۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
افزایش هزینه تولید با عرضه کود و سموم تقلبی| منابع مالی و خاکی؛ قربانیان اصلی توزیع محصولات غیر مجاز
بازار گزارش می دهد؛

افزایش هزینه تولید با عرضه کود و سموم تقلبی| منابع مالی و خاکی؛ قربانیان اصلی توزیع محصولات غیر مجاز

توزیع سموم و کودهای تقلبی در بازار به وفور رخ می دهد و کارشناسان ضمن انتقاد به عملکرد دستگاه های نظارتی می گویند: در این مسیر منابع مالی کشاورز و منابع آبی و خاکی کشور بیشترین لطمه را می بینند.

بازار؛ گروه کشاورزی: کود و سموم کشاورزی به عنوان اصلی ترین نهاده های تولید در بخش کشاورزی مطرح هستند چرا که موجب افزایش تولید و کاهش هدر رفت محصولات کشاورزی به واسطه آفات و بیماری های گوناگون می شود. با این وجود بازار سموم و کودهای کشاورزی حواشی و مسائلی با خود به همراه دارد که از اصلی ترین آنها در رابطه با قیمت این نهاده های تولید است. از سوی دیگر به دلیل گران شدن این محصولات، بازار عرضه کود و سموم تقلبی و غیر مجاز نیز بسیار داغ است که این امر خود تبعات بسیاری برای بخش کشاورزی دارد و کشاورزان آسیب های بسیاری از این مسیر می بینند. این در حالی است که بخش قابل توجهی از کودهای کشاورزی و سموم از طریق بازارهای خارجی تامین می شود. با این وجود دلایل مختلفی همچون «عدم نظارت سازمان های مربوطه بر بازار کود و سموم، گرانی محصولات و همچنین منفعت طلبی سودجویان این بخش» برای فراوانی محصولات تقلبی در بازار کشور عنوان می شود. اگرچه برخی نیز معتقدند کشورهای صاحب این صنعت از فروش محصولات با کیفیت بالا به ایران امتناع می کنند و لذا محصولات بی کیفیت چینی که غالبا فاقد ماده موثره هستند به وفور وارد کشور می شود و خسارت های جبران ناپذیری به بخش کشاورزی کشور می زند.

سازمان های نظارتی بازار سموم و کودهای کشاورزی را رصد نمی کنند

علیرضا الوندی رئیس سازمان مردم نهاد «هکا» در پاسخ بازار مبنی بر اینکه چه عواملی موجب شده تا سموم و کودهای کشاورزی تقلبی، غیر مجاز و یا فاقد ماده موثر در بازار تا به این حد فراوان توزیع شود می گوید: در وهله اول قطعا سازمان های نظارتی در این زمینه کم کاری داشته اند و نتوانسته اند بازار را رصد کنند.

رئیس سازمان مردم نهاد هکا: سازمان های نظارتی بازار سم و کود را رها کرده اند و بنابراین هر توزیع کننده ای به خود اجازه می دهند هر محصول تقلبی را در بازار عرضه کند

الوندی افزود: بدون شک اگر سازمان‌ های تخصصی مثل سازمان استاندارد و سازمان حفظ نباتات وارد این قضیه شوند، بازار را رصد کنند و در ادامه با متخلفین برخورد کنند ما این مشکلات را نخواهیم داشت. اما مساله اینجا است که سازمان های نظارتی بازار را رها کرده اند و نقش اصلی خود که باید نقش نظارتی باشد را حذف کردند. لذا هر کسی به خود اجازه می‌دهد هر چیز تقلبی را در بازار عرضه کند.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین تنها راهکار ساماندهی بازار سم و کود کشور این است که این سازمان ها فعالیت خود را در حوزه رصد بازار افزایش بدهند.

افزایش هزینه های تولید با عرضه وسیع کود و سموم تقلبی

بر اساس این گزارش از اصلی ترین موضوعاتی که در خصوص توزیع این مواد بی کیفیت و یا تقلبی در عرصه های کشاورزی مطرح می شود بحث خسارت ها و زیان های مادی است که به صورت خاص به کشاورز، اراضی کشاورزی و جامعه مصرف کننده وارد می کند.

رئیس مردم نهاد هکا در این خصوص نیز اظهار می دارد: اولین زیانی که به واسطه توزیع کود و سموم تقلبی بر بخش وارد می شود در واقع این است که هزینه تولید را به طور چشمگیری افزایش می دهد بدون اینکه هیچ فایده‌ای داشته باشد.

وی افزود: از سوی دیگر ممکن است این سموم و کودهای تقلبی که هیچ فایده ای هم برای بخش کشاورزی ندارد حتی ضرر و زیان هم برای تولیدات داشته باشد؛ یعنی ممکن است در تولید مواد غذایی اثرات سوء بگذارند که این موضوع چندان شفاف نیست. اما همین دو عامل نکته بسیار مهمی است برای اینکه انتظار داشته باشیم سازمان های مربوطه با متقلبین این بخش برخوردهای جدی داشته باشند.

عرضه کود و سموم تقلبی با قیمت ها ارزان تر در بازار

بر اساس این گزارش یکی از موضوعات قابل تامل در مورد کود و سموم کشاورزی تقلبی در بخش گلخانه ها است که موجب شده زیان های فراوانی به تولید کننده های این بخش وارد شود. در واقع با توجه به اینکه در فضای گلخانه ای به عنوان یک فضای کاملا متفاوت با فضای باز، سموم زیادی در راستای رفع آفات و بیماری مورد استفاده قرار می گیرد، جولان محصولات تقلبی خسارت های جبران ناپذیری به تولیدات این بخش می زند.

«محمد زیبایی» یکی از فعالان بخش گلخانه های کشور است که در خصوص کود و سموم تقلبی در حوزه گلخانه ها با بازار می گوید: این محصولات تقلبی در حوزه کاری ما نیز وجود دارد به طوری که بر فرض کود نیترات کلسیم الان کیلویی ۶۸ هزار تومان شده است اما هستند فروشندگانی که همین محصول را با ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان ارزان تر در بازار عرضه می کنند، که به اصطلاح خالص نیست.

زیبایی، فعال بخش گلخانه ها: از اصلی ترین تبعات توزیع سموم و کودهای کشاورزی تقلبی در بازار، باقی مانده سموم در محصولات گلخانه ای است

وی ادامه داد: در واقع محصولات تقلبی با کیفیت پایین که مواد دیگری همچون ماسه بادی در آن اضافه شده است، در بازار عرضه می شود که نه تنها ضررهای مالی به من بهره بردار می زند بلکه به خاک و زمین نیز ضربه می زند. به طوری که می بینیم در اراضی کشاورزی کودی به نام «کود کامل» استفاده می شود که تقلبی آن غالباً ترکیب گچ و خاک است و توسط کشاورز استفاده می شود و وقتی وارد زمین می شود هم زمین را سفت می کند و هم کیفیت محصول و زمین را کاهش می دهد.

این فعال بخش گلخانه ای گفت: در ادامه کشاورز به تصور اینکه از کود کامل استاندارد استفاده کرده است برای دفع آفات اقدام به استفاده از سموم تقویتی هم می کند و در نهایت باز هم با باقی مانده سموم مواجه می شود و باز هم به زیان مصرف کننده است که این محصولات را مصرف می کنند.

کد خبر: ۲۲۷٬۴۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha