۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
ختم راه تولید عشایر به بُن بست بازاریابی؛ گره فروش با «خرید تضمینی» باز می‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

ختم راه تولید عشایر به بُن بست بازاریابی؛ گره فروش با «خرید تضمینی» باز می‌شود

اراک - عشایر استان مرکزی با دامداری، تولید محصولات کشاورزی، لبنیات و صنایع دستی سهم بزرگی در رفع نیاز کشور دارند، حال مشکل نقدینگی، خرید تضمینی و بازارسازی محصول خواسته این جامعه است.

خبرگزاری بازار- زندگی عشایر در کوچ تنیده شده و قصه زیبای کوچ برای هر یک از اعضای عشایر یک نماد استواری، اتکا و خودکفایی محسوب می‌شود، بر اساس برنامه زمان بندی کوچ عشایر از اواخر اردیبهشت از مناطق قشلاقی آغاز می‌شود، اما امسال در سراسر کشور به دلیل شیوع کرونا کوچ با کمی تأخیر انجام خواهد شد.

نام عشایر که بر زبان می‌آید ناخودآگاه ذهن به سوی واژه‌هایی مانند تولید، خودکفایی و اشتغال سوق پیدا می‌کند و این پرتلاش های بی ادعا با آنکه نام «جامعه سوم» را بر آنان نهاده اند اما همیشه ابتدای زنجیره تولید بوده اند.

تولید ۲۰ درصد فرآورده‌های دام سبک استان مرکزی توسط جامعه عشایری

مدیر امور عشایر استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار بازار، در خصوص انواع بهره وری عشایر در استان اظهار داشت: طبق آمار هر سال ۲۰ درصد تولیدات دام سبک استان مرکزی توسط جامعه عشایری تولید می‌شود و عشایر این استان علاوه بر تولید محصولات زراعی، باغی و دامی در صنایع دستی نیز فعالیت دارند، به طوری که در دو سال گذشته ۲۹۰ متر قالی و قالیچه پشمی، ۱۳ متر قالی و قالیچه ابریشمی و یک هزار و ۸۰۰ سبد توسط عشایر بافته و به بازار مصرف عرضه شده است.

اقتصاد و معیشت عشایر استان با پرورش ۳۳۰ هزار رأس دام سبک و ۱۵ هزار رأس دام سنگین تأمین می‌شود

علی اکبر منصوری عمده اشتغال عشایر استان مرکزی را فعالیت در حوزه دامداری دانست و افزود: اقتصاد و معیشت عشایر استان با پرورش ۳۳۰ هزار رأس دام سبک و ۱۵ هزار رأس دام سنگین تأمین می‌شود که سهم ۲۰ درصدی از تولید گوشت قرمز استان را به خود اختصاص داده‌اند.

فقدان بازار فروش دغدغه تولیدگران ایل نشین

هاجر یکی از ایل نشینان استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: بانوان ایلات استان در تولید صنایع دستی بسیار چیره دست و برجسته هستند و اقدام به تولید گلیم، جاجیم، قالی برجسته، بافت سیاچادر، گیوه زنانه و مردانه می‌کنند و این هنر را زنده نگه داشته اند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات و دغدغه ما برای فروش این محصولات نداشتن بازار فروش و حمایت از این هنر است، گفت: برای تولید این صنایع دستی همه اعضای خانواده مشارکت می‌کنند و کف توقع ما این است که حمایت شویم تا بتوانیم به این خودکفایی ادامه دهیم.

مشکل نقدینگی از دامداران سود هنگفت در جیب دلالان

جواد یکی از عشایر دامدار است و معضل اصلی خود و دیگر اعضای دامدار عشیره را مشکل نقدینگی عنوان می‌کند و در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: سال‌های قبل تعاونی عشایر علوفه را با باز پرداخت مدت دار در اختیار ما قرار می‌داد که با مشکل نقدینگی این روند متوقف شد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی که کرونا نیز شیوع پیدا کرده است عشایر با مشکل فروش دام نیز مواجه هستند، افزود: گرچه قیمت گوشت افزایش پیدا کرده اما این صعود قیمت هیچ تأثیری در اقتصاد عشایر نگذاشته است چرا که دلالان با خرید دام سبک از قشر عشایر سود بسیاری نصیب خود می‌کنند و سود ناشی از دامپروری بیشتر نصیب دلالان می‌شود.

اگر اوضاع به همین ترتیب پیش رود ناچارا به زندگی در روستا و شهرنشینی روی خواهیم آورد چرا که مشقت عشایر نشینی به قدر کفایت زیاد هست و این موارد توان ما را بیشتر می‌گیرد

این دامدار با بیان اینکه عشایر خواستار خرید تضمینی گوشت قرمز و دیگر محصولات از عشایر هستند تا دغدغه فروش تولیداتشان را نداشته باشند، گفت: اگر اوضاع به همین ترتیب پیش رود ناچارا به زندگی در روستا و شهرنشینی روی خواهیم آورد چرا که مشقت عشایر نشینی به قدر کفایت زیاد هست و این موارد توان ما را بیشتر می‌گیرد.

گل محمدی و داروهای گیاهی روی دست عشایر مانده / پای بازاریابی محصولات لنگ می‌زند

کارشناس بهسازی امور تولید سازمان امور عشایر استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر بر تنوع بخشی درآمد عشایر کارهایی در حال انجام است که صرفاً مبتنی بر دام نباشد، اظهار داشت: یکی از شاخه‌های مورد توجه در عشایر گیاهان دارویی بوده و با توجه به اینکه مراتع استان از گیاهان دارویی خوبی برخوردار است و عشایر این گیاهان را به خوبی می‌شناسند، امکان بهره برداری برای آنان وجود دارد.

اکبر اسکندری در ادامه به صنایع دستی عشایر استان مرکزی نیز اشاره کرد و عنوان داشت: با همه این پتانسیل‌ها مشکل اساسی در بازاریابی محصولات تولیدی عشایر است که یکی از نمونه‌های این محصولات پرورش گل محمدی بوده که در قسمت‌هایی که عشایر آب در اختیار داشتند با دریافت تسهیلات اقدام به پرورش گل محمدی کرده‌اند اما مشکلی که هم اکنون با آن مواجه هستند بازار فروش این گل‌ها است، چرا که عشایر اشرافی به بازار فروش ندارند و نیاز است که برای آن‌ها بازاری ایجاد شود و مورد حمایت قرار بگیرند.

اسکندری بیان داشت: مسیر مشخصی باید برای محصولات تولیدی عشایر در نظر گرفته شود و بازار مصرفی ایجاد شود که تولیدات به فروش برسد و همانطور که دولت برای گندم قیمت تضمینی گذاشته برای محصول عشایر نیز می‌توان قیمت تضمینی تعیین شود.

در دهه‌های اخیر هزینه‌های زیادی برای پررنگ شدن نقش تولید داخلی، خودکفایی و افزایش درآمد از طریق پتانسیل‌های داخلی گذاشته شده است، حال با تأملی دقیق در می‌یابیم که عشایر این جامعه پرتلاش و سخت کوش که قشری تولیدگر و نیازمند حمایت بیش از پیش هستند و باید برای استواری و جلوگیری از ناکام ماندن آن‌ها از عشایر ماندن و مهاجرت معکوس آنان برای دستیابی به درآمد و داشتن شغل به سوی شهر و روستاها آستین حمایت‌ها بالا زده و فکر اساسی برای بازارسازی آنان شود.

کد خبر: ۱۹٬۰۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha