۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
تقاضا برای ماده اولیه قیر حدود ۹ برابر عرضه

تقاضا برای ماده اولیه قیر حدود ۹ برابر عرضه

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد گفت: در کل کشور ۱۲ میلیون تن ماده اولیه وکیوم باتوم (ماده اولیه قیر) تولید می‌شود که بسیار کمتر از تقاضای مورد نیاز صنایع قیرسازی است.

به گزارش بازار، مسعود اسفندیار با بیان اینکه از این میزان ۶ میلیون تن به نفت سفید تبدیل می‌شود و بقیه به قیر اختصاص می‌یابد، افزود: وقتی حجم ماده اولیه تولیدی بسیار کمتر از تقاضا است، شرکت‌های بزرگ ناچار می‌شوند با قیمتی بسیار بالاتر، این ماده را خریداری کنند تا تولیدشان متوقف نشود.

وی اضافه کرد: هم اکنون مجوز تولید حدود ۵۲ میلیون تن قیر در سال صادر شده است و ۹۰ شرکت سازنده باید برای این ۶ میلیون تن ماده اولیه با یکدیگر رقابت کنند یعنی پروانه‌های تولیدی در حوزه تولید قیر بدون حساب و کتاب صادر شده و به تأمین ماده اولیه برای این تولیدکنندگان توجهی نشده است.

اسفندیار گفت: واردات وکیوم باتوم هم با مشکلات مختلف همراه است، به طور مثال اگر بخواهیم از عراق وارد کنیم بخاطر کیفیت پایین‌تر مواد تولیدی در عراق، محصول نهایی ما هم دچار افت کیفیت می‌شود.

وی تصریح کرد: بخاطر نام و نشان خوب قیر ایرانی در جهان، گاهی شاهد این هستیم که قیر بصورت فله‌ای از عراق وارد کشور می‌شود و سپس از ایران صادر می‌شود که هم کار صادر کنندگان محصول باکیفیت را دشوار می‌کند و هم به نام تجاری محصول ایرانی لطمه می‌زند، زیرا وقتی قیر از کیفیت مطلوب برخوردار نباشد، بعد از مدت کوتاهی آسفالت هم دچار مشکل می‌شود و سرمایه گذاری‌ها را در زمینه راهسازی هدر می‌دهد.

کد خبر: ۱۸۹٬۹۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha