۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۱
قیمت‌های نجومی واحدهای تجاری در مراکز پرتردد تهران
شش میلیارد تومان رهن کامل در اسلام‌شهر؛

قیمت‌های نجومی واحدهای تجاری در مراکز پرتردد تهران

تهران - قیمت‌های پیشنهادی مالکان واحدهای تجاری در اماکن پر تردد شهرستان‌های استان تهران نجومی شده و این در حالی است که در مناطق کم تردد نیز کرایه‌های زیادی درخواست می‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها- وضعیت فعلی اقتصادی کشور بر کسی پوشیده نیست و اغلب اقشار جامعه با کاستی‌ها و مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم کرده و بر وضعیت فعلی اشراف دارند و مخاطراتی که در این بازار رقم خورده را نیز همگان می‌دانند.

اما فارغ از تمام فرضیه‌ها و نظریه‌های اقتصادی که این روزها شاهد آن هستیم، افزایش بی حساب و کتاب قیمت‌های رهن و اجاره املاک تجاری در استان تهران داد تمام فعالان اقتصادی را در آورده است.

رهن یک واحد ۹۶۰ متری در اسلامشهر پنج تا شش میلیارد تومان

یکی از سرمایه گذاران اقتصادی به خبرنگار بازار گفت: رهن تجاری یک واحد ۹۶۰ متری در مرکز اسلامشهر، پنج تا شش میلیارد قیمت گذاری شده است.

وی افزود: یا برای نمونه اجاره یک ملک تجاری ۲۶۰ متری در یک منطقه معمولی در اسلامشهر که تازه مرحله بتن ریزی را پشت سر گذاشته را ۲ میلیارد تومان پول پیش با ۶۰ میلیون تومان کرایه ماهانه تعیین می‌کنند.

نرخ‌ها و مبالغ خیالی و توهمی

این نرخ‌ها و مبالغ خیالی و توهمی نیست، مخصوص اسلامشهر نیز نیست، در نقاط مرکزی و پر تردد سراسر استان تهران شاهد افزایش نجومی و بی حساب و کتاب نرخ رهن و اجاره واحدهای تجاری هستیم.

یک پوشاک فروش در لواسان در شمال استان تهران نیز در مورد این نرخ‌های نجومی رهن و اجاره املاک تجاری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با معادل مبلغی که برای رهن و اجاره املاک تجاری در لواسان از کسبه مطالبه می‌شود، می‌توان به ده‌ها گزینه بهتر کسب و کار اینچنینی و در در نقاط خوب و پر تراکم تر در تهران فکر کرد.

محمد علیانی اضافه کرد: واقعاً بر اساس چه ضوابطی این مبالغ تعیین می‌شود، چرا با اعلام چنین مبالغ هنگفتی، باعث فراری دادن نمایندگان برندهای تجاری معتبر و کسبه های خوب و خوش فکر از شهرمان می‌شویم.

وی با بیان این که این نرخ‌ها بر اساس انصاف و منطق اقتصادی نیست، ادامه داد: مطمئن باشید با اینگونه ادبیات و این مشی، هیچوقت داد و ستد خوبی انجام نخواهد شد، سرمایه‌داران بسیاری حاضرند در لواسان و دیگر مناطق شمیرانات صاحب پایگاه و شعبه باشند، به شرط اینکه این ارقام انتزاعی از ذهن صاحبان املاک تجاری خارج شود.

رهن و اجاره در مناطق کم تردد شهر قدس، قرچک، پرند و ری هم بالا است

بررسی‌های میدانی خبرنگار بازار نشان می‌دهد، قیمت املاک تجاری در مناطق پر تردد استان تهران واقعاً بالا است، صاحب یک بوتیک پر مشتری در قرچک نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با توجه به رکود اقتصاد کلان، شیوع کرونا و خسارت شدید به اصناف گوناگون و کاهش قدرت خرید مردم، واقعاً اجاره یک مغازه در حالت عادی نیز در نمی‌آید، چه برسد، به این که بسیاری از صاحبان املاک تجاری افزایش رهن و اجاره بالای ۴۰ درصدی را مطالبه می‌کنند.

رهن و اجاره یک باب مغازه ۱۷۵ متری در چهار راه «فداییان اسلام» شهرری حدود ۳۶۰ میلیون پیش پرداخت و ماهیانه هشت میلیون تومان اجاره می‌خواهد

وی افزود: در این شرایط اجاره مغازه تجاری و صرف این هزینه همراه با سود اقتصادی نخواهد بود.

اگر در خیابان «آزادی» در شهرقدس در غرب استان تهران به دنبال اجاره یک باب مغازه ۶۰ متری هستید، باید برای رهن واحد تجاری خود حدود ۱۸۰ میلیون تومان هزینه کنید، همچنین برای رهن یک باب مغازه ۳۷ متری در داخل پاساژی کم تردد در فاز دو پرند در غرب تهران باید ۱۲۰ میلیون تومان در چنته داشته باشید.

بیکاری و رکود در بخش صنعت به افزایش رهن و اجاره واحدهای تجاری منجر می‌شود

یک کارشناس اقتصادی بخش مسکن در گفتگو با خبرنگار بازار در مورد چرایی افزایش قیمت عجیب و غریب املاک تجاری اینگونه توضیح داد: میزان خرید و فروش املاک تجاری نسبت به املاک مسکونی پایین‌تر است، که این امر نشان دهنده طرز فکر حاکم بر بازار املاک است، چرا که مردم معتقدند، ابتدا باید سقف روی سرشان را مالک شوند و مسکن خود و خانواده را تأمین کنند و سپس به خریدهای دیگر بپردازند، در واقع برای بسیاری از خانوارهای ایرانی داشتنم خانه مالکی، از نان شب هم واجب تر است.

به دلیل قیمت‌های بسیار گران املاک تجاری توان خرید آنها عملاً برای بسیاری از افراد فراهم نیست و به همین دلیل بازار رهن و اجاره برای واحدهای تجاری همواره پررونق‌تر از بازار خرید و فروش آنها بوده است

محمد رجبی گفت: اما این وجوب خرید برای واحدهای تجاری به مراتب کم‌تر است، از طرفی به دلیل قیمت‌های بسیار گران املاک تجاری توان خرید آنها عملاً برای بسیاری از افراد فراهم نیست و به همین دلیل بازار رهن و اجاره برای واحدهای تجاری همواره پررونق‌تر از بازار خرید و فروش آنها بوده است.

وی علت پیشنهادهای نجومی برای رهن و اجاره واحدهای تجاری را مرتبط با رکود اقتصادی و از سویی دیگر رشد بازار سرمایه دانست و افزود: زمانی که وضع اقتصادی نابسامان باشد و شاهد کاهش اشتغال در بخش صنعت و اشتغال مولد باشیم، عملاً متقاضی برای راه اندازی مغازه، فروشگاه و حضور در واحدهای صنفی افزایش می‌یابد و این دو با هم رابطه عکس دارند و به تبع افزایش متقاضی کسب و کار شاهد افزایش قیمت‌ها از سوی مالکان واحدهای تجاری خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی بخش مسکن گفت: از سویی دیگر رشد بازار سرمایه در این روزها ترس جا ماندن از سود که اصطلاحاً به آن «فومو» می‌گویند، را در اغلب مالکان واحدهای تجاری ایجاد کرده است و این افراد برعکس سال‌های قبل، اکنون تمایل به دریافت پیش پرداخت بیشتر و حتی رهن کامل دارند، تا دریافت کرایه و عدم نظارت مناسب و نبود سازوکارهای کنترلی برای قیمت‌های پیشنهادی سبب افزایش عجیب قیمت‌ها شده است، چرا که اکنون قیمت‌های رهن و اجاره در حاشیه بازار تعیین می‌شود و این عرضه و تقاضا است، که قیمت‌ها را معین می‌کند، در این بین عرضه ثابت بوده و تقاضا به دلیل بیکاری‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

این طور که به نظر می‌رسد، این روزها بخش اعظمی از سرمایه اولیه راه اندازی کسب و کار و نیز هزینه‌ها، نه در بخش خرید کالا، مواد اولیه و … که باید در بخش رهن و اجاره املاک تجاری مصرف شود.

کد خبر: ۱۹٬۰۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha