۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
بازگشت گرانی به بازار سکه و ارز| دلار آزاد ۳۶ هزار تومان شد، سکه ۱۷ میلیون را رد کرد
چرا سکه گران شد؟

بازگشت گرانی به بازار سکه و ارز| دلار آزاد ۳۶ هزار تومان شد، سکه ۱۷ میلیون را رد کرد

با آنکه بانک مرکزی اقدامات خود را برای کاهش قیمت ها در بازار ارز و سکه با انتشار اوراق این کالاها بکار گرفت اماتقاضا برای خرید سکه و ارز افزایش یافته و قیمت ها نیز دوباره بر مدار رشد قرار گرفتند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: نوسان قیمت ها درحالی بازار طلا و ارز را رها نمی کند که چنین پدیده ای موجب شده حتی اجرای سیاست های بانک مرکزی در انتشار اوراق سکه و ارز نیز خیلی نتواند جلو رشد قیمت ها را در این بازار بگیرد. بازاری که هم اکنون جولانگاه سرمایه گذاران برای تهیه ارز و سکه شده و آنها با تبدیل ریال به این کالاها سعی می کنند ارزش دارایی هایشان را حفظ کنند.

با وجود استقبال مردم از بازار جدید فروش اوراق سکه و ارز اما همچنان تقاضا برای خرید سکه فیزیکی و دلار بالاست، سرمایه گذاران تنها راه ممانعت از افت ارزش داریی های خود را تبدیل آن به سکه و ارز می دانند

افزایش میزان تقاضا برای خرید سکه و ارز

اینکه چرا بازار طلا و سکه پس از یک هفته رکود دوباره رونق گرفت و میزبان خریداران این کالاها شد ناشی ازآن است که با وجود استقبال مردم از بازار جدید فروش اوراق سکه و ارز اما همچنان تقاضا برای خرید سکه فیزیکی و دلاربالاست. تقاضایی که به دلیل افت روزانه پول ملی در پی رشد نرخ تورم، بی ثباتی بازارهای سرمایه گذاری سودآور، تشدید تحریم ها و بروز و ظهور برخی اتفاقات اقتصادی و اجتماعی است.

درچنین شرایطی سرمایه گذاران خرد و کلان تنها راه ممانعت از افت ارزش داریی های خود را تبدیل آن به سکه و ارز دانسته و در تلاشند با آنکه قیمت سکه از حباب ۲ میلیون تومانی برخورداراست اما همچنان متقاضی آن شوند، زیرا چشم انداز روشنی برای مهار رشد تورم، رونق بازارهای سرمایه گذاری و رشد اقتصاد کشور را به این زودی ها نمی بینند.

مهمتر از این انتشار اخبار منفی سیاسی چون بحث به درازا کشیده شدن مذاکرات برجام همچنین خبرها حاکی از احتمال صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران این روزها زمینه ساز افزایش خریدهای هیجانی در بازار ارز و سکه شده است. موضوعی که ریسک معاملات در چنین بازاری را افزایش داده چرا که بانک مرکزی نیز اعلام کرده است برای جلوگیری از رشد قیمت ها از ابزارهای لازم استفاده و به دلیل برخورداری از منابع ارزی فراوان و عرضه آن به بازار مانع از رشد کاذب قیمت ها خواهد شد.

مسائلی چون وضع تحریم های جدید علیه ایران، موجب شده تا تقاضا برای خرید سکه و ارز افزایش یابد از طرفی نزدیک شدن به پایان سال میلادی و دپوی سکه برای شب عید نیز بر افزایش قیمت ها تاثیرگذار شده است

افزایش قیمت سکه و ارز به دلیل دپوی سکه برای شب عید و نزدیک شدن به پایان سال میلادی

عبدالله محمد ولی، عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «بازار» درباره علت افزایش دوباره قیمت ها در بازار طلا و سکه گفت: هرچند نوسان قیمت ها ذات بازاراست اما افت و خیر نرخ ها در بازار طلا، سکه و ارز ناشی از عوامل متعددی است که بر روی قیمت این کالاها تاثیر می گذارد. به طور مثال مسائلی چون وضع تحریم های جدید علیه ایران همچنین تغییر نرخ انس جهانی و نوسان قیمت دلاردر کف بازار موجب شده است تا تقاضا برای خرید سکه و ارز افزایش یابد.

وی یکی دیگر از عوامل رشد قیمت ها در این بازار را ورود خریداران در مواقعی از سال چون نزدیک شدن به پایان سال میلادی همچنین دپوی سکه، ارز و طلا برای شب عید از سوی مردم و بعضا شرکت ها عنوان کرد و اظهار داشت: معمولا در ماههای آذر، دی، بهمن و اسفند تقاضا برای خرید سکه و طلا بالا می رود و بازار با ورود خریداران نسبت به ماههای پیشین مواجه خواهد شد. مثلا برخی شرکت ها و یا افراد برای اینکه با ترافیک خرید شب عید طلا و سکه مواجه نشوند در این ماهها اقدام به خرید می کنند، رویکردی که در سالهای پیش نیز متدوال بوده است. بنابراین چنین موضوعی باعث می شود بازار طلا، سکه و ارز با افزایش میزان تقاضا روبه رو و قیمت ها نیز تا حدودی افزایشی شود.

تبدیل دارایی ها به دلار و سکه برای حفاظت از ارزش آن در پی وجود رکود اقتصادی و افت ارزش پول ملی موضوعی است که خیلی ها این روزها راه بازار سکه و ارز را در پیش گرفته اند

تبدیل داریی ها به دلار و سکه

عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه افزود: تبدیل دارایی ها به دلار و سکه برای حفاظت از ارزش آن در پی وجود رکود اقتصادی و افت ارزش پول ملی نیز موضوع دیگری است که خیلی ها این روزها راه بازار سکه و ارز را در پیش گرفته اند تا دارایی های خود را به سکه و ارز تبدیل کنند، اقدامی که در کوتاه مدت بی تردید به نفع سرمایه گذاران نیست. البته با وجود هشدارها نسبت به خرید هیجانی سکه و طلا بازهم خیلی ها خریدار سکه ای می شوند که حباب دارد و یا طلایی را خریداری می کنند که چنانچه بخواهند درکوتاه مدت آن را بفروشند فاقد فایده خواهد بود و چه بسا شاید ضررهم بکنند زیرا سرمایه گذاری بر کسب سود با خرید طلا نیازمند زمان است و در کوتاه مدت عایده ای ندارد.

محمدولی به خریداران طلا و سکه توصیه کرد؛ زمانی که بازار ملتهب و قیمت ها در حال افزایش است خرید طلا، سکه و ارز از سرهیجان اشتباه است و می تواند ریسک بالایی را در پی داشته باشد چرا که افزایش قیمت ها درچنین مواقعی به دلیل رشد میزان تقاضاست و زمانی که التهاب بازار فرو کش شود این احتمال وجود دارد که سرمایه گذاران با زیان مواجه شوند. اما اگر کسی خواهان خرید طلا برای سرمایه گذاری میان و دراز مدت است، بی تردید از خریدی که انجام داده است پشیمان نخواهد شد و چه بسا سود قابل توجهی را نیز کسب می کند.

افزایش دوباره قیمت ها در بازار ارز و سکه ناشی از بی تحرکی سایر بازارهای سرمایه گذاری، وجود تورم و چشم انداز کدر وضعیت اقتصادی کشور است و تا زمانی که نرخ تورم کاهشی نشود قیمت ها همچنان بالاست

دلار آزاد ۳۶ هزار ۵۰ تومان و سکه ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار

با وجودی که بانک مرکزی اقدامات خود را برای جلوگیری ازافزایش قیمتها با انتشار اوراق سکه و ارز بکار گرفت اما قیمت این کالاها دوباره افزایشی شد طوری که قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز به ۱۷ میلیون ۱۰۰ هزار تومان و دلار نیز دوباره به کانال ۳۶ هزار تومان بازگشت. امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار نیز هر گرم یک‌میلیون و ۵۴۴ هزار تومان شد. همچنین قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیم‌سکه ۹ میلیون و ۲۰۰، ربع سکه ۶ میلیون و ۲۰۰ و سکه یک‌گرمی نیز ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا نیز در بازار داخلی، ۶ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۵۱ دلار است. علاوه بر این، در بازار متشکل ارزی نیز، قیمت فروش دلار توافقی ۳۳ هزار و ۹۳۰ تومان و قیمت خرید دلار توافقی ۳۳ هزار و ۹۱۰ تومان اعلام شده است.

پیمان مولوی، کارشناس بازار و عضو انجمن اقتصاددانان ایران نیز در گفتگو با «بازار» علت افزایش دوباره قیمت ها در بازار ارز و سکه را ناشی از بی تحرکی سایر بازارهای سرمایه گذاری همچنین وجود تورم فزاینده و چشم انداز کدر وضعیت اقتصادی کشور در آینده عنوان کرد و گفت: تا زمانی که نرخ تورم در بازار کاهش نشود نباید انتظار داشت قیمت هادر بازار ارز نزولی شود.

انتشار اوراق سکه و ارز با توجه به بالابودن نرخ تورم نتوانست مانع از رشد قیمت ارز در بازار شود، در چنین شرایطی تنها راه جلوگیری از افزایش قیمت این کالاها برنامه ریزی و تلاش برای مهار نرخ تورم است

عرضه ارز به بازار برای کاهش قیمت ها مسکنی گذراست

وی با بیان اینکه عرضه ارز به بازار از سوی بانک مرکزی برای جلوگیری از رشد قیمت این کالا نیز مقطعی است، افزود: نرخ تورم در کشور بسیار بالاست، بنابراین قیمت دلار و سکه نیز متناسب با رشد تورم در بازار افزایش می یابند در چنین شرایطی اگر بتوان نرخ تورم را در کشور ۳۷ درصد کاهش داد آن وقت می توان نرخ واقعی دلار را متناسب با دلار آمریکا دید.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: انتشار اوراق سکه و ارز نیز با توجه به بالابودن نرخ تورم نتوانست مانع از رشد قیمت ارز در بازار شود، در چنین شرایطی تنها راه جلوگیری از افزایش قیمت این کالا برنامه ریزی و تلاش برای مهار نرخ تورم است چرا که با کاهش نرخ تورم قیمت ها نیز در بازار بصورت خودکار کاهشی می شوند.

بنا به این گزارش، با آنکه اقداماتی چون انتشار اوراق سکه و ارز از سوی بانک مرکزی برای کاهش قیمت ها انجام شد اما این رویکرد فقط توانست یک هفته مانع رشد قیمت چنین کالاهایی در بازار شود، آنطور که اکنون بازار سکه و ارز دوباره با تقاضای بالا مواجه شده و قیمت ها نیز افزایشی شده اند. به گفته کارشناسان هر چند قیمت ها در این بازار هیجانی در حال رشد است اما سرمایه گذاران باید به این نکته توجه کنند که خرید در بازار مواج قیمتی، بسیار پرریسک است و این احتمال وجود دارد که خیلی ها با ورود به چنین بازارهایی دچار زیان شوند.

کد خبر: ۱۹۰٬۵۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha