۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
اجرای مدل طلای سرخ رفسنجان در قم| کویر می‌تواند قطب تولید پسته شود
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

اجرای مدل طلای سرخ رفسنجان در قم| کویر می‌تواند قطب تولید پسته شود

قم- منطقه خشک و کویری قم حتی با وجود بحرانی که در زمینه آب دارد با حمایت مسئولان می‌تواند به قطب تولید پسته در کشور تبدیل شود.

هیفا پردل؛ بازار: همه قم را شهری کویری با اقلیم خاص و خشک می‌شناسیم، استانی که در آن بحران آب بیشتر از دیگر مناطق کشور وجود دارد و این وضعیت، بهره‌برداران و کشاورزان قمی را به سمت کاشت محصولات کم آب‌خواه و حتی تغییر در شیوه آبیاری هدایت کرده است.

شاید ارائه آمارهای بالا در زمینه کشاورزی، محصولات باغی و هم‌چنین فعالیت در حوزه دامی و شیلات و حتی گلخانه‌ای در این استان برای همه تعجب‌آور باشد. در استان قم با وجود این که کشاورزان آن با بحران کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنند بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه محصولات کشاورزی فعالیت دارد.

اما آنچه که قابل تأمل است وجود باغات پسته در این شهر کویری با اقلیم خشن است که آوازه آن به بازارهای جهانی هم رسیده است و طلای سرخ کویر امروز مستعد صادر شدن به بازارهای مختلف اروپایی و آسیایی است به شرط حمایت مسئولان از کشاورزان در این خطه کویری و می‌توان در آینده این تیتر را در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها بخوانیم که «قم به قطب تولید پسته در کشور تبدیل شده است».

در استان قم با وجود این که کشاورزان آن با بحران کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنند بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه محصولات کشاورزی فعالیت دارد

با یک جست و جوی کوتاه در گوگل می‌توان به آمارهای امید بخشی از این خطه کویری و تشنه گرفت؛ «امسال طبق پیش‌بینی‌ها در قم شش هزار تن پسته برداشت می‌شود». همچنین با خبر شدیم یک کشاورز قمی با تلاش و تجربه خود توانسته به عنوان پسته کار نمونه کشوری انتخاب شود. «محمد حسینی محمدآبادی»، کشاورز پسته کار نمونه کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار از موفقیت‌های خود سخن گفته است که این گفت‌وگو بدین شرح است:

* درباره ظرفیت های قم در امر پسته بگویید

قم به دلیل وجود اقلیم آب و خاکی که دارد ظرفیت بسیار خوبی در زمینه کاشت پسته دارد از سویی قم با بحران کم آبی روبرو است، پسته یک گیاه کم آب‌بر است لذا قم مستعد کاشت پسته است.

اجرای مدل طلای سرخ رفسنجان در قم| کویر می‌تواند قطب تولید پسته شود

* از وضعیت باغ پسته خود مختصری توضیح دهید و بفرمایید چند هکتار زیر کشت پسته است؟

۲۰۰ هکتار از باغ‌های من زیر کشت پسته قرار دارد که از این ۲۰۰ هکتار ۱۰۰ هکتار آن پسته بارور و ۱۰۰ هکتار نیز پیوند خورده است که تا دو سال آینده بارور می‌شود.

* همان‌طور که اشاره کردید قم با چالش و بحران کم آبی روبرو است شما بر تغییر شیوه کشاورزی و اصلاح آن چه دیدگاهی دارید؟

با توجه به چالش و بحران کم آبی در قم می‌توان با تغییر الگوی کشت به بهره‌وری خوبی رسید، پسته جزو گیاهان و محصولات کم آب‌بر است و با اقلیم خاص قم هم سازگاری فراوانی دارد لذا می‌توان ریشه‌های این گیاه را در عمق دو الی سه متر زمین برد و در گرمای شدید تابستان هم حداقل یک بار باغ را محلول پاشی کرد؛ قم ظرفیت مناسبی برای کاشت پسته دارد.

* مهم‌ترین نوع پسته‌ای که در قم و به ویژه در باغ شما کاشته می‌شود چیست؟

در قم بهترین انواع پسته‌ها شامل اکبری، کله قوچی، فندقی و احمد آقایی و اخیراً هم نوع حسینی کشت می شود. پسته‌هایی که در این منطقه کاشته می‌شود مرغوب هستند.

در قم بهترین انواع پسته‌ها شامل اکبری، کله قوچی، فندقی و احمد آقایی و اخیراً هم نوع حسینی کشت می شود

* به عنوان پسته کار نمونه از مسئولان چه انتظاری دارید؟

مسئولان باید حامی خوبی برای کشاورزان باشند چرا که کشاورزان سربازان خط مقدم جبهه تولید هستند پس این سربازان برای خوب جنگیدن نیاز به حمایت دارند. مسئولان باید مشکلات آنها را پیگیری کنند. به عنوان مثال کود شیمیایی مورد نیاز کشاورز را تأمین کنند نه اینکه با قیمت چند برابر در اختیار کشاورزان قرار دهند.

* آیا چشم اندازی برای صادرات پسته قم دارید؟

بارها گفته‌ام قم ظرفیت بالایی برای کاشت پسته دارد و حتی می‌تواند قطب پسته شود اگر ۱۰۰ هزار هکتار زمین پسته داشته باشیم حتی با همین بحران کم آبی می‌توان آن را به ۲۰۰ هکتار افزایش دهیم و اگر از هر هکتار دو تن پسته مرغوب داشته باشیم و به کشورهای خارجی و اروپایی صادر کنیم که هم می‌توان درآمدزایی کرد و هم می‌توان در مقابل گندم وارد کنیم و زنجیره غذایی قم و حتی کشور را تأمین کنیم.

از کشاورزان قمی می‌خواهم ترس و واهمه در زمینه کاشت پسته را کنار گذاشته با بهره‌گیری از تجربه کشاورزان با تجربه و ایجاد اتاق فکر و همسویی با جهاد کشاورزی در این زمینه قدم بردارند. درست است که کاشت پسته و رسیدن به سود آن زمان‌بر است اما در سال هفتم و یا هشتم می‌توان پسته باروری داشت.

توسعه کشت پسته در قم به جای سایر محصولات کشاورزی علاوه بر اینکه تهدیدی در زمینه مصرف آب ندارد به علت ارزش بالای این محصول می‌تواند باعث ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و همچنین ارز آوری برای کشور شود که البته شرط اصلی برای رسیدن به آن حمایت به موقع و کافی و از کشاورزان در کنار ارائه آموزش‌های تخصصی و فنی است.

کد خبر: ۱۹۰٬۱۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha