۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
درخواست چندباره خودروسازان برای به تعویق انداختن استانداردهای یورو ۵
پایین بودن قیمت، بهانه جدید برای تولید خودروهای آلاینده

درخواست چندباره خودروسازان برای به تعویق انداختن استانداردهای یورو ۵

در شرایطی که باید تولید خودروهای بنزینی در ابتدای فروردین امسال مطابق با استانداردهای یورو ۵ صورت می گرفت، خودروسازان می گویند با قیمت های فعلی امکان ارتقاء استانداردها و بهبود کیفیت وجود ندارد.

خبرگزاری بازار - در شرایطی که آلایندگی بالا بیشترین دلیل مردودی خودروها در معاینه فنی اعلام شده، خبری از تولید خودروهای مطابق با استانداردهای یورو ۵ نیست. گزارش های اعلامی از طرف ستاد معاینه فنی خودرو نشان می دهد حدود ۱۷ درصد خودروها به دلیل آلایندگی بالا در تست این سازمان مردود می شوند. اهمیت مساله بهبود کیفیت خودرو که هیاهوی گرانی حسابی رنگ باخته است، معلوم نیست که چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد. خودروسازان باید از ابتدای ‌سال ۹۶ براساس مصوبه دولت و سپس ‌قانون هوای پاک نسبت به ارتقای استاندارد خودروهای سبک بنزینی به یورو ۵ اقدام می‌کردند، اما در دو ‌سال اخیر توانستند از طریق ‌چانه‌زنی با دولت، از سازمان حفاظت محیط ‌زیست وقت بخرند.

طبق آخرین توافق دولت و خودروسازان، باید از فروردین ‌سال ۹۹، خودروهای ‌بنزینی با استاندارد یورو ۵ تولید می‌شد. حالا اما خودروسازان می گویند که  با قیمت های فعلی امکان ارتقای استانداد کیفیت محصولات خود را نخواهند داشت. احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در اینباره به بازار می گوید: قیمت های به تصویب رسیده حتی کفاف هزینه های فعلی خودرو را هم نمی دهد چه برسد به بهبود کیفیت  و با این اوصاف امکان تغییر کیفیت در محصولات وجود نخواهد داشت.

او همچنین از درخواست چندباره خودروسازان برای تعلیق اجرای استانداردهای یورو ۵ خبر داد و گفت: امیدوار بودیم که با تغییر منطقی قیمت ها بتوانیم این مصوبه را اجرایی کنیم، اما دیروز در ستاد تنظیم بازار ورق برگشت.

نعمت بخش در خصوص افزایش قیمت خودرو ناشی از ارتقای استانداردها تصریح کرد: یورو ۵ از دانش فنی برتری برخوردار است و اعمال آن نیازمند خرید تجهیزات و دانش فنی و ماشین‌آلات است که سرمایه گذاری جدیدی محسوب می‌شود و منجر به افزایش هزینه‌ها و قیمت تمام شده خواهد شد.

رییس انجمن خودروسازان با بیان اینکه برای ارتقای  استاندارد یورو ۴ به یورو ۵ باید یک سری قطعات مثل کاتالیست، دریچه گاز برقی، سنسورها و کامپیوتر ارتقا یابند، در رابطه با بار مالی این تغییرات گفت: فقط تعویض کاتالیست نزدیک به ۲ میلیون تومان روی قیمت خودروها اضافه می‌کند.

 این سخنان در حالی بیان می شود که مهلت چند ساله  به خودرو سازان  برای  ارتقا  کیفیت و کاهش الاینده ها به همین منظور بوده و قرار نبوده با پایان مهلت  قانونی ناگهان  تجهیزات و زیر ساختها از اسمان به  سایت های خط تولید خودرو سازان بریزد. علاوه بر این  در سالهای اخیر بارها  دلیل گرانی های متعدد ارتقا کیفیت محصولات و کاهش الایندگی ها  مطرح شده اما اکنون به رغم گرانی های اخیر همچنان  خودرو سازان  بر این باورند که قیمت های فعلی اجازه ارتقا کیفیت  را نمی دهد که کلامی کاملا مغایر با اظاهرات اخیر مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر افزایش تولید و ارتقا کیفیت خودرو است . 

پایین بودن قیمت ها بهانه جدید خودروسازها

همچنین  پایین بودن قیمت ها در حالی تازه ترین بهانه خودروساز برای به تعویق انداختن تولید خودروهای مطابق با استاندارد یورو ۵ است که پیش تر تحریم ها دلیل اجرایی نشدن این مصوبه اعلام کرده بودند.

در روزهای پایانی اسفند بود که وزیر صنعت و سپس ایران‌خودرو و سایپا طی نامه‌ای به ‌اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، خواستار تعویق اجرای ‌این ماده از قانون هوای پاک شدند. ‌ این خواسته خودروسازان و وزارت صنعت با واکنش جدی رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست ‌مواجه شد، به‌طوری که او تحریم را تنها بهانه‌ای برای سودجویی ایران‌خودرو و سایپا اعلام کرد و تلویحاً از دولت خواست که پای ‌اجرای قانون هوای پاک بایستد.

۱۷ درصد خودرو آلودگی بیشتر از حد مجاز تولید کردند

در همین حال  محمدرضا گویا مدیر ارتباطات ستاد معاینه فنی  در گفتگو با بازار از مراجعه  ۲۰۸ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی از ابتدای فروردین تا ۲۰ اردیبهشت امسال خبر داد و گفت:  با توجه به تعطیلی های ناشی ازهمه گیری ویروس کرونا، تعداد مراجعه مردم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۶ درصد کاهش را نشان می دهد.

او با بیان اینکه ۳۹ درصد خودروها در مراجعه اول مردود شده و موفق به اخذ معاینه فنی نشده اند، گفت:  از ۲۹۸ هزار دستگاه خودرویی که برای دریافت معاینه فنی مراجعه کرده اند، ۱۵۰ هزار دستگاه  آن مربوط به مراجعات اول بوده است.

به گفته گویا،  ۱۷ درصد مردودی ها مربوط به آزمون الایندگی گازهای خروجی از اگزوز، ۱۱ درصد مربوط به  ازمون همراستایی چرخ ها، ۴ درصد کمک فنی، ۱۳ درصد تست ترمز و ۱۷ درصد  مربوط به عیوب ظاهری بوده است.

               

کد خبر: ۱۹٬۰۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha