۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۴
احتمال افزایش ارزش روبل در برابر دلار| نزدیک شدن اضلاع مثلث متقارن به نقطه تلاقی
تحلیل بازار فارکس؛

احتمال افزایش ارزش روبل در برابر دلار| نزدیک شدن اضلاع مثلث متقارن به نقطه تلاقی

نرخ جفت ارز دلار/روبل یک الگوی مثلث متقارن را تشکیل داده که اضلاع آن در حال نزدیک شدن به نقطه تلاقی با یکدیگر هستند که نشانگر نزدیک شدن به یک شکست نزولی قابل توجه است.

به گزارش بازار؛ با ادامه جنگ در اوکراین، قیمت جفت ارز دلار به روبل (USD/RUB) طی چند ماه گذشته در محدوده کم نوسانی از قیمت قرار داشته است. نرخ این جفت ارز روی ۶۰ معامله می شود که این نرخ چند درصد بالاتر از عدد ۵۰ به عنوان پایین ترین نرخ امسال و ۶۱ درصد پایین‌تر از حداکثر قیمت امسال یعنی ۱۵۴ است. اکنون تمرکز سرمایه گذاران بر روی تحریم‌های آتی نفت روسیه توسط کشورهای غربی است که نقش مهمی در تعیین نرخ برابری USD/RUB ایفا خواهد کرد.

با وجود تحریم‌های قابل توجه کشورهای غربی، نرخ برابری دلار به روبل طی هفته های اخیر در حال تثبیت بوده است. این اقدام قیمت در جفت‌های دیگر مانند GBP/RUB و EUR/RUB نیز دیده شده و تنها مختص دلار به یورو نیست. از سوی دیگر، روبل روسیه به دلیل افزایش تقاضای برای نفت و گاز و اقدامات بانک مرکزی این کشور تقویت شده است.

مدت کوتاهی پس از وقوع حمله روسیه به اوکراین، بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را به ۲۰ درصد رساند و اقداماتی را برای جلوگیری از خروج سرمایه از این کشور اعلام کرد. اما با گذشت زمان، این بانک به طور قابل توجهی نرخ ها را به حدود ۱۰ درصد کاهش داده است. همزمان، دولت روسیه قوانین جدیدی را در مورد واردات گاز اعلام کرد که باعث افزایش ارزش روبل شد. در مهمترین مصوبه دولت روسیه، تمامی مشتریان خارجی مجبور به پرداخت هزینه های گاز خریداری شده با استفاده از روبل روسیه شدند که این موضوع، تاثیر مثبتی روی حفظ و افزایش ارزش روبل گذاشت.

کاتالیزور کلیدی بعدی در مسیر تعیین نرخ دلار به روبل روسیه، داده های مربوط به شاخص اعتماد مصرف کننده آمریکا برای ماه نوامبر خواهد بود که قرار است روز چهارشنبه منتشر شود. اقتصاددانان انتظار دارند که شاخص اعتماد از ۱۰۲ در اکتبر به ۱۰۰ در نوامبر کاهش یابد.

این زوج همچنین به ممنوعیت پیش روی تردد محموله های دریایی روسیه در اروپا واکنش نشان خواهند داد. کشورهای غربی نیز به دنبال تعیین سقفی برای قیمت نفت روسیه خواهند بود. با این حال، تاثیر این تحریم ها بر روبل محدود خواهد بود.

پیش بینی نرخ دلار به روبل

احتمال افزایش ارزش روبل در برابر دلار| نزدیک شدن اضلاع مثلث متقارن به نقطه تلاقی

نمودار روزانه قیمت نشان می دهد که قیمت دلار به روبل طی چند ماه گذشته در روندی نسبتا ثابت قرار داشته است. این نرخ در طول مسیر، یک الگوی مثلث متقارن را تشکیل داد که به رنگ زرد نشان داده شده است. همچنین در امتداد میانگین متحرک ۲۵ روزه و ۵۰ روزه نرخ تثبیت شده و این در حالیست که RSI در نقطه خنثی در ۵۰ باقی مانده است.

بنابراین، با نزدیک شدن این مثلث به سطح تلاقی خود، این احتمال وجود دارد که نرخ دلار به روبل به زودی دچار یک شکست بزرگ شود. در حالی که پیش‌بینی چگونگی ادامه روند سخت است، اما این جفت احتمالا یک شکست نزولی خواهد داشت زیرا فروشندگان حمایت را روی ۵۰ هدف قرار می‌دهند. حرکت بالاتر از مقاومت در ۶۵، حرکت نزولی را باطل می‌کند.

کد خبر: ۱۹۰٬۷۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha