۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹
کشاورزی بدون کشت گلخانه‌ای | غفلت از شیوه‎‌های نوین کشت
بازار از فارس گزارش می‌دهد؛

کشاورزی بدون کشت گلخانه‌ای | غفلت از شیوه‎‌های نوین کشت

شیراز- استان فارس به عنوان قطب تولید برخی از محصولات کشاورزی در کشور یاد می‌شود اما در توسعه شیوه‌های نوین کشاورزی از جمله کشت گلخانه‌ای از بسیاری از استان‎‌ها عقب مانده است.

بازار؛ گروه استانها: استان فارس در تولید برخی از محصولات کشاورزی مانند گندم، مرکبات و... در حالی قطب تولید به شمار می رود که متاسفانه بهای یدک کشیدن این اسم را طی چند سال گذشته داده است به گونه ای که در حال حاضر برداشت آب در بسیاری از دشتهای استان ممنوع شده است.

طی این سال‌ها به دلیل برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی شاهد ایجاد بحران‌های بسیاری از جمله فرونشست، خشک شدن دریاچه‌های فارس یکی پس از دیگری و... هستیم به گونه ای که شرایط برای ورود اقلیم کویر به استان مهیا شد و در حال حاضر فارس با خشکسالی شدید دست و پنجه نرم می کند.

البته در این میان نباید از کشت بی رویه برخی از محصولات کشاورزی از جمله برنج و... در این استان غافل ماند چرا که این گونه محصولات به آب زیادی نیازمند هستند اما با وجود تمام این چالش ها ضرورت داشت استان فارس به سمت کشاورزی نوین حرکت کند و استفاده از شیوه های نوین کشاورزی از جمله کشت گلخانه‌ای را در دستور کار خود قرار دهد.

شرایط جذب سرمایه گذار

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازار با اشاره به وضعیت نامناسب سطوح گلخانه‌ای در استان فارس توضیح داد:بر اساس آمار و اطلاعاتی که وزارت جهادکشاورزی اعلام کرده سهم این استان در سطوح گلخانه ای بسیار کم است و حتی از برخی از استان های همجوار مانند اصفهان، کرمان و یزد هم کمتر است.

طی این سال ها به دلیل برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی شاهد ایجاد بحران های بسیاری از جمله فرونشست، خشک شدن دریاچه های فارس یکی پس از دیگری و... هستیم

جعفر قادری با بیان اینکه بیشترین آب مورد نیاز کشاورزی در استان فارس از آبهای زیرزمینی به دست می‌آید، ادامه داد: طی چند سال گذشته به دلیل برداشت های بی رویه سطح آب های زیرزمینی در استان افت زیادی پیدا کرد به گونه ای که در حال حاضر برداشت آب در بسیاری از دشت های استان ممنوع شده و قابل تامل است که چرا در استانی که آب عامل محدود کننده رشد کمی کشاورزی به شمار می‌رود آمار تعداد گلخانه‌ها و سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای بسیار کم است.

وی سطح زیر کشت گلخانه ای در استان فارس را حدودا ۶۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: مصرف آب در کشاورزی سنتی بسیار زیاد است از این رو ضرورت دارد که فارس هم مانند سایر استان ها به سمت کشاورزی نوین یا همان کشت گلخانه ای حرکت کند که متاسفانه طی چند سال گذشته اینگونه نبوده است.

کشاورزی بدون کشت گلخانه‌ای | غفلت از شیوه‎‌های نوین کشت

افازیش راندمان تولید

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای استفاده موثرتر از آب و افزایش راندمان محصول در واحد سطح و نیز افزایش راندمان باید به‌سمت کشت محصولات گلخانه‌ای رفت، بیان کرد: در این راستا ضرورت دارد جهاد کشاورزی استان فارس شرایط را برای حضور سرمایه گذاری در این بخش فراهم کند نه اینکه سرمایه گذار برای ورود به این حوزه درگیر بروکراسی اداری شده و کار را متوقف کند.

قادری گفت: برای صدور یک مجوز نیازمند است که روند بسیار طولانی طی شود به گونه ای که تا پاسخ یک استعلام از یک اداره دریافت می شود اعتبار دیگر مجوزها باطل می شود و سرمایه گذار منصرف می شود.

وی با بیان اینکه توسعه محصولات گلخانه‌ای نیاز به سرمایه بیشتری دارد اما در راستای توسعه ارزش افزوده و اشتغال بخش کشاورزی فارس نیز موثر است، توضیح داد: باید بسته های ویژه پیشنهادی برای سرمایه گذار تعریف شود تا بتوانیم در این حوزه گام های موثری برداریم.

حلقه مفقوده کشت های نوین

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره ای به وضعیت سدهای این استان کرد و گفت: بسیاری از سدهای استان از جمله سد سلمان فارسی، سددرودزن و ... با کمبود آب روبه رو هستند از این رو باید تدابیری اتخاذ شود تا امکان کشت گلخانه ای در پایین دست این سدها فراهم شود تا از این طریق از مصرف بیش از اندازه آب برای آبیاری محصولات کشاورزی جلوگیری شود البته طی چند مدت اخیر اقداماتی از سوی جهادکشاورزی برای توسعه کشت گلخانه ای در استان در حال شکل گیری است که امید می رود با این اقدام بتوان به این سمت رفت.

جهاد کشاورزی استان فارس شرایط را برای حضور سرمایه گذاری در این بخش فراهم کند نه اینکه سرمایه گذار برای ورود به این حوزه درگیر بروکراسی اداری شده و کار را متوقف کند

پیش از این نیز محمد بلاغی رئیس اتحادیه تعاونی گلخانه داران کشور و استان فارس نیز در گفتگویی با بازار هفت چالش پیشروی توسعه گلخانه در کشور و این استان را اعلام کرده بود و رتبه اول آن را به منابع مالی و پرداخت تسهیلات اختصاص داده بود. البته وی چهار حلقه مفقوده در این حوزه را نیز تشریح کرده بود و یکی از مشکلات را مربوط به تحقیق ، حلقه بعدی را تولید دانسته بود و از بسته بندی و بازار هدف نیز به عنوان دیگر حلقه های مفقودی این امر یاد کرده بود.

به گزارش بازار، در این راستا با توجه به بحران های استان فارس در حوزه آب انتظار می رود متولیان و سیاست‌گذاران به سمت راه‌های جایگزین کشاورزی سنتی و متداول توجه بیشتری کرده و از ظرفیت کشت گلخانه ای استفاده کنند.

کد خبر: ۱۹۰٬۷۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha