۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
همدان همچنان چشم‌انتظار سرمایه‌گذاری‌ شستا؛ ۵ سال بروکراسی اداری
وعده‌هایی که روی کاغذ جا خوش کرد؛

همدان همچنان چشم‌انتظار سرمایه‌گذاری‌ شستا؛ ۵ سال بروکراسی اداری

همدان - در حالی از اعلام سرمایه‌گذاری یک‌هزار میلیارد تومانی شستا در همدان پنج سال می‌گذرد که با توجه به اعلام معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان این طرح‌ها همچنان در ابتدای راه و در گیرودار روند اداری و بازبینی‌ها هستند.

خبرگزاری بازار - صفورا کاظمیان: شرکت سرمایه گذاری سازمان تأمین اجتماعی که به اختصار «شستا» نامیده می‌شود از بزرگترین حوزه‌های کاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به حساب می‌آید که در سال ۱۳۶۵ به منظور حفظ و ارتقای ارزش ذخایر سازمان تأمین اجتماعی با سرمایه اولیه ۲۰ میلیارد ریال تأسیس شد و در سال‌های بعد در طی چند مرحله مبادرت به افزایش سرمایه کرد.

شستا با بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال دارایی و سهامداری در بیش از ۱۷۰ شرکت بزرگ، وابسته به تأمین اجتماعی به عنوان پشتوانه اقتصادی این سازمان درآمده است.

سال ۱۳۹۳ محمدناصر نیکبخت، استاندار وقت همدان در جلسه‌ای با مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی کشور (شستا) عنوان کرد این شرکت موافقت اولیه خود را در اجرای طرح‌های صنعتی و معدنی در همدان اعلام کرده است.

همچنین شرکت سرمایه گذاری سازمان تأمین اجتماعی آمادگی خود را برای آماده سازی منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد و سایر طرح‌های اقتصادی استان همدان اعلام کرده بود و بر همین اساس طرح تولید منیزیم از دولومیت نهاوند، منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد و طرح احداث هتل هما در همدان به ارزش سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از توافق‌های سفر رئیس جمهوری به استان همدان در شهریور ماه ۹۴ بود که به عنوان اولین سرمایه گذاری سازمان تأمین اجتماعی در همدان محسوب و مردم استان همدان چشم انتظار اجرای این طرح‌ها هستند.

نمونه‌هایی از منزیم نهاوند برای کشورهای آلمان و ایتالیا فرستاده شده و اقدام‌های اولیه برای ساخت این کارخانه انجام شده است

مرداد سال ۹۶ نماینده مردم نهاوند در مجلس دهم در گفتگویی از آغاز عملیات احداث کارخانه منیزیم نهاوند خبر داده و بابیان اینکه برای احداث کارخانه شمش منیزیم در نهاوند نمونه‌هایی از منزیم نهاوند برای کشورهای آلمان و ایتالیا فرستاده شده و اقدام‌های اولیه برای ساخت این کارخانه انجام شده تاکید کرده ساخت این کارخانه به زودی آغاز می‌شود و با بهره برداری از این کارخانه برای ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

طبق وعده حسن بهرام‌نیا تمام مراحل عملیات ساخت ساختمان این کارخانه که با ظرفیت برداشت ۱۲ هزار تن شمش منیزیم در سال، قابلیت افزایش برداشت تا ۵۰ هزار تن در سال را دارد باید طی ۳۰ ماه انجام می‌شد و این در حالی است که احداث کارخانه منیزیم نهاوند از مصوبات سفر رئیس جمهور به همدان در سال ۹۴ بوده است.

تحقق یا بر زمین ماندن این وعده را از ظاهرپور مجاهد معاون امور اقتصادی استاندار همدان جویا شدیم که ظاهر پور مجاهد در این گفتگو اظهار کرد: کارخانه منیزیم نهاوند یکی از طرح‌های شستا در همدان است که در دست اجرا است.

بر اساس توضیحات پور مجاهد همچنان نمایندگان شستا در حال بازدید از معدن این طرح هستند و سه مرتبه برای بازدید به نهاوند آمده‌اند در حالی‌که این طرح یک مصوبه شش ساله بوده است.

وی با تأکید بر اینکه معدن این طرح مشخص شده است، گفت: یکی از شرکت‌های تحت مدیریت شستا پیگیر این پروژه است.

دامداری درگزین در حال ساخت و دامداری ملایر درگیرودار کارهای اداری

از دیگر سرمایه‌گذاری‌های شستا راه‌اندازی دو واحد دامداری در همدان است به‌طوری که یازدهم مهرماه سال گذشته با حضور محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عملیات اجرایی بزرگترین گاوداری غرب کشور با سرمایه‌گذاری شرکت شستا در شهرستان درگزین به‌عنوان یکی از طرح‌های بزرگ در بخش کشاورزی استان همدان آغاز شد.

طبق بررسی‌ها میزان سرمایه‌گذاری برای احداث این گاوداری سه هزار میلیارد ریال است و با اجرای این طرح برای ۴۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۷۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

کار ساخت دامداری ۶ هزار رأسی در شهرستان درگزین آغاز شده و دیگر واحد دامداری که شرکت شستا پیگیر راه‌اندازی آن در استان همدان است در ملایر راه‌اندازی خواهد شد

ظاهر پورمجاهد پیرامون وضعیت اجرای این طرح نیز بدون اشاره به زمان پایان و بهره برداری از دامداری‌ها گفت: کار ساخت دامداری ۶ هزار رأسی در شهرستان درگزین آغاز شده و دیگر واحد دامداری که شرکت شستا پیگیر راه‌اندازی آن در استان همدان است در ملایر راه‌اندازی خواهد شد.

اما طبق پیگیری‌ها با اتمام و افتتاح دامداری ۶۰۰۰ رأسی ملایر که شرکت شستا ۱۳۰ میلیارد تومان برای این طرح سرمایه گذاری می‌کند برای ۳۰۰ نفر در شهرستان ملایر اشتغال ایجاد خواهد شد.

پورمجاهد با اشاره به راه‌اندازی دامداری در ملایر به عنوان دومین دامداری شستا بیان کرد: مکان این دامداری جانمایی شده و استعلام‌ها گرفته شده است.

تفاهم‌های اولیه برای راه‌اندازی دامداری ملایر انجام شده است

وی توضیح داد: تفاهم‌های اولیه برای راه‌اندازی دامداری ملایر انجام شده و نمایندگی شرکت شستا در شهرستان ملایر مستقر شده و کارهای اداری و اجرایی آن را دنبال می‌کند.

پروژه سیلیکون متال یکی دیگر از طرح‌های شستا در همدان است که این پروژه نیز هنوز در ابتدای راه مانده و تا رسیدن به نتیجه راهی طولانی در پیش دارد.

بر اساس تفاهم نامه‌های اولیه این طرح با رقم سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد تومان در شهرستان ملایر اجرا خواهد شد و طبق اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان، یک معدن پشت معادن سرمک برای طرح سیلیکون متال در محدوده روستای بابارئیس ملایر در نظر گرفته شده که در حال حاضر حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تُن ذخیره معدنی سیلیس موجود در سطح خاک دارد.

معدن ملایر بازبینی شده است

معاون اقتصادی استاندار همدان درباره سرانجام طرح سیلیکون متال که قرار بود در ملایر پیگیری شود نیز عنوان کرد: نمایندگانی از تهران قبل از تعطیلات نوروز از این طرح بازدید داشتند و معدن ملایر را بازبینی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مواد معدنی این طرح برای آزمایش برده شده تشریح کرد: شرکتی در حال پیگیری این طرح است و همچنین محل کارخانه و معدن نیز مشخص شده است.

از زمان سفر ریاست جمهوری به همدان که ساخت هتل هما در همدان، استحصال منیزیم از دولومیت در نهاوند و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد توسط شرکت‌های هلدینگ تخصصی سازمان تأمین اجتماعی (شستا و هگتا) مصوب شد تا امروز استان همدان با جدیت به دنبال انجام آن بوده اما در این راستا با مشکلاتی دست و پنجه نرم کرده که گاهی مانع اجرا بوده اند.

منتخب مردم همدان در مجلس یازدهم نیز در گفتگو با بازار با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی «جهان آباد» در استان همدان فرصت ارزشمندی برای سرمایه گذاری است، گفت: تأمین آب و برق این منطقه مشکل دارد در حالی که در صورت تأمین این زیرساخت‌ها و فعال شدن منطقه محرومیت در این منطقه رفع خواهد شد.

احمدحسین فلاحی افزود: منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد به علت دسترسی به آزادراه و موقعیت جغرافیایی خاص در حوزه اشتغال و سرمایه گذاری بسیار تأثیرگذار خواهد بود اما پروژه منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد، سال‌هاست بر زمین مانده و بارها در رسانه‌ها پیرامون آن گفته شده اما هنوز اتفاقی رخ نداده که این پروژه به نتیجه برسد.

وی گفت: منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد سال ۸۳ مصوبه سفر مقام معظم رهبری به همدان بوده و در سفر دوم هیئت دولت به همدان تصویب شده اما هنوز شاهد اتفاقی در اجرایی شدن آن نیستیم.

در سال جهش تولید، پروژه‌ها زمین‌گیر نباشند

آنچه مسلم است از اعلام سرمایه‌گذاری یک‌هزار میلیارد تومانی شستا در همدان ۵ سال می‌گذرد و با توجه به اعلام معاون اقتصادی استاندار این طرح‌ها همچنان در اول راه و در گیر و دار روند اداری و بازبینی‌ها هستند کمااینکه هتل هما هم همچنان بلاتکلیف است.

البته با توجه به اینکه سازمان تأمین اجتماعی از استان همدان سالانه رقم قابل توجهی از محل پرداختی بیمه‌ها بهره‌مند می‌شود ضرورت بازگشت این درآمدها و صرف آن برای منفعت عمومی احساس شده و استان انتظار دارد مصوبات سفر ریاست جمهوری به همدان با تعجیل بیشتری به سرانجام برسد.

مسولان باید برای زمین‌گیری پروژه‌ها دست‌کم در سال جهش تولید چاره‌ای بیندیشند که به نظر می‌رسد یکی از راهکارها عدم تعریف پروژه جدید برای استان باشد و امیدواریم اجرای پروژه‌ها با توجه به اشتغال‌زایی سرعت گیرد تا استان همدان از مزایای این سرمایه‌گذاری‌ها بهره‌مند شود.

کد خبر: ۱۹٬۰۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha