۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
تعاملات بازرگانی ایران و افغانستان سرعت می‌گیرد| کاهش تجارت جبران می‌شود
با از سرگیری کمیته مشترک اقتصادی هرات و خراسان رضوی؛

تعاملات بازرگانی ایران و افغانستان سرعت می‌گیرد| کاهش تجارت جبران می‌شود

مشهد- هرات یکی از مهم‌ترین بازارهای کشور افغانستان است که با نقطه صفر مرزی و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در خراسان رضوی ۱۲۰کیلومتر فاصله دارد و نقش بسزایی در اقتصاد دو کشور ایفا می‌کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: اسلام قلعه نام شهرکی در شهرستان (ولسوالی) استان(ولایت) هرات افغانستان واقع در نقطه صفر مرزی افغانستان با ایران است. این شهرک دارای گمرک فعالی است و بازرگانی و رفت‌وآمد زیادی در آن صورت می‌گیرد که بانام گمرک اسلام قلعه شناخته می‌شود و در جوار گمرک دوغارون ایران قرار دارد.

گمرک دوغارون در مرز ایران نیز با قدمت ۱۰۰ ساله نقش به سزایی در اقتصاد استان خراسان رضوی و تعاملات بازرگانی بین ایران و افغانستان دارد و حدود ۹۵درصد کالاهایی که به شکل ترانزیت به افغانستان ارسال می‌شود از امارات به بندرعباس و گمرک شهید رجایی و باهنر وارد شده و از طریق گمرک دوغارون به افغانستان ارسال می‌گردد و پنج درصد دیگر از این کالاها نیز از سایر گمرکات کشور به گمرک دوغارون وارد می‌شود.

بیشترین حجم کار این گمرک ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است و کالاهای تجار افغانستانی و پاکستانی و گاه هندی و دیگر کشورهای همسایه افغانستان، از طریق کشورهای عربی و حوزه خلیج‌فارس به گمرک بندرعباس، بندرلنگه و دیگر گمرک‌های مرزی ترانزیت می‌شود.

تعاملات بازرگانی ایران و افغانستان سرعت می‌گیرد| کاهش تجارت جبران می‌شود

هم‌جواری خراسان رضوی با کشور افغانستان فرصت طلایی درزمینهٔ های مختلف اشتغال‌زایی و صادرات کالا به وجود آورده است و لذا بیش از ۵۰ درصد صادرات استان خراسان رضوی از گمرک و مرز دوغارون انجام می‌شود از همین رو هرگونه اخلال در این گمرک مسیر تجارت را به این کشورها و از همه مهم‌تر سهم ایران را در بازارهای آسیایی کم می‌کند.

عمده صادرات بیشتر ترانزیت در مرز دوغارون است و بیشتر صادرات ،آهن ،سیمان ، مواد غذایی و ... است و در واقع کل مایحتاج کشور افغانستان است که عمده آن بحث مواد غذایی و ولایت‌هایی که همسایه استان خراسان هستند همه از طریق ایران تأمین می‌شود.

بر اساس آمارهای اعلام‌شده از سوی گمرک کشور، در سال‌های گذشته خراسان رضوی سهم ۵۰ درصدی در صادرات کشور به افغانستان داشته است اما باتغییر حکوت در افغانستان و ایجاد برخی از موانع صادراتی لذا آمار کالاهای صادراتی به ویژه در ماه های ابتدایی امسال رو به کاهش گذاشت.

از سرگیری نشست‌های اقتصادی

باوجوداینکه در طی سال‌های گذشته در قالب برپایی اجلاس کمیته مشترک اقتصادی استان خراسان رضوی و ولایت هرات بسیاری از موانع سد راه صادرکنندگان در این جلسات به حل‌وفصل می‌رسید اما تغییر حکومت در افغانستان و عدم برپایی این اجلاس منجر به انباشت برخی مشکلات ازجمله کاهش روابط تجاری بین ایران و افغانستان شد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ کمیته مشترک اقتصادی ولایت هرات و خراسان رضوی حالا پس از وقفه‌ای چندساله با حضور والی هرات و جمعی از مدیران و فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی باری دیگر در ولایت هرات از سر گرفته‌شده است.

در همین راستا با اعزام هیئتی اقتصادی متشکل از مسئول هماهنگی بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل، مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌ها، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی، ناظر گمرکات، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و مدیر اجرایی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری به ولایت هرات در افغانستان این اجلاس مجددا ازسرگیری شد.

معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی که در رأس هیئتی در آذرماه امسال به ولایت هرات سفرکرد در این رابطه اظهار کرد: پس از یک وقفه چندساله و کاهش روابط تجاری ایران و افغانستان‌، پنجمین اجلاس کمیته مشترک اقتصادی استان خراسان رضوی و ولایت هرات برگزار شد.

ابوالفضل چمندی بیان کرد: از زمان تغییر حاکمیت در افغانستان برخی مناسبات تجاری به‌خصوص در حوزه حمل‌ونقل ترانزیت با کاهش چشمگیری روبرو شده بود که با مذاکرات دوجانبه و چندجانبه موفق شدیم سطحی از این کاهش را جبران کنیم.

تعاملات بازرگانی ایران و افغانستان سرعت می‌گیرد| کاهش تجارت جبران می‌شود

وی بابیان اینکه این اجلاسیه تاکنون در چهار دوره برگزارشده افزود: کمیته مشترک اقتصادی ولایت هرات و خراسان رضوی در این چند سال اخیر تشکیل نشده بود که با پیگیری‌های انجام‌شده، سرانجام موفق شدیم پنجمین دوره این اجلاس را با حضور والی هرات و جمعی از مدیران و فعالان اقتصادی استان در ولایت هرات برگزار کنیم.

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی با اشاره به اهمیت این اجلاسیه در بهبود روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری گفت: یکی از مهم‌ترین توافق‌های صورت گرفته افزایش ظرفیت عبور خودروهای حمل بار از مرز دوغارون است که در اوایل سال به سطح بسیار پایینی رسیده بود و در مذاکرات اولیه آن را ۲ برابر و اکنون در حال مذاکره برای افزایش ۴ برابری آن هستیم.

همکاری با افغانستان

چمندی با اشاره به تصمیم و سیاست تقویت تولید در افغانستان عنوان کرد: دولت افغانستان در پی سیاست افزایش تولید و صنعت خود، نسبت به خرید ماشین‌آلات از اروپا و سایر کشورها اقدام می‌کند که طی مذاکرات صورت گرفته پیشنهاد صادرات ماشین‌آلات و دستگاه‌های تولید استان را به آن‌ها دادیم.

وی با اشاره به وقفه چندساله در حوزه روابط ایران و افغانستان‌ و اهمیت پنجمین اجلاس کمیته مشترک اقتصادی استان خراسان رضوی و ولایت هرات افزود: گفت‌وگو در حوزه‌های مختلف تجارت، ترانزیت، سوخت حمل‌ونقل، کشاورزی و صنعت معدن و تجارت از موضوعات مهمی بود که در کارگروه‌های تخصصی موردبررسی قرار گرفت.

چمندی افزود: ما سعی می‌کنیم تا بتوانیم فناوری موجود در کشورمان را به فروش برسانیم و می‌توانیم ماشین‌آلاتی که در خراسان رضوی قابلیت صادرات را دارد به کشور افغانستان صادر کنیم.

معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: در بخش کشاورزی نیز بحث همکاری در محصولات مشترک مثل کشت چغندرقند گفت‌وگو شد تا این محصول در هرات کشت و برای فراوری و تولید شکر به استان خراسان رضوی منتقل و پس از تولید مجدد شکر به افغانستان صادر شود.

چمندی افزود: همچنین در خصوص صادرات محصولات کشاورزی مانند گندم و جو و سایر موارد موردنیاز افغانستان از طریق کشت مشترک نیز گفت‌وگوهایی شد.

افزایش تردد کامیون‌های باری

معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی کاهش معطلی توقف کالاها و خودروها در گمرکات دو کشور یکی از موضوعات بسیار مهم اقتصادی ما در حوزه صادرات بود که باعث کاهش هزینه‌های صادرات شده و یکی از مواردی بود که توانستیم توافقاتی داشته باشیم مبنی بر حضور نمایندگان مشترک از دو طرف در گمرکات تا روزانه باهم دیدار و تبادل‌نظر داشته و در کوتاه‌ترین زمان مشکلات را مرتفع کنند و علاوه بر این روزها و ساعت‌های فعالیت‌های مرزی را هم برای سرعت بخشیدن به حمل‌ونقل و ترانزیت کالا افزایش دادیم.

تعاملات بازرگانی ایران و افغانستان سرعت می‌گیرد| کاهش تجارت جبران می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در این رابطه اذعان کرد: در مذاکرات دوجانبه‌ای که با مسئولان ولایت هرات افغانستان صورت گرفته است افزایش تردد تجاری روزانه در مرز اسلام قلعه - دوغارون به روزانه هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون پیگیری می‌شود.

ابوالفضل چمندی افزود: در حال حاضر تردد کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی از گذرگاه مرزی یادشده به روزانه ۸۰۰ دستگاه در روز رسیده است و افزایش میزان تعداد ترددهای تجاری یکی از محورهای اصلی مذاکرات در اجلاس یادشده است.

وی به اهمیت حضور والی هرات در جلسات کارشناسی این اجلاس اشاره و بیان کرد: تجارت ایران و افغانستان از زمان روی کار آمدن دولت طالبان به‌شدت کاهش پیداکرده بود و ما به‌واسطه مذاکرات دوجانبه و چندجانبه با افغانستان توانستیم این تجارت را افزایش دهیم تا کاهش تجارت ما جبران شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: کاهش معطلی توقف کالاها و خودروها در گمرک دو کشور یکی از موضوعات بسیار مهمی است که باعث کاهش هزینه‌های صادرات می‌شود و بر همین اساس موافقت شد تا روزانه نمایندگان مشترکی برای تبادل‌نظر و کاهش مشکلات در محل گمرک ۲ طرف حضورداشته باشند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکلات پیگیری شود.

چمندی افزود: افزایش ساعت فعالیت و همچنین فعال بودن مرز در روز جمعه برای بازگشت ناوگان ایرانی و افزوده شدن به چرخه حمل‌ونقل کشور نیز موردتوافق قرار گرفت.

استقبال از همکاری مقامات ایرانی

سفر مدیران اقتصادی خراسان رضوی به افغانستان در حالی انجام‌شده است که هفته گذشته وزیر اقتصاد افغانستان باهدف بررسی زمینه‌های همکاری در حوزه تجارت و اقتصاد به خراسان رضوی سفر کرد.

قاری دین محمد حنیف ۲۴ آبان ماه سال جاری در نشست همکاری‌های اقتصادی کشور افغانستان و خراسان رضوی از وضعیت نامطلوب اقتصادی و کمبود امکانات در این کشور ابراز نگرانی کرد و خواستار افزایش همکاری بیشتر مقامات ایرانی شد.

قاری دین محمد حنیف وزیر اقتصاد افغانستان ۲۴ آبان ماه سال جاری در نشست همکاری‌های اقتصادی کشور افغانستان و خراسان رضوی از وضعیت نامطلوب اقتصادی و کمبود امکانات در این کشور ابراز نگرانی کرد و خواستار افزایش همکاری بیشتر مقامات ایرانی شد

به گزارش خبرنگار بازار هم چنین پیش از این در نشست بررسی همکاری های اقتصادی افغانستان و خراسان رضوی که در ۲۴ آبان ماه امسال در مشهد مقدس برگزار شد معاون وزارت زراعت و آبیاری افغانستان خواستار استفاده از خدمات فنی و مهندسی ایران شد.

مولوی صدراعظم به رویکرد مثبت امارت اسلامی افغانستان طی ۱۵ ماه گذشته به بخش زراعت اشاره کرد و افزود: امیدواریم مطابق با گفت و گوهای صورت گرفته در تهران و در همکاری با ایران بخش زارعت رونق بگیرد.

وی در این نشست اذعان کرد: ۷۵ درصد مردم افغانستان در بخش زراعت و دامداری فعالیت دارند و متاسفانه این حوزه در افغانستان طی ۲۰ سال گذشته آنچنان که باید بهبود نیافته است.

وی هم چنین ابراز کرد: تولید گندم افغانستان چهار میلیون تن است اما میزان مصرف سالانه گندم در کشور ما ۶.۳ میلیون تن است که نیازمند واردات حدود ۲.۳ میلیون تن گندم هستیم از این رو تلاش می شود در تولید غله خودکفا شویم.

معاون وزارت زراعت و آبیاری افغانستان در نشست بررسی همکاری های اقتصادی افغانستان و خراسان رضوی در مشهد بیان کرد: با ایجاد احترام متقابل بین ۲ کشور به سمت تشکیل افغانستان شکوفا در همسایگی با ایران پیش می رویم و به دنبال این هستیم که در حوزه زراعت پیشرفتهایی داشته باشیم تا به جای واردات، صادرات نموده یا لااقل واردات مواد غذایی خود را کاهش دهیم.

کد خبر: ۱۹۰٬۲۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha