۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
فروش بار اول فرآورده DSO پارس جنوبی از طریق بورس انرژی
مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز ایران خبر داد

فروش بار اول فرآورده DSO پارس جنوبی از طریق بورس انرژی

مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز ایران اعلام کرد که این شرکت روز دوشنبه (هفتم آذرماه)، نخستین محموله DSO از محصولات جانبی مجتمع گاز پارس جنوبی را در بورس انرژی عرضه کرد.

به گزارش بازار به نقل از شرکت ملی گاز ایران، شهرام اسدپور در این باره توضیح داد: در فرآیند فرآوری گاز طبیعی در پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی، محصول جانبی موسوم به DSO (دی‌سولفید اویل) با کاربردهای مختلف، تولید می‌شود که برای نخستین‌ بار از سوی شرکت بازرگانی گاز ایران در بورس انرژی عرضه شد.

وی ادامه داد: این فرآورده کاربردهای مختلف دارد و می‌تواند در بخش‌های گوناگون استفاده شود که یکی از موارد استفاده آن، در زمینه ادورانت‌سازی (ماده بودارکننده گاز طبیعی) است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز ایران با بیان اینکه نخستین‌ بار است که مجتمع گاز پارس جنوبی، این محصول جانبی خود را در بازار بورس انرژی عرضه کرده است، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان، از جمله شرکت‌هایی که در حوزه تولید ادورانت فعالیت دارند نیز می‌توانند از این موقعیت بهره ببرند.

اسدپور تصریح کرد: با توجه به شعار سال با عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، فروش بار اول این فرآورده جانبی، بستر و موقعیت خوبی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم می‌کند تا با آنالیز این محصول، در مسیر تحقیق و توسعه گام بردارند و از آن در تولید ادورانت و دیگر محصولات کاربردی در صنعت بزرگ نفت استفاده کنند.

بر اساس این گزارش، ماده بودارکننده گاز مصرفی کشور در همه سال‌هایی که از عمر صنعت گاز ایران می‌گذرد، از طریق واردات از دو کشور تأمین می‌شد و این در حالی است که اکنون با احداث واحد صنعتی تولید این ماده در یکی از پالایشگاه‌های پارس جنوبی، ایران به‌عنوان سومین کشور تولیدکننده ماده بودارکننده در دنیا شناخته می‌شود.

تولید این محصول جانبی، گام بزرگ دیگری همسو با خودکفایی و دسترسی به فناوری‌های مورد نیاز صنعت نفت است.

کد خبر: ۱۹۱٬۱۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha