خواهید در صورت بروز حادثه، پوشش نوسان قیمت شامل همه این موارد شود، حتما در زمان خرید این سرویس به قوانین و شرایط شرکت بیمه‌گذار توجه کنید. پوشش نوسان قیمت برای همه خودروهای موتوری به‌غیر از موتورسیکلت قابل تهیه است. بهتر است در زمان مراجعه به شرکت بیمه برای دریافت خسارت، معاینه فنی خودرو را دریافت کرده باشید و عوارضی همچون عوارض آزادراهی و طرح ترافیک تهران را پرداخت کنید. 

نحوه پرداخت در پوشش نوسان قیمت به فرد بیمه‌شده

نحوه برآورد و دریافت خسارت برای کسانی‌که به همراه بیمه بدنه، پوشش نوسان قیمت خودرو خریداری کرده‌اند، چگونه است؟ در صورت بروز حادثه و اقدام برای دریافت خسارت، ارزش ماشین مجددا باتوجه‌به قیمت بازار ارزیابی می‌شود. یعنی قیمت روز ماشین، ملاک پرداخت خسارت خواهد بود و افت قیمت براساس ارزش واقعی ماشینتان برآورد می‌شود.

برای مثال، قیمت ماشین شما در زمان خرید بیمه ۲۰۰ میلیون تومان بوده است. سه ماه بعد و زمان وقوع حادثه، احتمال دارد که قیمت همان خودرو در بازار به ۳۰۰ میلیون تومان برسد. در این شرایط، پوشش نوسان قیمت، خسارت را به تناسب قیمت بازار و ارزش فعلی به فرد بیمه‌شده پرداخت می‌کند.

پوشش نوسان قیمت در بیمه بدنه چیست؟

آیتول؛ همراهی مطمئن برای انتخاب بهترین بیمه خودرو

در این مقاله با پوشش نوسان قیمت در بیمه بدنه و نوع خدمات آن آشنا شدیم. پوشش نوسان قیمت خودرو، مانند بیمه بدنه، یک بیمه اختیاری است. در واقع این پوشش تکمیل کننده خدمات بیمه بدنه محسوب می‌شود. 

در صورت بروز سرقت یا تصادفات رانندگی، بسیاری از صاحبان خودروهای لوکس یا راننده‌های تازه‌کار نگران افت قیمت اتومبیلشان هستند. با تهیه پوشش نوسان قیمت، در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای، خسارت شما براساس قیمت روز و ارزش واقعی خودرو، پرداخت خواهد شد. پس دیگر نگران نوسانات دائمی قیمت در بازار خودروهای داخلی و خارجی نباشید. 

برای انتخاب بهترین بیمه بدنه ماشین و پوشش نوسان قیمت خودرو، می‌توانید با شماره‌گیری تلفن ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ با کارشناسان آیتول در تماس باشید. همچنین سایت آیتول به آدرس itoll.ir، بسیاری از خدمات کاربردی، مثل پرداخت عوارض آزادراهی، استعلام گواهینامه، تعویض پلاک، استعلام و پرداخت عوارض طرح ترافیک و آلودگی ھوا و ده‌ها خدمت دیگر را به کاربران عرضه می‌کند.

کد خبر: ۱۹۱٬۴۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha