۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
چالش اخلاق حرفه ای، مانعی برای توسعه اکوسیستم کسب و کار اصفهان
یادداشت؛

چالش اخلاق حرفه ای، مانعی برای توسعه اکوسیستم کسب و کار اصفهان

اصفهان- «اکوسیستم کسب و کار اصفهان به دلیل عدم رعایت اخلاق حرفه ای از ظرفیت خود عقب مانده است» این بخشی از یادداشت الهام قنبری کارشناس توسعه کسب و کار برای بازار است.

الهام قنبری؛ بازار: برای فردی که در اکوسیستم حرفه ای کسب و کار مشغول به فعالیت است، رعایت قوانین نوشته و نانوشته و پایبندی به اخلاقیات مرسوم و ارزش های اجتماعی در راستای حفظ و رشد کسب و کار بسیار جدی است؛در واقع برای حرفه ای شدن در یک اکوسیستم، باید مهارت‌های حرفه ای و همچنین اخلاق را توامان داشت.

همان طور که مهارت لازم برای هر شغل و حتی هر محیط متفاوت است، اخلاق و ارزش های آن شغل و محیط نیز ممکن است گوناگون باشند اما برخی از اصول اخلاقی مانند صداقت، امانت، رعایت قانون، تعهد، در دسترس بودن، مسئولیت اجتماعی و انصاف در همه مشاغل و در همه جوامع ثابت هستند.

فضای رقابتی

بازار کار فضایی بسیار رقابتی است و تا زمانی که یک کسب و کار به صورت اخلاقی اداره نشود، بعید است که شاهد رشد آن برای مدت طولانی باشیم چراکه مشتریان، فروشندگان و کارمندان یک سازمان به دلیل فقدان رفتار حرفه ای یا روش های کاری غیراخلاقی از همکاری با آن دلسرد خواهند شد. همچنین رعایت اصول اخلاقی در تمامی فرآیند های کسب و کار یکی از مهم ترین ارکانی است که رضایت مشتریان و سایر ذی نفعان و به طبع آن تکرار خرید و ایجاد تصویر مثبتی از برند را ایجاد می کند.

بازار کار فضایی بسیار رقابتی است و تا زمانی که یک کسب و کار به صورت اخلاقی اداره نشود، بعید است که شاهد رشد آن برای مدت طولانی باشیم

این موضوع تا حدی اهمیت دارد که در برخی سازمان ها تبدیل به کدها، رویه ها پروتکل های ارزشمندی می شوند که رعایت آن ها تحت عناوین گوناگونی چون منشور اخلاقی بر همه اعضا واجب است، ایجاد و رعایت این کدهای رفتاری در تمامی ارکان اکوسیستم کسب و کار بسیار حائز اهمیت است و مزایای بسیاری را برای آن اکوسیستم و اجزای آن ایجاد می کند که می توان از جنبه های گوناگون به این مهم پرداخت.

چالش اخلاق حرفه ای، مانعی برای توسعه اکوسیستم کسب و کار اصفهان

مزایای عمومی و مرتبط با مشتریان و حضور در جامعه حرفه ای

در وهله اول اگر همه اجزای یک اکوسیستم از نظر اخلاقی ملزم به رعایت قوانین رفتاری باشند، عموم مردم و در واقع کلیت جامعه از وجود یک رفتار حرفه ای و ضوابط استاندارد در همه فرآیندها اطمینان یافته و به یکدیگر اطمینان خواهند کرد. دوم اینکه در یک اکوسیستم حرفه ای اجزای آن اکوسیستم هنگام تعامل با مشتری به اصول شفافیت، تعهد و صداقت پایبند بوده و این امر علاوه بر افزایش اعتماد مشتری منجر به ایجاد حس رضایت در وی نیز می شود.

رعایت قوانین رفتاری توسط تمامی اجزای اکوسیستم کسب و کار به نفع کلیت جامعه نیز است. در این اکوسیستم افراد قادر به توسعه و پیاده سازی فرآیند ها و چهارچوب هایی هستند که احتمال بروز رفتارهای غیر حرفه ای یا اقدامات غیر قانونی را کاهش می دهد. چنین شرایطی افراد و اجزای اکوسیستم با اطمینان خاطر از سلامت بودن کلیه فرآیند ها میتوانند به رشد و توسعه حرفه ای ابعاد گوناگون جامعه خود بپردازند.

پیروی از آیین نامه های رفتاری به همه افراد این امکان را می دهد که در زندگی حرفه ای بدون انحراف از مسیر خود عملکرد بالایی ارائه داده و امور را با کیفیت بهتری به انجام برسانند

بر این اساس پیروی از آیین نامه های رفتاری به همه افراد این امکان را می دهد که در زندگی حرفه ای بدون انحراف از مسیر خود عملکرد بالایی ارائه داده و امور را با کیفیت بهتری به انجام برسانند. همچنین پایبند نبودن و یا بی اطلاع بودن از این استانداردهای اخلاقی نه تنها به یک کسب وکار بلکه به یک اکوسیستم آسیب جدی وارد می کند. قطعا داشتن اخلاق حرفه ای یکی از زنجیره های مهم خلق ارزش بوده و راهی مناسب برای ساخت برندی پایدار است.

اخلاق حرفه ای مغفول است

متاسفانه یکی از موضوعاتی که در کشور ما و تا حدود زیادی در اصفهان مغفول مانده است، توجه کسب و کارها و افراد فعال در اکوسیستم کسب و کار به موضوع اخلاق حرفه ای است و اشتباه گرفتن ارزش ها با یکدیگر، فرهنگ سازی نادرست و عدم آگاهی از استانداردهای همگانی اخلاق حرفه ای منجر به عقب ماندن این شهر پر پتانسیل در بسیاری از ابعاد تاثیرگذار توسعه از جمله جلب سرمایه گذار شده است.

در چنین شرایطی عموم فعالان اکوسیستم و متقاضیان دریافت خدمات و خرید محصولات که می‌توانند محرک های مهم رشد و توسعه باشند، به دلیل نارضایتی از وضعیت پاسخ دهی کسب و کارها و عدم رعایت اخلاق حرفه ای در ارکان مختلف، تمایل به همکاری با شهر های دیگر با تعهد و اخلاق حرفه ای بیشتر را دارند. این امر نتیجه ای جز تضعیف بازار نداشته و به طبع آن باید شاهد مهاجرت تیم های خلاق، نیروی انسانی نخبه، سرمایه گذاران و تسهیل‌گران اکوسیستم کسب وکار به دیگر شهرها باشیم.

این امر در بقا، رشد و توسعه همه صنایع از جمله خلاق و غیر خلاق، از ساخت مبلمان تا رستوران داری، تبلیغات تا حوزه های دانش بنیان، سازمان های خصوصی یا ادارات دولتی تاثیر بسیار مهمی داشته و تداوم این موضوع قطعا تبعات زیان باری برای اصفهان به همراه خواهد داشت. بنابراین در حال حاضر به نظر می رسد نیاز مهم شهر اصفهان که دارای پتانسیل های علمی، صنعتی و مالی بالایی است، انجام پژوهش در راستای ریشه سنجی، ایجاد مدل ها و آئین نامه های اخلاق حرفه ای و آموزش آن به فعالان اکوسیستم است همچنین می توان از ادارات مرتبط و نهادهای تسهیگر فعال در اکوسیستم انتظار شروع فرآیند فرهنگ سازی و طراحی رویدادهای اخلاق حرفه ای، در راستای حفظ این پتانسیل ارزشمند را داشت.

کد خبر: ۱۹۱٬۴۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha