۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
خرید و فروش گندم در خارج از شبکه رسمی قاچاق محسوب می‌شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

خرید و فروش گندم در خارج از شبکه رسمی قاچاق محسوب می‌شود

تبریز- رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: خرید گندم فقط توسط شرکت غله انجام خواهد شد و خرید و فروش گندم خارج از شبکه‌های رسمی و تعیین شده قاچاق محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بازار، اکبر فتحی روز سه شنبه در جلسه کمیته گیاه پزشکی آذربایجان شرقی که با محوریت کنترل عوامل خسارت زای محصولات راهبردی و بیماری زنگ گندم و نقش آن در کاهش عملکرد در واحد سطح برگزار شد، افزود: برداشت گندم نزدیک بوده و اولین برداشت استان تقریباً بعد از یک ماه در مزارع شهرستان خداآفرین شروع خواهد شد.

وی با اشاره به مزیت خوب ادغام محلول پاشی و پیشگیری از آفات و بیماری ها در مزارع، گفت: استفاده از ظرفیت پهپادها و ماشین آلات کشاورزی از جمله تراکتور در مزارع بزرگ و مدرن، می تواند نقش بسزایی در این راستا داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: ارائه دستورالعمل‌های متناسب با استان‌ها و شرایط آب و هوایی، برای مبارزه و پیشگیری از آفات و بیماری های  مزارع گندم ضروری است؛ علاوه بر بیماری ها، علف های هرز، آفات، سن گندم و نوع بذر نیز در کاهش عملکرد گندم در واحد سطح تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در آذربایجان شرقی، توانایی لازم در مراکز تحقیقاتی، اجرایی و بخش خصوصی برای مبارزه و پیشگیری از آفات و بیماری های مزارع گندم در سطح استان وجود دارد و اگر هم افزایی مطلوب و قابل قبول بین این مراکز تقویت شود موجب افزایش عملکرد گندم در واحد سطح در اراضی زراعی خواهد بود.  

فتحی با اشاره به این موضوع که دو میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت گندم دیم در کشور وجود دارد و از این میزان دو میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با ارقام حساس کاشت می شوند، اظهار کرد: مسایل و مشکلات مربوط به کشت ارقام حساس گندم باید در ستادهای مربوطه طرح و راهکارهای عملی و علمی مناسب برای رفع این معضلات بکار گرفته شود. 

در آذربایجان شرقی ۴۳۲ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم وجود دارد که از این مقدار ۷۲ هزار هکتار به صورت آبی و بقیه به صورت دیم می باشد.

پیش بینی می شود که امسال بیش از ۸۰۰ هزار تن گندم از اراضی استان برداشت شود که از این مقدار حدود ۶۰۰ هزار تن به صورت تضمینی خرید می شود.

کد خبر: ۱۹٬۱۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha