۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴
ضرورت ایجاد پل ارتباطی برای مبادله ظرفیت های خراسان جنوبی و قرقیزستان
رئیس اتاق بازرگانی بیرجند مطرح کرد؛

ضرورت ایجاد پل ارتباطی برای مبادله ظرفیت های خراسان جنوبی و قرقیزستان

بیرجند- رئیس اتاق بازرگانی بیرجند گفت: ضرورت دارد که پل ارتباطی بین خراسان جنوبی و قرقیزستان برای مبادله ظرفیت های دو طرف ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار بازار، محسن احتشام شنبه شب در دیدار فعالان اقتصادی و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان با سفیر قرقیزستان در ایران اظهار کرد: ۹۶۵ نفر از فعالان اقتصادی استان عضو اتاق بازرگانی بیرجند هستند.

وی آمادگی استان را برای پذیرش یک هیات تجاری از کشور قرقیزستان اعلام کرد تا دو طرف مزیت‌های خود را بیشتر به یکدیگر معرفی کنند.

رئیس اتاق بازارگانی بیرجند همچنین به آمادگی اعزام هیات تجاری از طریق خراسان جنوبی به شهر بیشکک اشاره و گفت : برای برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی مشترک آمادگی داریم.

به گفته وی قرقیزستان از کشورهای هدفی بود که با باز شدن پای تجار به آسیای میانه سبب شد تجار و بازرگانان حضور پررنگی درآن داشته باشند و یکی از شرکت‌های تجاری استان از ۲۵ سال قبل به بیشکک مواد شوینده ارسال می‌کند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند هم در این نشست افزود: در استان محصولاتی از قبیل ایزوگام، مواد شوینده و بهداشتی، قیر، کنسانتره زرشک و انار، کیک و کلوچه، محصولات لبنی، صنایع غذایی، چرم مصنوعی، تولید نخ پنبه، تولید پارچه و کارخانجات تولید آرد، پلاستیک و فولاد را داریم.

علیرضا خامه‌زر ادامه داد: با توجه به موقعیت تجاری خراسان جنوبی و مرز مشترک با کشور افغانستان، در چند سال منتهی به امسال از مجموع صادرات حدود دو تا سه میلیارد دلار کالا به این کشور، خراسان جنوبی ارائه دهنده خدمات به حدود یک سوم این حجم کالای صادراتی از لحاظ ارزشی و ۵۰ درصد از لحاظ وزنی بوده است.

وی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی بیرجند آماده پذیرش هیات‌های تجاری از قرقیزستان به استان را دارد، ادامه داد: برای برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های خراسان جنوبی و قرقیزستان آمادگی داریم.

رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی بیرجند هم گفت: آماده انعقاد تفاهم‌نامه بین بخش خصوصی استان با فعالان بخش خصوصی قرقیزستان هستیم.

وی تصریح کرد: درصورت امکان ارتباط بین خراسان جنوبی و یکی از استان‌های قرقیزستان که به لحاظ اقتصادی و فرهنگی به استان ما نزدیک‌تر است، برقرار شود.

آمادگی برای تشکیل اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران و قرقیزستان

خامه‌زر اظهار کرد: آمادگی تشکیل اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران و قرقیزستان را داریم تا بتوانیم مراکز تجاری را در دو کشور راه‌اندازی کنیم.

به گفته وی اشتراک های زیادی بین ایران و قرقیزستان از جمله عضویت دو کشور در اتحادیه اوراسیا، سازمان اکو و سازمان همکاری اقتصادی شانگهای وجود دارد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد: ایران رتبه ۱۸ در صادرات به قرقیزستان را دارد و از پنج میلیون دلار واردات به این کشور ما رقم خیلی کمی داریم.

وی اظهار کرد: در صورت امکان در سبد واردات این کشور محصولات استان ما نیز گنجانده شود تا نقش بیشتری در این کشور داشته باشیم.

نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان افزود: خراسان جنوبی با صدها معدن بیش از دو هزار نفر دانش‌آموخته در حوزه معدن دارد.

احمد پروین تصریح کرد: قرقیزستان در زمینه معادن طلا بسیار غنی و دارای معادن فعال است و پیشنهاد می‌کنم فعالان استخراج طلا در استان و کشور شما جلسات مشترکی برای انعقاد تفاهم‌نامه برگزار کنند.

وی ادامه داد : امکان مطالعات دقیق‌ اکتشافی در معادن قرقیزستان را داریم و می‌توانیم با شرکت‌های دانش بنیان خود مسایل و پیامدهای زیست محیطی استخراج طلا را در قرقیزستان کاهش دهیم.

نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان با ارائه پیشنهاد سرمایه‌گذاری مشترک در معادن طلا ادامه داد : با توجه به وجود ذخایر ارزشمندی از سنگ‌های نیمه قیمتی در استان ، در صورت امکان فعالان معادن طلا، صنایع بالادستی را که شامل ارزش افزوده از تلفیق سنگ‌های نیمه قیمتی و طلا است را در شهرک‌های تخصصی داشته باشند.

پروین اظهار کرد: در خصوص مصالح ساختمانی تابستان امسال از شهرداری بیشکک هیاتی در تهران حضور داشت که مصالح ساختمانی ایران برای آنها جذاب بود و زمینه تامین مصالح ساختمانی از جمله در سنگ‌های ساختمانی و نما را در استان داریم.

وی افزود: آمادگی داریم در شناسایی ظرفیت‌های معدنی در کشور قرقیزستان با شما همکاری کنیم.

معرفی ظرفیت های کشاورزی خراسان جنوبی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند هم گفت: کشاورزی استان به علت واقع شدن در منطقه خشک به سمت محصولات کم آب بر هدایت شده است.

سید حسین خیریه گفت: سطح زیرکشت بعضی از محصولات باغی استان از جمله زرشک ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار، عناب چهار هزار و ۷۱۶ هکتار، پسته ۲۶ هزار و ۴۵۱ هکتار با تولید ۱۲ هزار و ۶۵۱ تن است.

به گفته وی انار چهار هزار و ۲۰۴ هکتار با تولید ۳۹ هزار و ۸۹۰ تن، گیاهان دارویی پنج هزار و ۴۲۷ هکتار با تولید هزار و ۸۵ تن و گل نرگس ۳۹ هکتار در استان است.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی در زمینه محصولات دام و طیور مزیت خیلی خوبی دارد، افزود : تعداد جوجه‌ریزی در سال در واحد گوشتی ۳۴ میلیون قطعه، در واحد تخم گذار ۲ میلیون و ۵۱۸ هزار قطعه، میزان تولید تخم مرغ ۲۶ هزار و ۲۳۹ تن است.

به گفته وی میزان تولید گوشت سفید ۵۴ هزار و ۱۲۴ تن، گاو و گوساله ۶۰ هزار راس، تولید شیر ۱۱ هزار و ۵۲۴ تن، گوسفند و بز یک میلیون و ۶۹ هزار راس و بز و بزغاله یک میلیون و ۵۴ هزار راس است.

وی یکی از مزایای خراسان جنوبی را پرورش شتر دانست که ۳۲ هزار و ۷۴۳ نفر شتر در خراسان جنوبی است و میزان تولید گوشت قرمز هم ۱۵ هزار و ۹۰۲ تن است.

وی ادامه داد : صنایع تبدیلی باغی استان ۱۵۷ واحد با ظرفیت ۹۸ هزار و ۶۵۰ هزار تن، صنایع دامی ۳۲ واحد با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن، صنایع تبدیلی زراعی ۳۱ واحد با ظرفیت ۳۷۴ هزار و ۵۱۹ تن و صنایع خوراک دام ۲۰ واحد با ظرفیت ۲۱۳ هزار تن است که امکان صادرات آنها به قرقیزستان وجود دارد.

وی گفت: با توجه به قرارداد ایران و اکو تقاضای کشت فراسرزمینی را داریم.

کد خبر: ۱۹۰٬۲۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha