۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
بازار بی ثبات مانع بزرگ جهش تولید در کشاورزی
در بررسی وضعیت فعلی بازار کشاورزی کشور مطرح شد

بازار بی ثبات مانع بزرگ جهش تولید در کشاورزی

به گفته کارشناسان، بازار محصولات کشاورزی قابلیت و توانایی «جهش تولید» را ندارد زیرا همواره بی ثبات و با نوسانات قیمتی مواجه است و جهش تولید نیازمند برنامه ریزی برای کشت، رفع موانع سرمایه گذاری در تولید ماشین آلات کشاورزی و تامین به موقع نهاده ها است.

یاسمن بلوردی؛ خبرگزاری بازار- به گفته کارشناسان، بازار محصولات کشاورزی قابلیت و توانایی «جهش تولید»  را ندارد  زیرا  همواره بی ثبات بوده و با نوسانات قیمتی مواجه است و جهش تولید نیازمند برنامه ریزی برای کشت،ورفع موانع سرمایه گذاری در تولید ماشین آلات کشاورزی و تامین به موقع نهاده ها است.

علیرضا الوندی،  رئیس هیات مدیره مجمع توسعه کشاورزی درخصوص وضعیت فعلی بازار محصولات کشاورزی میگوید: بازار کشاورزی متاسفانه در کشور ما دارای نوسانات شدید قیمتی است که تا حدود زیادی به علت عدم برنامه‌ریزی صحیح است که به ضرر کشاورزهای تمام می شود. به طوری که می بینیم در مقاطع مختلف برخی از محصولات روی دست کشاورزان می ماند.و این نوع سیاست گذاری ها به تولید و توسعه و بهره وری در بخش کشاورزی ضربه می زند.

الوندی می افزاید: ما تنها زمانی میتوانیم به یک بازار  پایدار در کشاورزی برسیم و حتی بتوانیم راجع به صادرات برنامه ریزی کنیم که بتوانیم الگوی کشت را در کشور نهادینه کنیم و کشاورز قبل از اینکه کشت محصولش را انجام بدهد برنامه بازاررسانی محصول وی توسط سیاستگذاران و برنامه ریزی کلی که در کشور انجام شده، آماده باشد و کشاورز بتواند با خیال راحت نسبت به کشت محصولش اقدام کند.

وی تصریح میکند: تا زمانی که دولتها و نهادها مخصوصا وزارت جهاد کشاورزی عزمش را جزم نکند و برنامه ریزی کشت کشور را طبق یک سامانه، ساماندهی نکند ما متاسفانه یک بازار ثابتی در محصولات نخواهیم داشت.

الوندی میگوید: یکی از مشکلات مان هم در بخش کشاورزی بحث ۳۰ درصد دورریز محصولات کشاورزی است که  به علت عدم برنامه ریزی کشت گاها در برخی از محصولات با مازاد تولید مواجه می شویم.

وی در خصوص وضعیت بخش کشاورزی کشور از نظر ماشین آلات نیز میگوید: از نظر ماشین آلات متاسفانه صنعت کشاورزی کشور به آن صورتی که مورد نیاز دنیای امروز کشاورزی جهان است قوی نیست و به آن اهمیت داده نشده است. به عبارت دیگر ماشین آلات و  مکانیزاسیونی که در دنیای پیشرفته وجود دارد در ایران  بسیار نایاب است و اگر هم هست وارداتی و بسیار گران است.

وی می افزاید:  متاسفانه ما سرمایه گذاری زیرساختی در زمینه تولید ماشین آلات کشاورزی که بتواند این صنعت را برای کشاورز ساده تر کند نداریم. در حقیقت میتوان گفت سیاستگذاری کلان ما حتی یک صدم میزان سرمایه گذاری که روی ماشین و اتومبیل انجام داده است را روی ماشین آلات کشاورزی که به تامین غذای‌مان کمک میکند نکرده است!

نابسامانی در بازار کشاورزی و ضرورت تشکیل تشکل‌های تولیدکنندگان

علی اکبری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص وضعیت بازار محصولات کشاورزی میگوید: بخشی از بازار محصولات کشاورزی تابعیت ارزهای نیمایی و ارزهای دولتی را دارد؛ یعنی بخشی از نهاده ها را تامین می‌کنیم بعد هم یک قیمت تکلیفی برایش میگذاریم. گاهی نیز با یکسری بخشنامه‌ها و  دستورالعمل‌ها مجوز صادرات می‌دهیم و گاهی لغوش میکنیم. به این ترتیب در حال حاضر یک  نابسامانی در این قضیه وجود دارد.

 اکبری با بیان این که امیدواریم تشکلهای خود تولیدکنندگان شکل بگیرند و بتوانند زنجیره تولیدشان را کامل کنند، می افزاید: بخش کشاورزی هم نشان داده که  در شرایط فعلی، به راحتی توان حضور در بازارهای رقابتی را دارد و میتواندارزآور باشد. همچنین می‌تواند نیازمندی کشور را نیز  تامین کنند. به این ترتیب حتی اگر کمبود هم باشد خود بخش مربوط باید وارداتش را جبران کند.

وی میگوید: به نظر من اگر بازار صادراتی هم داریم به هیچ وجه  نباید آن بازار صادرات را از دست بدهیم ولو اینکه کمبودهای‌مان را با واردات جبران کنیم.

مراودات اجباری کشاورزان با واسطه‌ها از مزرعه تا بازار

محمد جعفری فشارکی، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی نیز میگوید: بحث از مزرعه تا بازار بسیار مهم است اما متاسفانه وقتی کشاورزان میخواهند از مرزعه به بازار محصولی را تحویل بدهند واسطه ها سرراه هستند بنابراین مجبور هستند جنس را به واسطه بدهند.

فشارکی می افزاید: حتی در خرید نهاده ها هم برای کشاورز  اعم از دامدار و باغدار و غیره واسطه وجود دارد. به همین دلیل است که می بینیم مثلا گوجه در  بازار دچار مشکل می شود چون واسطه های این محصول را نمی خرند!

وی میگوید:  باید یک برنامه ریزی اساسی انجام شود.  اگر قانون افزایش بهره وری اجرا شود مازاد تولید هم پیدا می‌کنیم؛ یعنی تولیدمان در راستای مصرف داخلی و صادرات صورت می گیرد. به عبارت دیگر با توجه به استعداد بالایی که کشاورزی کشور دارد، درصورت اجرای این قانون، کشاورزی ایران جهش پیدا خواهد کرد.

کد خبر: ۱۸٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha