افزایش بهره‌وری در مصرف آب کشاورزی ضروری است
رئیس اتاق کرمان:

افزایش بهره‌وری در مصرف آب کشاورزی ضروری است

رئیس اتاق کرمان با اشاره به نامتناسب بودن ارز محصولات کشاورزی کشت شده با انتقال آب از خلیج‌فارس می‌گوید: برای رفع این چالش، باید بر کشت جایگزین و افزایش بهره‌وری در مصرف آب برای کشاورزی تمرکز کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، سیدمهدی طبیب زاده رئیس اتاق کرمان، گفت: میزان مصرف آب در جنوب کرمان ۲.۸ میلیارد مترمکعب است و قیمت هر مترمکعب آب منتقل شده از خلیج‌فارس به کرمان سه دلار و با تخفیف ۸۸ هزار تومان محاسبه می‌شود؛ در این شرایط اگر همه محصول کاشته شده در جنوب استان به‌خوبی برداشت شود و به بازار برسد ۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد محصول حاصل می‌شود درحالی‌که ارزش واقعی آب مصرف شده برای این محصول ۲۴۰ هزار میلیارد تومان است.

طبیب زاده در آئین افتتاح دومین جشنواره ملی خرمای کلوته جنوب کرمان در عنبرآباد، افزود: تمرکز بر کشت جایگزین و افزایش بهره‌وری در مصرف آب برای کشاورزی اقتصادی در جنوب استان ضروری است.

وی با تأکید بر لزوم حمایت از تولید، ادامه داد: بر همین اساس اتاق کرمان در سال ۱۳۹۸ تصمیم گرفت با انجام فعالیت‌هایی مانند برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های مختلف و راه‌اندازی پایگاه تجاری در روسیه و سفر تجار کشاورزی جنوب به این کشور، صادرات را توسعه دهد که در بخش خرمای کلوته این اتفاق افتاده است.

رئیس اتاق کرمان خاطرنشان کرد: حداکثر صادرات خرمای کلوته کشور ۳۰ هزار تن است که هنوز تا ۷۰ هزار تن خرمای کلوته تولیدی جیرفت هم فاصله بسیاری دارد که باید برای افزایش صادرات این محصول بیشتر چاره‌اندیشی شود.

وی افزود: اگر بتوانیم ۶۰ درصد خرمای کلوته کشور را صادر کنیم، ارزش‌افزوده بسیاری ایجاد می‌شود.

طبیب زاده، با اشاره به اینکه تولیدات کشاورزی جنوب کرمان به لحاظ کمی، کیفی، تعدد و تنوع محصول بسیار رشد کرده‌اند تصریح کرد: درصد کمی از خرمای کلوته از گمرکات استان صادر شده درحالی‌که اگر این میزان صادرات افزایش یابد بسته‌بندی، حمل‌ونقل، گمرک، رقابت‌پذیری و بهره‌وری نیز رشد و ارتقا می‌یابند.

رئیس اتاق کرمان اظهار کرد: اتاق کرمان آمادگی برگزاری دوره‌های آموزشی در راستای توسعه صادرات جنوب کرمان را دارد و اندیشکده‌های آب و انرژی اتاق می‌تواند در بحث مطالعات و پژوهش‌ها کمک کند.

در ادامه عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان گفت: صندوق بیمه محصولات کشاورزی در حال از دست دادن کارکرد خود است زیرا میزان پرداختی‌ها در مقابل خسارت‌های ناشی از عارضه‌های ایجاد شده در کشاورزی به‌ویژه بسیار کم است.

محمدحسین اکبری، از مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا چند روز دیگر که بودجه سال آینده برای بررسی به مجلس شورای اسلامی می‌رود نمایندگان مردم استان تلاش کنند تا سهم دولت در صندوق بیمه افزایش پیدا کند و سهم بیمه‌گذاران افزایش داشته باشد تا بتوان پرداخت‌های مناسبی به خسارت دیدگان محصولات کشاورزی داشته باشیم.

دبیر انجمن ملی خرمای ایران افزود: در اصلاح قانون مالیاتی کشور بسیاری از معافیت‌های قانون فعلی ازجمله بخش کشاورزی در حال حذف شدن هستند، درحالی‌که این‌گونه به نظر می‌رسد که حذف معافیت مالیاتی بخش کشاورزی کمکی به درآمد دولت نخواهد کرد زیرا بر اساس گفته وزیر جهاد کشاورزی ۱۱ درصد درآمد ناخالص ایران را محصولات کشاورزی تشکیل می‌دهند که ۸۰ درصد آن خرده‌مالکان هستند و مشمول مالیات نخواهند شد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع در توسعه صادرات وجود مزیت رقابتی و نسبی است، ادامه داد: ما در حال از دست دادن مزیت نسبی تولید خرما هستیم و برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند به صادرات کمک کند.

اکبری، گفت: در اصلاحاتی که دولت در حال انجام آن است بسیاری از هزینه‌ها در حال افزایش است که با این شرایط کشاورزی دیگر نفعی برای کشاورز ندارد و اگر کمک‌هایی صورت نگیرد در آینده‌ای نزدیک از صحنه رقابت در صادرات خرما خارج می‌شویم.

وی اظهار کرد: آفت سوسک حنایی سرخرطومی خرما یک آفت وارداتی است از سال ۶۸ وارد کشور شده اما تاکنون مبارزه جدی با آن نشده و بخش‌هایی از کشور را درگیر کرده است که از سازمان مدیریت بحران کشور درخواست اعتبار برای مبارزه با این آفت داده شده اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

علی محبان، دبیر اجرایی جشنواره ملی خرمای کلوته در ادامه گفت: این جشنواره با هدف توسعه بازار و رونق بازرگانی در جنوب به‌ویژه برای محصول خرما و همچنین معرفی سایر ظرفیت‌های بالقوه جنوب کرمان برنامه‌ریزی شد که در سال ۹۸ اولین جشنواره برگزار شد.

افزود: در هفت شهرستان جنوب کرمان خرمای کلوته وجود دارد که تلاش‌ها برای افزایش مراودات تجاری و در نهایت بهبود محیط کسب‌وکار انجام شده و ادامه دارد.

وی ادامه داد: در نمایشگاه جانبی این جشنواره ظرفیت‌های منطقه و خدمات مختلف برای رفع نیازهای صادرکنندگان در مسیر تولید و صادرات مانند بانک‌هایی با خدمات ارزی و بیمه‌هایی که محموله‌ها را پشتیبانی می‌کنند، ارائه و معرفی می‌شوند.

محبان، خاطرنشان کرد: در این رویداد نیازهای آموزشی فعالان اقتصادی جمع‌آوری و برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی مانند قوانین واردات و صادرات، بسته‌بندی محصولات صادراتی کشاورزی و همچنین سمینارهای تخصصی انجام می‌شود.

کد خبر: ۱۹۰٬۰۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha