۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۹
شتر، دام جایگزین آینده ایران

شتر، دام جایگزین آینده ایران

توسعه پرورش شتر به عنوان دامی راهبردی باوجود مزیت‌های نسبی در کشور، کم هزینه و کمک به تامین امنیت غذایی است.

به گزارش بازار، سید احمد حسینی کارشناس ارشد پرورش شتر به مسایل حوزه شترداری، پرورش شتر و فرآوری محصولات آن در کشور پرداخت و گفت: شتر به عنوان دام راهبردی، هم مقاوم و سازگار با اقلیم کشور است و هم با هزینه کمتری پرورش و نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به مزیت‌ها و ظرفیت‌های پرورش شتر در کشور، افزود: شتر دامی است که تامین نهاده آن با وجود مراتع ضعیف و اراضی بیایانی در ۲۱ استان کشور فراهم است و از دیگر دام‌های سبک و سنگین از جمله گوسفند و گاو که نیازمند خوراک دهی دستی است، هزینه کمتری دارد.

شتر دام جایگزین آینده ایرانحسینی ادامه داد: از سال ۱۳۰۰ تا ابتدای ۱۴۰۰ جمعیت ۴۰۰ هزار نفری شتر در ایران حدودا نصف شده و اکنون ۱۵۴ هزار نفر شتر در کشور داریم، وی تصریح کرد: این تعداد شتر توسط ۱۲ تا ۱۳ هزار خانوار نگهداری می‌شود.

این کارشناس ارشد شترداری معتقد است با ظرفیت سازی و احیای مراتع می‌شود تعداد شترهای کشورمان را به ۷۰۰ هزار نفر رساند تا از این راه سالانه ۷۵۰۰ تن گوشت و روزانه ۸۰۰ تن شیر را تولید کرد، موضوعی که در تامین امنیت غذایی کشور تاثیرگذار است.

حسینی سپس با اشاره به ارزش شتر به عنوان یک دارایی، افزود: دامداری‌های صنعتی (گوشتی - شیری) شتر را از زنجیره غذایی و گوشت کشور حذف کرده اند در حدی که خطر انقضای آن هم وجود دارد، اما در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سیاست‌هایی بر افزایش جمعیت شتر استوار است به نحوی که جمعیت این دام با ارزش در عمان و امارات ۳ تا ۱۰ برابر افزایش داشته است.

وی با اشاره به برخی مشکلات شترداری و پرورش شتر در کشور، همچون وجود پروانه‌های چرای قدیمی که به روزرسانی نشده، رقابت بین شترداران در مراتعی که باید تقسیم و مشخص شود، افزود: تامین نژاد خوب و پلاک کوبی، تسهیل در نقل و انتقال، خرید و فروش شتر، فرآوری محصولات (گوشت - شیر و پشم) و بازاریابی مناسب برای فروش آن‌ها که درآمد شتردار را افزایش دهد و افزایش بهره وری گوشت و شیر برخی از آن‌ها است.

این کارشناس ارشد تاکید کرد: توسعه شترداری و پرورش شتر در کشور نیازمند تهیه یک نقشه راه و تعیین متولی مشخص و مستقل است تا بتوان از مزایای فراوری شیر شتر با خواص دارویی و تولید شیرخشک همچنین گردشگری کشاورزی (مسابقه شترسورای) استفاده کرد.

حسینی در پایان گفت: هر چند در صنعت دام و مرغ در منطقه رتبه بالایی داریم، اما در پرورش شتر در رده ۸ یا ۹ آسیا و ۱۹ جهان هستیم.
گفتنی است؛ سال ۲۰۲۴ سال شتر نام گذاری شده و جمعیت شتر در جهان نیز ۳۷ میلیون نفر برآورد شده است.

کد خبر: ۱۹۱٬۲۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهبد IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      2 0
      بازدهش کمه و برای حمل بار دیگه مورد استفاده نیست یک خارهایی رو میخوره که دیگر دامها نمی خورند لابد از اون خارها کم هست